تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبل بیان شد که، بی‌اطلاعی از هر یک از رازهای زنانه، ممکن است خواه‌ناخواه، مردان را مرتکب اشتباهی در قبال آن‌ها کند، اشتباهاتی که ممکن است کل زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار دهد. حال ادامه موضوع را پی می‌گیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگوشی‌های محرمانه با مردان (2)


در مقاله قبل بیان شد که، بی‌اطلاعی از هر یک از رازهای زنانه، ممکن است خواه‌ناخواه، مردان را مرتکب اشتباهی در قبال آن‌ها کند، اشتباهاتی که ممکن است کل زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار دهد. حال ادامه موضوع را پی می‌گیریم.


مرد

وقتی مردها، خاموش می‌شوند

«همسرم همه چیز را پنهان می‌کند و هرگز آنچه را در ذهنش می‌گذرد، به من نمی‌گوید.» سکوت مردان، یکی از رایج‌ترین شکایت‌های زنان از همسرشان است. سکوت مردانه برای زنان زجرآور است و ذهن آنان را به هزاران راه و بیراه می‌برد و به بروز سوءتفاهم و اختلافات شدید منجر می‌شود.

زنان، سکوت و خموشی مردان را به‌منزله دوست‌داشتنی نبودن و نبود علاقه همسرشان نسبت به خود تعبیر می‌کنند. وقتی خانمی به همسرش پیشنهاد رفتن به یک مهمانی را می‌دهد، ممکن است مرد بدون بیان هیچ دلیلی، از رفتن امتناع کند و به درخواست همسرش پاسخ منفی دهد، گرچه در ذهن خود دلایلی واضح و روشن برای نرفتن داشته است. این رفتارهای بی‌دلیل، برای زنان حکم بی‌احترامی و لجبازی دارد و به ناراحتی و دلخوری منجر می‌شود.

راه‌حل

برای اجتناب از سوءتفاهم، سعی کنید با همسرتان بیشتر صحبت کنید. هرگز احساسات و عقایدتان را پنهان نکنید؛ مثلاً در پاسخ به پیشنهاد همسر برای رفتن به مهمانی، بهتر است به‌جای گفتن «نه، نمی‌توانم بروم»، به همسرتان توضیح دهید «امروز خیلی خسته‌ام، حوصله مهمانی رفتن ندارم، خیابان‌ها شلوغ است و ترافیک برایمان بسیار آزاردهنده است و...». بیان دلایل و توضیح مشخص در مورد تصمیم‌گیری‌ها، باعث می‌شود حتی اگر با همسرتان مخالفت کنید، کمتر تنش به وجود آورید و همسرتان را سریع‌تر متقاعد کنید و راضی نگه‌دارید.

لابد شنیده‌اید که می‌گویند: «مردان مریخی‌اند و زنان ونوسی». مریخ و ونوس، دو دنیای کاملاً متفاوتی است که با قرار گرفتن کنار یکدیگر، معنا و مفهوم پیدا می‌کند. گاهی نبود شناخت از این دو دنیای متفاوت، مشکلاتی برای مریخ و ونوس پدید می‌آورد که ممکن است انگشت حیرت به دهان بگیرید. اگر واسطه حل مشکل دعوای یک زن و مرد شوید، خواهید دانست که این دو جنس، دو قطب متضاد آهنربایند.

زنان با مردان فرق دارند

لابد شنیده‌اید که می‌گویند: «مردان مریخی‌اند و زنان ونوسی». مریخ و ونوس، دو دنیای کاملاً متفاوتی است که با قرار گرفتن کنار یکدیگر، معنا و مفهوم پیدا می‌کند. گاهی نبود شناخت از این دو دنیای متفاوت، مشکلاتی برای مریخ و ونوس پدید می‌آورد که ممکن است انگشت حیرت به دهان بگیرید. اگر واسطه حل مشکل دعوای یک زن و مرد شوید، خواهید دانست که این دو جنس، دو قطب متضاد آهنربایند. در یک مشاجره خانوادگی، زن می‌گوید: همسرم باید روز تولدم با دادن هدیه‌ای شادم می‌کرد، اما یک مرد می‌گوید: درد همسرم، فراموش‌کردن روز تولدش نیست، بلکه او از این ناراحت است که چرا من شب‌ها دیر به خانه می‌آیم.

