تبیان، دستیار زندگی
نام انگور در قرآن به عنوان یکی از لذیذترین میوه‌هایی که خداوند برای انسان آفریده است ذکر شده و بارها صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) از آن یاد شده است. امام رضا (ع) روایت جالبی در این زمینه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص انگور در طب اسلامی

خواص جالب انگور در آموزه‌های پزشکی امام رضا (ع)


نام انگور در قرآن به عنوان یکی از لذیذترین میوه‌هایی که خداوند برای انسان آفریده است ذکر شده و بارها صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) از آن یاد شده است. امام رضا (ع) روایت جالبی در این زمینه دارد.


انگور

انگور یکی از میوه‌هایی است که به وفور و در انواع فراوان یافت می‌شود. این میوه جزو میوه‌های بهشتی هم یاد شده است.

از عبد السلام بن صالح هروی (ابا الصلت) روایت شده است: به حضرت امام رضا (ع) گفتم: یا ابن رسول اللَّه، خبر بده مرا از حقیقت شجره (میوه‌ای) که آدم و حوا از آن خوردند؟ چرا که مردم در آن اختلاف کرده‌اند؛ برخی روایت گفته‌اند گندم بود و برخی می‌گویند انگور بود و گروه دیگری روایت کرده‌اند که درخت حسد بود.

آن حضرت فرمود: «تمام این تعابیر، صحیح است»، پرسیدم: پس این چه معنا دارد و این اختلاف برای چیست؟ فرمود: «ای ابا صلت، درختان بهشت؛ انواع و اقسام میوه می‌دهد و مانند درخت دنیا نیست [که هر درختی تنها یک میوه از آن برداشت شود] و آن میوه که آدم و حوا از آن خوردند، گندم بود که انگور هم می‌داد و وقتی حق تعالی آدم را گرامی داشت و ملائکه را امر کرد تا او را سجده کنند و او را داخل بهشت جای داد و...(1)

انگور، ضد افسردگی و استرس

انگور یکی از مائده‌های بهشتی است که در دسترس انسان‌ها قرار گرفته است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. نور خورشید در انگور جمع می‌شود و باعث رسیدن میوه آن می‌شود. بنابر این، مصرف آن در معالجه بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

یکی از خواص انگور، برطرف کردن آثار افسردگی و ایجاد روحیه شادابی است. در روایات آمده است: هنگامی که آب فرو نشست و استخوان‌های مردگان، پدیدار شد، نوح این را بدید و بدین سبب بسیار آشفته و اندوهگین شد. سپس خدا به او وحی کرد: "این کاری است که خود با خویش کرده ای، تو خود آن‌ها را نفرین کردی"

گفت: پروردگارا، من از تو آمرزش می‌طلبم و به درگاه تو توبه می‌کنم. سپس خداوند به او وحی کرد: "انگور سیاه بخور تا اندوهت از میان برود." (2)

دانش امروزی کشف کرده است که مواد موجود در انگور، از ایجاد انسداد در شریان‌ها جلوگیری کرده و به سلامت قلب کمک نموده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

کمک به گوارش و هضم غذا

دانش امروزی کشف کرده است که مواد موجود در انگور، از ایجاد انسداد در شریان‌ها جلوگیری کرده و به سلامت قلب کمک نموده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. آب انگور همچنین سلول‌های تخریب شده را ترمیم کرده و از تخریب بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌کند. آب انگور قرمز، خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی دارد، به همین علت از فرد در مقابل بسیاری عفونت‌ها محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. خاصیت دیگر انگور، کمک به گوارش و هضم غذا است. امام رضا (ع) درباره مصرف انگور از پدرانش از رسول خدا (ص) نقل می‌کنند که فرمودند: انگور را دانه دانه بخورید که گوارا و هضم کننده می‌شود. (3)

انگور قرمز

انگور، غذای کامل

آب‌میوه انگور، چنان‌که از دانه‌های سالم و تخمیر نشده گرفته شود، از نظر ترکیبات غذایی، شباهت زیادی به شیر مادر دارد و می‌توان آن را غذای کودکان شیرخوار نامید و بزرگ‌ترها هم می‌توانند آن را به جای شیر مصرف نموده و به کمک آن سموم بدن را خارج کنند.

امام رضا (ع) همچنین از آن به عنوان غذای کامل یاد کرده و درباره امیرمۆمنان حضرت علی (ع) نقل می‌فرماید که ایشان نان را با انگور می‌خوردند. (4) آن حضرت به طور کلی مصرف میوه‌های ترش قبل از غذا و میوه‌های شیرین بعد از غذا را مفید دانسته‌اند.

پانوشت‌ها:

1. عیون أخبار الرضا (ع)، ج ‌1، ص 306.

2. بحارالانوار . ج 62 . ص298.

3. عیون اخبار الرضا . ج 2، ص 35.

4. بحارالانوار، جلد 66، صفحه 150.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sztohidi

برگرفته از گروه: خواص خوراکی‌ها

مطالب مرتبط:

انگور، راهی برای مقابله با آلزایمر