تبیان، دستیار زندگی
استان کرمان از استان‌های مهم و تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این مقاله، گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان به تصویر کشیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرمان؛ نگینی در دل کویر

گوشه‌ای از زیبایی‌های کرمان


استان کرمان از استان‌های مهم و تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این مقاله، گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان به تصویر کشیده شده است.


ارگ بم

ارگ بم، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که درشهر بم واقع شده است. این بنا در زلزله پنجم دی ماه 1382، نیمه ویران شد و از آن زمان، بازسازی این مجموعه عظیم آغاز شد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

باغ شاهزاده ماهان

این باغ در سال 1297 هجری قمری توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله، شاهزاده قاجار و حاکم کرمان، طی یازده سال (1298 ه. ق تا 1309 ه. ق) بنا شد. اما با مرگ وی، بنای آن نیمه‌تمام رها شد. به همین علت، جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید. تاریخ بنای باغ، 1276 خورشیدی است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

روستای میمند

میمند در 36 کیلومتری شهرستان شهربابک قرار دارد و مجموعه‌ای از 400 خانه، مسجد، حسینیه، حمام و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند. فصول مناسب برای بازدید از این روستا، بهار و تابستان است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

حمام گنجعلی‌خان

این حمام، یکی از شاهکارهای معماری عصر صفویه است. سردر این حمام، به خط علیرضا عباسی خوش‌نویس معروف عصر صفویه است. این حمام از سرسرا، دالان، رخت‌کن، هشتی و گرم‌خانه تشکیل شده است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

میدان گنجعلی‌خان

این میدان، محوریت مجموعه گنجعلی‌خان را بر عهده دارد که در سه طرف آن، بازار مسگری و بازار گنجعلی‌خان واقع شده و در گذشته به عنوان بارانداز و محل خرید و فروش کالاهایی بود که از اطراف و اکناف به کرمان وارد می‌شد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

گنبد جبلیه

این گنبد که به گنبد گبری نیز معروف است، در عصر ساسانی و قبل از اسلام بنا شده است. گنبد جبلیه که تنها بنای سنگی کرمان است، بر اساس یک افسانه با خمیر شیر شتر ساخته شده و در شرق شهر کرمان قرار دارد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

باغ سنگی سیرجان

این باغ که از شاهکارهای تاریخی است، در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد و به دست فردی ناشنوا به نام درویش خان گنگ اسفندیارپور، حدود 35 سال پیش ساخته شده است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

آبشار راین

شهر راین یکی از ییلاق‌های دیدنی استان کرمان است که در فاصله 110 کیلومتری مرکز این استان قرار دارد. این ییلاق در دامنه کوه هزار، بلندترین قله استان و سومین قله بلند ایران قرار دارد که یکی از جاذبه‌های آن، آبشار این شهر است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

ارگ راین

ارگ رایِن یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی جهان است. این بنای تاریخی بزرگ، با مساحتی بیش از 22 هزار مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. ارگ راین در جنوب غربی شهر کنونی راین در استان کرمان قرار دارد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

بازار بزرگ کرمان

بازار کرمان یکی از مهم‌ترین بازارهای ایرانی به شمار می‌رود که مجموعه‌های با ارزشی را در خود دارد، از جمله مجموعه گنجعلی خان، ابراهیم خان، وکیل و...

کرمان؛ نگینی در دل کویر

قلعه دختر

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده است. مصالح به کار رفته در این قلعه، تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر، دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی، ایزد آب و باروری است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

مسجد ملک

این مسجد که در بافت قدیم شهر کرمان در محله‌ای موسوم به شاه عادل بنا شده است، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران و کرمان است که سابقه تاریخی آن به قرن پنجم می‌رسد. این مسجد با شبستان‌های متعدد و صحن وسیع، جاذبه تاریخی خود را حفظ کرده است. وجود برج آجری و سه محراب گچ‌بری شده، حکایت از قدمت و دیرینگی این مسجد دارد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

