تبیان، دستیار زندگی
تنها سرمایه و پولی که می توان با آن قشنگی، زیبایی، عظمت، بزرگی، کمال ،شکوه، خنده، رضایت، صلاح و فلاح خرید عمر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه ای برای خرید همه چیز


تنها سرمایه و پولی که می توان با آن قشنگی، زیبایی، عظمت، بزرگی، کمال ،شکوه، خنده، رضایت، صلاح و فلاح خرید عمر است.

زمان

نوشتن کتاب ، آفرینش اثر ادبی، کشیدن تابلوی ماندگار نقاشی ، اختراع، کمک خیر، تهیه متن سخنرانی ای اثر گذار، ارشاد یک راه گم کرده، و خلاصه هر آن چه که آدم بودن آدم را ، قطعی و ثبت می کند و در یک کلمه آدم را ، آدم می سازد، در همین عمر، وقت و زمانی که داریم صورت می پذیرد. یعنی تنها سرمایه و پولی که می توان با آن قشنگی، زیبایی، عظمت، بزرگی، کمال ،شکوه، خنده، رضایت، صلاح و فلاح خرید عمر است.

در هر هفته کاری ، هزاران ساعت پر ارزش از عمر ما به یغما می رود. این تاراج عمدتاً با همکاری دلسوزانه خود ما صورت می پذیرد.  برای استفاده درست از وقت و زمان ترفندهایی وجود دارد.

اول جوشانده، بعد شیر موز

در صورت امکان ، کارهایی را که کمتر مایل به انجام دادن آن هستید، همان اول روز انجام دهید. وگرنه با موکول کردن آن ها به آخر روز، نتیجه ای جز نگرانی، دلشوره و به فکر فرو رفتن نصیب ما نخواهد شد.

کش ندهیم

وقتی کاری انجام شده است دیگر چرا باید هی کش اش داد؟ کار را معطل نکنیم.

در حد امکان ، کارهای مشابه را در یک مرحله انجام دهیم. مثلا تمام تلفن های ضروری را یکی بعد از دیگری ، بزنیم. سعی کنیم که کارهای متفاوت را با هم انجام ندهیم و از کاری به کاری دیگر نپردازیم. زیرا ذهن برای آمادگی و درگیر شدن با هر کاری ، زمانی را صرف می کند.

در هر هفته کاری ، هزاران ساعت پر ارزش از عمر ما به یغما می رود. این تاراج عمدتاً با همکاری دلسوزانه خود ما صورت می پذیرد. برای استفاده درست از وقت و زمان ترفندهایی وجود دارد

یکی از سارقین عمر نه نگفتن است

چرا خواسته ای بی ارزش و نا موجه را، در رودربایستی یا از سر ترس و یا به هر دلیل غیر منطقی دیگری قبول می کنیم؟!

هفت موقعیت و موارد ناموجّه ای که لازم است" نه" بگوییم:

1. زمانی که خواسته ای نامعقول مطرح است.

2. زمانی که شما مشغول کار مهمی هستید، شخصی کاری با اولویت کمتری پیشنهاد می کند.

3. زمانی که برای کار پیشنهادی، مهارت و دانش کافی را ندارید

4. هنگامی که ناراحت یا عصبانی هستید

5. وقتی که کار پیشنهادی را، کسی دیگر می تواند انجام دهد.

6. آنگاه که شخص پیشنهاد دهنده، با پیشنهادش به هویت و حریم شخصی شما تجاوز کند.

7. بر خلاف علائق، معیارها یا اعتقادات دینی و ارزشی شما چیزی خواسته شود یا عملی انجام گیرد. یا در نهایت چیزی باشد که شما نمی خواهید انجامش دهید.

کسانی که اعتماد به نفس ندارند ، با هر خواسته ای  موافقت می کنند. زیرا احساس می کنند اگر در خواست را رد کنند محبوبیت خود را از دست خواهند داد. برای کامیابی لازم است به خودمان هم احترام بگذاریم. کسانی که از روی به ظاهر فروتنی و در حقیقت خود کم بینی خواسته های غیر منطقی دیگران را می پذیرند و به ندرت توسط دیگران مورد احترام واقع می شوند. هر گاه خواسته ای آشکارا غیر منطقی است ، رد کردن آن نیازی به توضیح یا عذر خواهی ندارد. فقط بگویید " من نمی توانم این کار را انجام دهم" . در صورتی که طرف مقابل اصرار کرد ، مجدداً آن را تکرار کنید و امتناع خود را مصممانه و مودبانه بدون حالت تهاجمی یا دفاعی ابراز کنید. این کار ما را در مقابل افرادی که با اصرارشان وقت را تلف می کنند ، حفظ می کند. وقتی ما با حالت مظلومانه" نه" می گوییم، شخص فشار بیشتری وارد می کند. قاطعانه، مودب و محکم بگویید" نه" تا موفق باشید. اگر شخص پیشنهاد دهنده با عصبانیت ، ناراحتی ، بد اخلاقی و ... واکنش نشان داد توجه نکنید.

صرفه جویی در زمان

فناوری می تواند در صرفه جویی زمان و عمر خیلی کمک کند مثلا همین تلفن ، اگر به درستی از آن استفاده شود ، یک وسیله صرفه جویی بسیار خوبی است زیرا:

- با تلفن یا فکس، می توان به سرعت با دیگران  آن هم به نحوی موثر ارتباط برقرار کرد.

- این وسیله ما را قادر می سازد با کسانی تماس بگیریم که برای گفتگو با آن ها باید دست به سفری طولانی می زدیم.

- می توان اشتباهات یا کج فهمی ها را با تلفن به سرعت برطرف نمود.

البته همین تلفن، دردسر ساز هم هست

تلفن شمشیر دو لبه ای است که هم وقت کشی و فرصت سوزی می کند و هم صرفه جویی چشمگیر در وقت و باید سعی کنیم با گفتگوهای بی دلیل وقت خود و دیگران را تلف نکنیم.

با پر کردن بی خودی حافظه زمان را هدر ندهیم!

آشغالدانی شدن حافظه، خطرناک ترین دزد و چپاولگر سرمایه زندگی ، یعنی عمر است. چون حافظه بر روی باور، تفکر، اراده، همت، موفقیت، ارتباطات، و... تأثیر می گذارد. پس اطلاعاتی وارد حافظه کنیم که نیاز داریم. بنابراین مدیریت حافظه که شامل خواندنی ها، شنیدنی ها و ... می شود بسیار مهم است.

فرآوری: زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: بهنامه مدیریت بر خود از گروه پژوهشی آبگینه دل