در این مشاجره فرضی، مشاهده می‌کنید چگونه دنیای عاطفی زن در مقابل دنیای منطقی مرد قرار می‌گیرد. برای زن، چیزی باارزش‌تر از علاقه و ابراز محبت همسر نیست، ولی برای مرد، یافتن دلیل و علت بدقلقی همسر، مهم‌تر از تبریک روز تولد است.

برای درک بیشتر مسئله، به مثال دیگری توجه کنید: اگر بخواهید برای همسرتان هدیه‌ای بخرید، چه می‌کنید؟ بی‌تردید خود را جای همسرتان خواهید گذاشت و با خود می‌اندیشید با چه هدیه‌ای از جانب همسرتان خوشحال می‌شوید. این رفتار، مختص شما نیست، بلکه همه افراد وقتی در چنین موقعیتی قرار گیرند، به‌طور طبیعی چنین فکری خواهند کرد و خواسته‌های دیگران را مشابه خواسته‌های خود خواهند یافت، اما حقیقت آن است شما کاری را برای همسرتان انجام می‌دهید که دوست دارید همسرتان برای شما انجام دهد. در حقیقت شما به نیازها و خواسته‌های خودتان توجه می‌کنید، نه به نیازها و علاقه‌مندی‌های همسرتان؛ و این رفتاری است که در نهایت اثر خود را بر زندگی مشترکتان خواهند گذاشت و شما را به بی‌توجه بودن یا گاهی خودخواه بودن متهم خواهد کرد. چه‌بسا اندک نیستند زنانی که معترض‌اند همسرشان هرگز به علایقشان توجه نمی‌کنند و همیشه آنچه را فراهم می‌کنند که خودشان دوست دارند و می‌پسندند.

زن و مرد

راه‌حل

نیازمند آنید که درباره نیازها، خواسته‌ها، آرزوها و... همسرتان بیشتر بدانید، این‌که چه چیزی او را خوشحال، یا غمگین می‌کند، چه نوع حمایت و پشتیبانی را می‌پسندد، دوست دارد همسرش چه ویژگی‌هایی داشته باشد و...

در اولین نگاه، به دست آوردن این اطلاعات، کار سخت و دشواری به نظر می‌رسد. چون برخی از آقایان تصور می‌کنند که شناخت یک زن و رفتار با او، کاری شق‌القمر است. توجه بیش‌ازحد به این تصور اشتباه یا غفلت از شناخت تفاوت‌های جنسیتی، گاهی باعث می‌شود یک اختلاف‌نظر جزئی و کوچک، بزرگنمایی و در نهایت به یک دعوای بزرگ و دلخوری زیاد تبدیل شود.

برای اجتناب از این امر، بهتر است راجع به تفاوت‌های زن و مرد مطالعه کنید و به قوانین طلایی ارتباط موفق مریخ و ونوس، توجه کافی داشته باشید. یکی از قوانین طلایی ارتباط موفق می‌گوید: «با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که آن‌ها با شما رفتار می‌کنند.» اکثر افراد آن‌گونه با همسرشان رفتار می‌کنند که خودشان دوست دارند همسرشان با آن‌ها رفتار کند و همین امر باعث به وجود آمدن اختلافات می‌شود. سعی کنید این نکته مهم را بپذیرید که زن‌ها و مردها متفاوت‌اند. بهتر است رفتارهای همسرتان را نسبت به خودتان رصد کنید و آن‌گونه که دوست دارد و در رفتارش بروز می‌دهد، با او رفتار کنید، نه آن‌گونه که خودتان دوست دارید و می‌پسندید که با شما رفتار شود.

