تبیان، دستیار زندگی
انتقاد پذیری از آن مهارت‌هایی است که هر آدمی به راحتی نمی‌تواند داشته باشد! این که بنشینید پای حرف کسی که به جای تعریف، دارد نقدتان می‌کند، از آن کارهایی است در حد آپولو هوا کردن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد پذیری، یعنی آپولو هوا کردن!

7 روش برای انتقادپذیر شدن


انتقاد پذیری از آن مهارت‌هایی است که هر آدمی به راحتی نمی‌تواند داشته باشد! این که بنشینید پای حرف کسی که به جای تعریف، دارد نقدتان می‌کند، از آن کارهایی است در حد آپولو هوا کردن!


انتقاد

اگر انتقاد پذیر نیستید و اعتقاد دارید همه درباره شما اشتباه می‌کنند راه‌کارهای زیر به دردتان خواهد خورد.

چرا این کفش رنگ زرد دارد؟ چرا این روزنامه‌های امروز، تیترهای به‌درد نخور دارند و ...  فکر کنید همه این انتقادها را یک نفر حواله شما کند، شما فکر کنید یک نفر بنشیند رو به روی‌تان و دست بگذارد روی یکی از رفتارها یا کارهای شما و بگوید اینش خوب است، آنش بد است! در این زمان، چگونه با او برخورد می‌کنید!؟

می‌توانید لنگ کفش بردارید و حالش را بگیرید؛ می‌توانید در برابر 4 کلمه حرف او، 124 کلمه به خودش برگردانید که تو همین جوری هستی یا خودت را تکه تکه کنی تا ثابت کنی این جوری نیست! یا بر عکس، می‌توانید به حرف‌های آدم‌هایی که منتقد شما هستند گوش بدهید و بعد فکر کنید و بعد شاید اصلاحی در رفتارتان یا پیشرفتی در کارتان ایجاد شود.

خونسردیتان را حفظ کنید

وقتی انتقاد می‌شنوید، آرام باشید و فقط گوش کنید. زود عصبانی نشوید. آدم‌هایی که زود ناراحت و عصبانی می‌شوند، افراد ضعیفی هستند که اعتماد به نفس ندارند و نمی‌توانند با نقاط ضعف خود، به خوبی روبه‌رو شوند. پس قبل از هر کاری، آرام باشید. حساسیت زیاد به انتقاد، نشان‌دهنده عزت نفس پایین و شکننده بودن است، پس بَلبشو راه نیندازید.

نگاهتان را به انتقاد، عوض کنید

انتقاد درست و صحیح، سازنده است و باعث رشد، حرکت و پویایی می‌شود. پس فکر نکنید هر انتقادی به معنای توهین به شماست و شما آدم بی‌عرضه یا بدی هستید. می‌توانید به انتقادات، به عنوان پله‌ای نگاه کنید که به شما کمک می‌کند تا یک قدم به موفقیت نزدیک شوید. انتقادهای صحیح، هم روابط و هم عملکرد شما را بهبود می‌بخشند. پس این قدر خودتان را به خاطر انتقاد نخورید. حتی اگر انتقادی که به شما شده است، درست نباشد، به افراد حق اظهار نظر بدهید و صرفاً گوش کنید.

بی‌شک، انتقاد، تلخ است، اما بهتر از این است که یک نفر الکی خوشحالتان کند، پس وقتی یک نفر دارد می‌گوید این رفتارتان اشتباه است یا فکر می‌کند این کارتان خوب نبوده است، زود از خودتان دفاع نکنید و بگویید نه این حرفتان به هزار و یک دلیل اشتباه است؛ یا برعکس، با خاک یکسانش کنید که خودت هزار مشکل داری، آمده‌ای به من می‌گویی!؟

دفاع نکنید

بی‌شک، انتقاد تلخ است، خودمان بیشتر از هر کسی این موضوع را می‌فهمیم، به‌خصوص وقتی پیامک‌های ناسزا به دستمان می‌رسد! اما بهتر از این است که یک نفر الکی خوشحالتان کند، پس وقتی یک نفر دارد می‌گوید این رفتارتان اشتباه است یا فکر می‌کند این کارتان خوب نبوده است، زود از خودتان دفاع نکنید و بگویید نه این حرفتان به هزار و یک دلیل اشتباه است؛ یا برعکس، با خاک یکسانش کنید که خودت هزار مشکل داری، آمده‌ای به من می‌گویی!؟