یخدان‌های کرمان

یخدان مویدی در اواخر دوره صفویه بنا شده و قنات مۆیدی، آب آن را تأمین می‌کرده است. یخچال زریسف نیز مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، در خیابان زریسف واقع است. عناصر تشکیل‌دهنده‌ی یخدان‌ها عبارتند از: مخزن، حصار، استخر و چاله یخ.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

آتشکده و موزه زرتشتیان

تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان، در آتشکده شهر کرمان جای دارد. از کهن‌ترین اشیاء این موزه، یک جلد کتاب دست‌نویس گات‌ها با پیشینه بیشتر از دویست سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده 1207 است. بخشی از این موزه به انواع آتشدان، روغن‌سوز، پیه‌سوز و چراغ لاله اختصاص داده شده است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

آثار و بقایای دایناسورها در کرمان

استان کرمان یکی از معدود نقاط ایران است که در آن، بقایای جانداران خشکی‌زی دوران‌های گذشته زمین‌شناسی مشاهده شده است. در جریان پی‌جویی دایناسورها توسط تیم مشترک ایران-برزیل که در نواحی شمال کرمان صورت گرفت، نخستین آثار اسکلتی دایناسورها شامل یک دندان دایناسور گوشت‌خوار، مورد شناسایی قرار گرفت. قبل از آن هم، نزدیک به 40 سال پیش، محققان فرانسوی مقداری از بقایای یک دایناسور را در حوالی کرمان کشف کردند.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

حمام وکیل کرمان

یکی دیگر از حمام‌های سنتی و تاریخی شهر کرمان، حمام وکیل است که اولین بخش از مجموعه وکیل به حساب می‌آید. این بنا بر اساس معماری زندیه ـ قاجاریه و با تقلید از حمام گنجعلی‌خان در سال 1270 هجری قمری ساخته شد. سرامیک و کاشی‌کاری‌های زیبای این حمام که از کف تا سقف امتداد یافته است، فضای داخلی حمام را بسیار زیبا و چشم‌نواز کرده است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

آرامگاه شاه نعمت‌الله

آرامگاه یا آستانه شاه نعمت‌الله ولی، در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان در شهر ماهان واقع شده است. هسته اولیه این بنا، گنبدی منفرد بود که در سال 840 هجری و به دستور احمدشاه دکنی ساخته شد و به تدریج گسترش یافت. این بنا 32000 مترمربع مساحت دارد و از چندین صحن تشکیل شده که شامل صحن‌های اتابکی، وکیل الملکی، حسینیه، میرداماد و بیگلربیگی است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

مقبره پیرجارسوز

تاریخ ساخت این بنا، مربوط به قرن هشتم هجری قمری است و در بردسیر، در 43 کیلومتری کرمان قرار دارد. این مقبره دارای گنبد دو پوشه آجری و پلان مربع شکل است. در درون بنا، تزئینات گچ‌بری مقرنس کاری و خطوط کوفی دیده می‌شود. اصل بنا سه طبقه ساخته شده و نمای کلی آن آجر است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

کویر شهداد

یکی از کویرهای زیبای دنیا با کلات‌های منحصربه‌فردش در منطقه شهداد کرمان قرار دارد. قدیمی‌ترین پرچم فلزی جهان در کاوش‌های سال 1350 در این منطقه یافت شد. کویر شهداد، بخشی از کویر لوت به شمار می‌رود.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

تخت درگاه قلی‌بیگ

تخت درگاه قلی‌بیگ، مقبره یکی از نوادگان بهرام بیگ به نام درگاه قلی بیگ است. درگاه قلی بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رییس ایل افشار در کرمان بوده است. عمارتی است که در جنوب شرقی شهر کرمان و در زاویه جنوبی کوه قلعه دختر قرار دارد.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

ارگ ساسانی انار

شهرستان انار در شمال استان کرمان قرار دارد. در مرکز این شهر کهن، یک ارگ تاریخی قرار دارد. مساحت این ارگ، 11 هزار و 179 متر مربع است. تاریخ احداث این بنا بر اساس گزارش ثبتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد. این ارگ در دوره صفویه بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.

کرمان؛ نگینی در دل کویر

برترین‌ها

برای بزرگ‌نمایی تصاویر، بر روی آن‌ها کلیک کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: ایرانگردی