تبیان، دستیار زندگی
رابین ویلیامز، بازیگر و کمدین 63 ساله آمریکایی روز دوشنبه 20 مرداد مصادف با 11 اوت خودکشی کرد و درگذشت. به این بهانه مروری داریم به چهره های مطرحی که راه ویلیامز را رفته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودکشی های هالیوود


رابین ویلیامز، بازیگر و کمدین 63 ساله آمریکایی روز دوشنبه 20 مرداد مصادف با 11 اوت خودکشی کرد و درگذشت. به این بهانه مروری داریم به چهره های مطرحی که راه ویلیامز را رفته اند و یا کشته شده اند.

رابین ویلیامز

رابین ویلیامز فیلم های بسیاری بازی کرده که از جمله آنها می توان به «صبح بخیر ویتنام»، «خانم داتفایر»، «انجمن شاعران مرده» و «گود ویل هانتینگ» اشاره کرد. او برای بازی در این آخری جایزه اسکار گرفت.او در ماه ژوئیه برای آنچه که خودش «خرده کاری» می نامید به یک مرکز ترک اعتیاد رفته بود.پلیس گفته آنچه به نظر می رسد این است که ویلیامز از خفگی مرده است، اما اظهار نظر دقیق در این خصوص را به بعد موکول کرد که گزارش پزشکی قانونی منتشر شود.همسر رابین ویلیامز، بیانیه ای منتشر کرده و گفته عمیقا دل شکسته است.در این بیانیه، او از مردم خواسته تا اجازه دهند که خانواده با اندوهشان بسازند: امیدواریم که تمرکز بر مرگ رابین نباشد، بلکه تمرکز بر بی شمار لحظه ای باشد که او به مردم شادی و خنده هدیه داد.ویلیامز از ازدواج های قبلی اش، سه فرزند داشت.رابین ویلیامز، متولد سال 1951 میلادی در شهر شیکاگو بود. در دوره دبیرستان وارد گروه تئاتر شد و برای یادگیری تئاتر به مدرسه معتبر جولیارد در نیویورک رفت.یکی از معلم هایش او را تشویق کرد تا بخت خود را در کمدی بیازماید.نخستین بار او در یک مجموعه تلویزیونی در سالهای 70 میلادی به نام «مورک و میندی» درخشید. او نقش یک آدم فضایی عجیب را در آن سریال بازی می کرد.او در کنار بازی در فیلم های سینمایی در تمام سال های فعالیتش روی صحنه هم برنامه های کمدی اجرا می کرد.مارا باکسبام، سخنگوی مطبوعاتی رابین ویلیامز اعلام کرد که او در ماه‌های آخر زندگی شدید افسرده شده بود.

هالیوود؛ از خودکشی تا قتل‌های مشکوک

سینمای هالیوود شاید همیشه هم یادآور صنعتی پر زرق و برق و بستر شهرت و ثروت نباشد، جایی که آمار بازیگرانی که بر اثر ناکامی و افسردگی دست به خودکشی می‌زنند یا به طرز مشکوکی به قتل می‌رسند رو به فزونی است.

تونی اسکات، کارگردان هالیوود (برادر ریدلی اسکات) : این کارگردان شناخته شده هالیوود که مدتی بود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، براثر افسردگی خود را از بالای یک پل در لس‌آنجلس به پایین پرت کرد و جسد او کمتر سه ساعت بعد از آب گرفته شد.این کارگردان 68 ساله و بریتانیایی‌الاصل هالیوود، برادر ریدلی اسکات،در دهه 80 میلادی با کارگردانی مجموعه فیلم‌هایی اکشنی چون «تاپ گان» به شهرت رسید. فیلم‌های «پلیس بورلی هیلز 2»،«انتقام»، «روزهای تندر»، «دشمن کشور» و «توقف‌ناپذیر» از دیگر آثار «تونی اسکات» است.