این رفتار، یعنی خیلی آدم بی‌جنبه‌ای هستید. امام باقر (ع) می‌فرماید: از کسی پیروی کن که از روی خیرخواهی و نصیحت، تو را می‌گریاند، ولی پیرو کسی مباش که تو را می‌خنداند، در حالی که نسبت به تو، فریب‌کاری می‌کند!

انتقاد

انتقاد را برای خودتان بزرگ نکنید

حالا یک نفر به رفتار شما نقدی کرده است، این بدان معنا نیست که شما دور از جان، کلاً آدم نیستید یا تمام رفتارها و کارهای شما مشکل دارد! پس لطفاً یک انتقاد را به تمام شخصیت و زندگی‌تان ربط ندهید و آن‌را در ذهنتان آن قدر بزرگ نکنید که به دست و پا بیفتید و فکر کنید که ای داد بیداد، الان باید خودتان را کلاً عوض یا باید از صفر شروع کنید! بزرگ‌نمایی انتقادها باعث می‌شود توانمندی‌های خودتان را نادیده بگیرید و نتوانید از نقدی که به شما شده است، درست استفاده کنید. چون در این حالت، به جای اصلاح یک رفتار، از خودتان ناامید می‌شوید.

گوش کنید که حرف حسابشان چیست

به حرف‌های منتقد گوش کنید، ببینید حرف حسابش چیست. اگر این نقد را از افراد دیگری هم شنیده‌اید، سعی کنید که بعد از شنیدن، از منتقد راهکار بخواهید یا از او بخواهید که جزئیات نقدش را هم بگوید. اگر هم بار اولی است که چنین نقدی می‌شنوید، باز هم به نقدی که شده است فکر کنید. از منتقد سوال کنید و حتی از او راهکار بخواهید. آن وقت می‌توانید مشکل خودتان را به خوبی کشف و برایش راه حل پیدا کنید.

قوی باشید

خود را آدم توانمندی کنید، یعنی کسی که با شنیدن چند انتقاد، هم خودش را به هم بریزد و هم دنیا را، آدم ضعیفی است. آدم‌های ضعیف به جای پذیرش نقدها، همه را دشمن به حساب می‌آورند و از آدم‌های عادی به خاطر انتقادشان دشمنی می‌سازند که نمی‌خواهند او را ببینند. آدم‌هایی که روحیه قوی و دلی بزرگ دارند، با انتقادها رشد می‌کنند و منتقدان را دوستان دلسوز خود می‌دانند.

خود را آدم توانمندی کنید، یعنی کسی که با شنیدن چند انتقاد، هم خودش را به هم بریزد و هم دنیا را، آدم ضعیفی است. آدم‌های ضعیف به جای پذیرش نقدها، همه را دشمن به حساب می‌آورند.

با انتقاد، خودتان را بزرگ کنید

اگر قرار است انتقاد بشنوید و لبخند بزنید و بگویید: «ممنون»؛ که این یعنی دور زدن خودتان و منتقد بیچاره! از منتقد، واقعاً تشکر کنید، اما نه به صورت صوری و نمادین، بلکه از او به خاطر این که سرتان را از برف بیرون کشیده و رفتار یا عملکرد نادرستتان را به شما نشان داده است، متشکر باشید. بعد هم بنشینید و رفتار و عملکرد خود را بررسی کنید و با خودتان بگویید که شما می‌توانید از چیزی که هستید، آدم بهتری شوید. با این روش، مطمئن باشید حتی انتقادهای غیر منصفانه را دوست خواهید داشت و از آن برای بهبود زندگی‌تان کمک می‌گیرید.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: دانستنی‌های علمی

مطالب مرتبط:

اجازه هست انتقاد کنم؟

اندر آداب انتقاد كردن

چطور با انتقادهای منفی کنار بیاییم؟

چطور با انتقادات دیگران برخورد کنیم؟