تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از چهار ماهه نخست سال 1393 ، درباره ی پرکاران عرصه ی نویسندگی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 نویسنده و مترجم پرکار ایران

گزارشی از چهار ماهه نخست سال 1393 ، درباره ی پرکاران عرصه ی نویسندگی.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
کتابخانه

شاید برخلاف بسیاری از حرفه‌ها، شغل نوشتن، کمیت بردار نباشد. یعنی این‌طور نیست که یک نویسنده از روی تعداد کتاب‌های بی شمار به موفقیت قطعی ادبی دست یافته باشد.

هر چند در این بین بوده اند نویسندگان و مترجمانی که با تعداد کتاب های بی شمار نگاه ها را به خود معطوف داشته اند و ناشران مختلف را ناچار کردند در زمان حیات یا بعد از مرگشان، بارها و بارها آثارشان را باز نشر کنند.

شاید از همین روست که کارشناسان و اهل قلم بارها تأکید کرده اند که نوشتن ماشین تولید انبوه کلمه نیست که مولف و مترجم در بازه زمانی خاصی، تعداد مشخصی کتاب تولید کند. اما از آن سو برخی نویسندگان و مترجمان هستند که با کثرت کتاب هایی که از آنان در یک بازه زمانی خاص زیرچاپ می رود، به بنکداران تولید کتاب تبدیل شده اند. البته در ریشه شناسی این پدیده باید گفت که این دسته از اهل قلم، به دو دسته تقسیم می شوند؛ نخست مولفان و مترجمانی که از روی شهرت و محبوبیت، آثارشان خواهان دارد و کتاب هایشان توسط ناشران مختلف یکی پس از دیگری چاپ و تجدید چاپ می شود و دسته دوم اهل قلمی هستند که با کتاب سازی در این زمره قرار می گیرند. نگاه اهل فرهنگ، به دسته اول تحسین آمیز و به دسته دوم، مضموم است.

بنابراین گزارش ، در چهار ماهه نخست سال 1393 یعنی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، جواد محدثی با 78 عنوان کتاب صدر جدول پر تألیف ها را به خود اختصاص داده است. حجت الاسلام محدثی در سال 1331 در شهرستان سراب متولد شد. پدرش روحانی بود و به این سبب از کودکی در قم بسر برد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند. از سال 1344 تحصیلات حوزوی را آغاز کرد و در مدرسه حقانی به تحصیل پرداخت. از استادان او در این دوران می توان از آیت الله محمد مفتح، قدوسی، شاه آبادی و آیات عظام علی مشکینی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، احمد جنتی، مصباح یزدی، گرامی، حسن زاده آملی، آذری قمی، یوسف صانعی، حائری شیرازی و مقتدایی نام برد.

شهید مرتضی مطهری با 68 عنوان در رتبه دوم پرکارترین نویسندگان قرار دارد. بعد از او هم حاج عباس قمی که نامش با مفاتیح الجنان گره خورده است، با 65 عنوان در رتبه سوم قرار دارد. ناصر کشاورز با 60 عنوان، علامه مجلسی با 57 عنوان، آیت الله جوادی آملی با 51 عنوان، کیوان رضوانی با 49 عنوان، جهانگیر منصور با 48 عنوان، محسن عباسی ولدی با 47 عنوان و غلامرضا حیدری ابهری با 40 عنوان در رده های چهارم تا دهم این فهرست طی چهار ماه اول امسال قرار دارند. جالب است که در این فهرست سعدی بالاتر از همه شاعران تاریخ ادبیات فارسی با 31 عنوان کتابی که توسط ناشران مختلف از او به چاپ رسیده، رتبه پانزدهم را در اختیار دارد و مصطفی رحماندوست نویسنده محبوب کودکان و نوجوانان هم با 29 عنوان در جای هفدهم قرار دارد.

در میان مترجمان، قاسم کریمی با 76 عنوان کتاب صدر نشین این بازه زمانی است. در میان آثار بی شمار او، ترجمه هایی در حوزه های روان شناسی، کودک و نوجوان، ادبیات و حتی دائره المعارف به چشم می خورد.

مهدی الهی قمشه ای ادیب و سخنور نام آشنای کشور با 63 عنوان کتاب در کنار طاهره طالع ماسوله مترجم آثار میلتر بئاتریس با همین تعداد عنوان کتاب دومین و سومین مترجمان پر کار تا پایان تیر ماه بوده اند.

بعد از این سه نیز، علیرضا شریفی راد با 55 عنوان، مژگان کلهر با 47 عنوان، مجددا حاج عباس قمی با 45 عنوان، مهدی قراچه داغی با 39 عنوان، مجید عمیق با 33 عنوان، حسن سالاری با 25 عنوان و اکرم ذاکری با 23 عنوان در جایگاه های چهارم تا دهم این جدول قرار دارند.

ردیفنام مولفتعداد کتابردیفنام مترجمتعدادکتاب
1جواد محدثی781قاسم کریمی76
2شهید مطهری682مهدی الهی قمشه ای63
3حاج عباس قمی653طاهره طالع63
4ناصر کشاورز604علیرضا شریفی راد55
5علامه مجلسی575مژگان کلهر47
6آیت الله جوادی آملی516حاج عباس قمی45
7کیوان رضوانی497مهدی قراچه داغی39
8جهانگیر منصور488مجید عمیق33
9محسن عباسی479حسین سالاری25
10غلامرضا حیدری4010اکرم ذاکری23


منبع: جام جم