دیوید کارادین، بازیگر هالیوود (بیل را بکش): جنازه دیوید کارادین، ستاره مجموعه‌های رزمی دهه 1970 آمریکا و همچنین بازیگر فیلم «بیل را بکش»، ژوئن سال 2009 میلادی در هتلی در بانگوک مرکز تایلند پیدا شد که به گفته پلیس مرگ او به احتمال زیاد خودکشی بوده است.ظاهرا وقتی کارادین برای خوردن غذا همراه دیگر عوامل و بازیگران پروژه سینمایی به رستوران هتل نیامده و به تماس‌ها هم پاسخ نداده، همه نگران او شده‌اند و ساعت 10 صبح روز پنجشنبه پیشخدمت هتل جنازه بیجان این بازیگر 72 ساله را در اتاقش یافته است. او در مجموع در بیش از 100 فیلم نقش‌آفرینی کرد و مقابل دوربین فیلمسازانی چون «مارتین اسکورسیزی» ،«اینگمار برگمان» و «هال اشبی» رفت. کارادین عمده شهرت خود را مدیون بازی در نقش اصلی مجموعه تلویزیونی «کنگ فو» در سال 1972 تا 1975 بود.کارادین در سال‌های آخر عمرش با بازی در نقش اصلی دو قسمت از فیلم سینمایی «بیل را بکش» ساخته «کوئنیتن تارانتینو» بار دیگر به روزهای اوج بازگشته بود.

کارول لندیس بازیگر هالیوود: همزمان با به شهرت رسیدن «لندیس» شایعاتی درباره فساد اخلافی او بر سر زبان‌ها می‌افتد که باعث می‌شود تا او از آن زمان به بعد موهایش را بلوند کند و نام خود را از «فرانسیس لیلیان ماری» به «کارول لندیس» تغییر دهد. «لندیس» در دهه 40 همچنان در چند فیلم سینمایی درخشید، البته درخشش او در عرصه سینما همزمان بود با روابط غیراخلاقی او با «داریل فرانیس زانوک»، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده برنده اسکار هالیوود. او طی مدت زمان کوتاهی چند ازدواج ناموفق دیگر هم داشت، زندگی او چنان با افسردگی و شکست‌های پیاپی همراه شده بود که در سال‌های 1944 و 1946 دو بار خودکشی کرد و سرانجام در سال 1948 جسد وی در حالیکه باردار بود در خانه‌اش یافت شد، که بعدها گفته شد که مرگ او خودکشی نبوده و به ادعای مادر و خواهرش، «کری هریسون» بازیگر مشهور هالیوود که در آنزمان با لندیس رابطه داشته، او را به قتل رسانده ولی هیچگاه اتهام او ثابت نشد.

سینمای هالیوود شاید همیشه هم یادآور صنعتی پر زرق و برق و بستر شهرت و ثروت نباشد، جایی که آمار بازیگرانی که بر اثر ناکامی و افسردگی دست به خودکشی می‌زنند یا به طرز مشکوکی به قتل می‌رسند رو به فزونی است.

لوپه ولز بازیگر مکزیکی‌الاصل هالیوود: لوپه ولز اولین بار در سن 19 سالگی با بازی در فیلم «گائوچو» ساخته «داگلاس فیربانکز»، وارد عرصه سینما شد.او به سرعت پله‌های شهرت را پیمود، ولی علی‌رغم زندگی حرفه‌ای موفقی که داشت، در زندگی شخصی‌اش چندان موفق نبود، آنچنان که تنها طی مدت زمانی کوتاه چندین ازدواج ناموفق داشت. او در سن 36 سالگی در اواسط دهه 40 با بازیگری جوان به نام «هارالد مارش»، رابطه غیراخلاقی برقرار کرد ولی کمی بعد او که تمایلات مذهبی کاتولیکی داشت، شرمگین از روابط غیراخلاقی خود و فرزند نامشروعش، دست به خودکشی زد .

مرلین مونرو ،بازیگر و مدل هالیوود: پدرش پیش از تولد او خانواده را ترک کرده بود و مادرش در پی شکست در رابطه‌ای غیراخلاقی به دلیل مشکلات روحی راهی تیمارستان شد. مونرو در سن 16 سالگی برای رهایی از زندگی در پرورشگاه، مجبور می‌شود تا با کارگر یک کارخانه ازدواج کند ولی تنها 4 سال بعد با ورود به هالیوود، از همسرش جدا می‌شود و از همان زمان نام خود را به «مرلین مونرو» تغییر می‌دهد.او در اوج شهرت و در سن 29 سالگی با «آرتور میلر»، نمایشنامه‌نویس آمریکایی ازدواج می‌کند ولی این ازدواج نیز تنها 6 سال به طول می‌انجامد.یک سال بعد جسد «مونرو» در خانه‌اش در کالیفرنیا پیدا می‌شود، علی‌رغم آنکه مرگ او در آن زمان مصرف بیش از حد دارو‌های خواب آور اعلام شد ولی همواره این شبهه وجود داشته است، که او توسط خانواده کندی‌های به قتل رسیده است، گفته می‌شد که او با «جان.اف. کندی»، رییس جمهور آمریکا و برادرش «رابرت کندی» روابط غیراخلاقی داشته و تهدیدی برای موقعیت سیاسی آنها به شمار می‌رفته ولی این اتهام هیچگاه به اثبات نرسید.