پرسش، یکی دیگر از روش‌های آگاهی است. ساده‌ترین راه برای شناخت و کسب اطلاعات از شخصیت همسرتان، پرسش مستقیم از اوست. با ایجاد جوی دوستانه و صمیمانه می‌توانید به‌راحتی با همسرتان ارتباط برقرار و او را برای بازگو کردن توقعاتش، ترغیب کنید. شما می‌توانید با یک پرسش ساده، به‌راحتی به اعماق وجود همسرتان نفوذ کنید و برای شادی او، آنچه را انجام دهید که دوست دارد و خواهانش است.

یکی از قوانین طلایی ارتباط موفق می‌گوید: «با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که آن‌ها با شما رفتار می‌کنند.» اکثر افراد آن‌گونه با همسرشان رفتار می‌کنند که خودشان دوست دارند همسرشان با آن‌ها رفتار کند و همین امر باعث به وجود آمدن اختلافات می‌شود. سعی کنید این نکته مهم را بپذیرید که زن‌ها و مردها متفاوت‌اند. بهتر است رفتارهای همسرتان را نسبت به خودتان رصد کنید و آن‌گونه که دوست دارد و در رفتارش بروز می‌دهد، با او رفتار کنید، نه آن‌گونه که خودتان دوست دارید و می‌پسندید که با شما رفتار شود.

وقتی زنان سکوت می‌کنند

گاهی زنان مهر خاموشی بر دهان می‌زنند و سکوت می‌کنند و بی‌کلام می‌شوند. مردان این سکوت زنانه را مانند سکوت خود قلمداد می‌کنند و گمان می‌برند این خاموشی، یا نشان از اعتراض به رفتاری از آن‌هاست که بعد از طی مدت زمان جریمه شدن خاتمه می‌یابد، یا آن‌که در خود فرورفتن موقتی است که با بهتر شدن حال همسرشان، به‌زودی پایان می‌پذیرد؛ اما حقیقت این است که سکوت زنانه با سکوت مردانه، فرق دو صد چندان دارد. سکوت زن، آرامش قبل از توفان است. زمانی که روحیه زن آسیب ببیند یا آن‌که خاطرش آزرده شود، نمی‌تواند صحبت کند. در چنین شرایطی، توسل زن به سکوت می‌تواند سلاحی موقت برای تسکین دردش باشد. هر چه این سکوت ادامه یابد، عواقب خطرناک‌تری خواهد داشت و وضع را بدتر خواهد کرد.

راه‌حل

مردها به اشتباه فکر می‌کنند که بهترین راه مواجهه با سکوت زن، رها کردن او به حال خودش است، بنابر این به همسرشان اجازه می‌دهند در خلوت بی‌کلام خود تا هر زمان که دوست دارند بمانند تا شاید دردشان التیام یابد. در حالی که این راهکار، نه‌تنها اثری عکس دارد، بلکه به طولانی شدن سکوت منجر شده و شرایط را وخیم‌تر می‌کند؛ بنابر این توصیه می‌شود که نسبت به سکوت همسرتان بی‌تفاوت نباشید. بدانید در شرایط سکوت، همسرتان بیش از هر زمانی دیگر، نیازمند دلسوزی و همراهی شماست. حضور پررنگ شما، به همسرتان احساس امنیت می‌دهد و زمینه‌ای را برای ابراز احساسات واقعی‌اش فراهم می‌کند.

برای درک بهتر احساسات همسرتان، بهتر است علت سکوت و خاموشی او را جویا شوید. با بیان عبارات معجزه‌آسایی چون «عزیزم چه چیزی باعث ناراحتی‌ات شده؟»، «در ذهنت چه می‌گذرد؟»، «از این‌که دلخوری، متأسفم» و... احساسات همسرتان را دریابید و تمام تلاش خود را برای درک شرایط روحی و روانی‌اش به کار گیرید.

نسرین صفری -‌ روان‌شناس بالینی

جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: n_negare

برگرفته از گروه: ازدواج و همسرداری

مطالب مرتبط:

درگوشی‌های محرمانه با مردان (1)

علائم جاده زندگی زناشویی!

راز خوشبختی زوج‌های خوشبخت

همسران خوشبخت چگونه‌اند؟

ویژگی‌های یک ازدواج سالم

رمز و راز موفقیت زوج‌های خوشبخت