الیزابت شورت ،بازیگر نوپای هالیوود: او در سال 1946 دختر 22 ساله زیبایی بود که با رویاهایی طلایی از بوستون به هالیوود آمد و در سال 1947 او تنها یک جسد بی‌جان بود. جنازه «اسکات» چند روز پس از قتل او با شکایت همسایه‌ها از بوی تعفنی که از خانه او می‌آمد در حالیکه قطعه قطعه شده بود توسط پلیس کشف شد.او در همان مدت کم از سوی رسانه‌ها به داشتن روابط غیراخلاقی متعدد متهم شده بود.اگرچه هیچگاه راز قتل او کشف نشد ولی هالیوود از روی داستان زندگی‌اش فیلم «کوکب سیاه» را ساخت که جنجال زیادی به پا کرد.

فرانسیس فارمر، بازیگر هالیوود و مجری تلویزیونی: فارمر با آنکه در خانواده‌ای مرفه بزرگ شد و در دانشگاه واشنگتن در بهترین شرایط، رشته خبرنگاری و تئاتر خواند ولی خیلی زودی داستان افسردگی‌اش سوژه رسانه‌ها شد و او در اوج شهرت، نه تنها نتوانست بر افسردگی غلبه کند بلکه به خاطر شایعاتی که او را احاطه کرده بودند، روز به روز افسرده‌تر شد، آنچنانکه سرانجام کارش به بیمارستان روانی کشید و پس از مدتی طولانی مرخص شد.افسردگی و غم زدگی زندگی فارمر باعث شد که نماد غم و رنج را در هالیوود از آن خود کند و بسیاری از آهنگ ها و کتاب ها در توصیف و تحلیل از زندگی و حالات روحی اش روانه بازار شود.او برای دومین بار پس از هفت سال به درخواست خانواده‌اش به تیمارستان فرستاده شد ولی نه تنها خوب نشد بلکه بیماری سرطان نیز بر دردهایش افزوده شد و سرانجام در حالی‌که اعتیاد داشت، در سن 57 سالگی درگذشت،زندگی و مرگ او همواره در هاله‌ای از ابهام است.

پگ انتویستیل ،بازیگر هالیوود که پس از مرگش به شهرت رسید:این بازیگر سینما و تلویزیون انگلستان را به امید رسیدن به سراب خوشبختی در هالیوود ترک کرد ولی ناکامی‌های این صنعت سینمایی آنچنان به او فشار آورد که در سال 1932 در عنفوان جوانی در سن 24 سالگی خود را از کلمه H نماد HOLLYWOOD خود را به پایین پرت کرد و پس از آن به شهرتی که هالیوود نتوانسته بود آنرا به او بدهد، دست یافت ولی به قیمت جانش.

شارون تیت،بازیگر هالیوود (همسر رومن پولانسکی): زمانی‌که «رومن پولانسکی»برای پیش تولید فیلم «روز دلفین» به لندن مسافرت کرده بود، همسرش شارون تیت، در حالی که هشت ماه و نیمه باردار بود، همراه سه دوست دیگرش به شکل دردناکی به قتل می رسند. او کارش را با بازی در سریال های تلویزیونی و نقش های کمدی آغاز کرد.مهارتش در ایفای نقش های کمدی توجه منتقدان را جلب کرد و به عنوان چهره ای جدید به هالیوود معرفی شد. در سال 1967، برای بازی در فیلم «دره عروسک ها» نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب شد و پس از آن، یعنی درست یک سال پیش از مرگش، در «قاتلان بی باک خون آشام» رومن پولانسکی بازی کرد.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: فارس ،مهر