تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از آقایان، از پیچیدگی رفتار و گفتار خانم‌ها شکایت دارند و می‌گویند در تفسیر حرف‌های خانم‌ها، به مشکل برمی‌خورند؛ به خصوص در روزهای اولیه نامزدی و آشنایی، شاید بسیاری از آقایان در برقراری ارتباط با طرف مقابل، چندان موفق نباشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزگشایی حرف‌های یک خانم!


بسیاری از آقایان، از پیچیدگی رفتار و گفتار خانم‌ها شکایت دارند و می‌گویند در تفسیر حرف‌های خانم‌ها، به مشکل برمی‌خورند؛ به خصوص در روزهای اولیه نامزدی و آشنایی، شاید بسیاری از آقایان در برقراری ارتباط با طرف مقابل، چندان موفق نباشند.


صحبت کردن

کارشناسان می‌گویند که توجه به زبان بدن یک خانم، می‌تواند بعضی حقایق را روشن کند، با این حال، شاید توجه به تمامی حرکات او، حواس شما را پرت کند، طوری که تمرکز خود را بر آنچه که می‌گوید از دست بدهید.

خوشبختانه راه‌های دیگری نیز برای پی بردن به آنچه در ذهن او می‌گذرد، وجود دارد. توجه به آنچه یک خانم می‌گوید و طریقه بیان آن، هر دو می‌توانند به رمزگشایی صحبت‌های او کمک کنند. ممکن است راجع به هوا یا کارش صحبت کند، ولی در صحبت‌های او، اشاراتی ظریف در مورد نگرشش نسبت به شما وجود داشته باشد. پس اگر می‌خواهید بدانید در جلب نظر او موفق بوده‌اید یا نه، به نکات زیر توجه کنید:

چه می‌گوید؟

مسلماً اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، محتوای حرف‌های اوست. به بیان ساده‌تر، او راجع‌به چه چیزی صحبت می‌کند؟ معمولاً یک خانم در اولین روزهای آشنایی، به شما نمی‌گوید که چقدر مورد توجهش قرار گرفته‌اید، یا برعکس چقدر روی اعصابش راه می‌روید! با این حال، آنچه او می‌گوید، می‌تواند چیزهایی را روشن کند.

به عنوان مثال، اگر او راجع به روابط انسانی و عاطفی گذشته شما می‌پرسد، مطمئناً می‌خواهد موقعیت شما را بررسی کند و جایگاه خود را بیشتر بشناسد. این اصلاً نشانه بدی نیست. اما اگر او را نسبت به چنین مسائلی، بی‌تفاوت می‌یابید، عکس این قضیه درست است.

چیزهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا به آنچه در ذهن او می‌گذرد، بیشتر واقف شوید. آیا از شما راجع‌‌به زندگی و علایقتان می‌پرسد؟ شاید پرسیدن سوالی راجع‌به شغل شما، در وهله اول چندان مهم به نظر نرسد، ولی اگر چنین سوالی یا سوالات مشابه به آن، چند بار تکرار شوند، شاید بتوان نتیجه گرفت که او می‌خواهد بداند شما چه‌طور مردی هستید؛ اما اگر نسبت به شما بی‌تفاوت باشد، مسلماً چنین سوالاتی را مطرح نخواهد کرد.

به طور مشابه، آنچه در مورد خودش می‌گوید نیز می‌تواند حاوی نکاتی باشد. اگر جزئیات زندگی خود را نزد شما بازگو می‌کند، مسلم است که می‌خواهد او را بیشتر بشناسید. حتی اگر احساس کردید که می‌خواهد فخرفروشی کند، خوشحال باشید، چون نشان‌دهنده آن است که او می‌خواهد شما را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه به آنچه یک خانم می‌گوید و طریقه بیان آن، هر دو می‌توانند به رمزگشایی صحبت‌های او کمک کنند. ممکن است راجع به هوا یا کارش صحبت کند، ولی در صحبت‌های او، اشاراتی ظریف در مورد نگرشش نسبت به شما وجود داشته باشد.

چگونه می‌گوید؟

روانشناسان معتقدند که تنها محتوای صحبت‌های شخص، مهم نیست، بلکه چگونه گفتن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید ظاهراً موضوع صحبت او، هوا یا کارش باشد، ولی آنچه مهم است، کلمات کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیتی هستند که همه ما در صحبت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، ولی هیچ‌کس به آن‌ها توجه نمی‌کند: من، یک، آن، این.

این کلمات که در واقع به پر کردن جملات کمک می‌کند، به یک دلیل، از اهمیت برخوردارند. روانشناسان می‌گویند که تحلیل گفته‌های افراد، راه مناسبی برای پیش‌بینی آینده رابطه آن‌ها است.

روانشناسان در یکی از مطالعات خود دریافتند که وقتی طرز صحبت کردن دو نفر با هم هماهنگ باشد (یعنی کسانی که کلمات پرکننده را به طور مشابه به کار می‌برند) ارتباط بهتر و پایدارتری بین آن‌ها برقرار خواهد شد.

آیا او مثل شما صحبت می‌کند؟ پاسخ به چنین سوالی، همیشه ممکن نیست، اما توجه به بعضی جملات و عبارات می‌تواند ما را به پاسخ این سوال نزدیک کند. اگر شما از جملاتی مانند "به نظر من..." یا "بعد..." یا "درست است" استفاده می‌کنید و او هم متقابلاً از آن‌ها استفاده می‌کند، احتمال اینکه مورد توجه او قرار گرفته باشید، زیاد است؛ زیرا او به طور ناخودآگاه، طریقه حرف زدن خود را تغییر می‌دهد تا با روش صحبت کردن شما، هم‌خوانی داشته باشد.

حرف زدن با همسر

آیا دروغ می‌گوید؟

دانستن اینکه آیا او دروغ می‌گوید یا تنها می‌خواهد با سیاست پیش برود (حتی به این دلیل که می‌خواهد ملاحظه احساسات شما را بکند) همیشه سودمند است. آیا واقعاً دوست دارد شما را بیشتر بشناسد؟ آیا برای ادامه رابطه، تلاش خواهد کرد؟

اگر در مورد قصد و نیت خود به طور شفاف صحبت نمی‌کند نا امید نشوید. به هر حال او هنوز تعهدی نسبت به این ارتباط ندارد، و چنین چیزی در اولین روزهای آشنایی به خودی خود خطری را متوجه ارتباط نمی‌کند.

اگر در مورد چیزی دروغ می‌گوید، ممکن است معذب باشد و احساس راحتی نکند. برای کاهش این مسئله، به جای کلمات خاص، از کلمات عام استفاده کنید. از گفتن کلمه "من" بپرهیزید. همین طور ممکن است با صدایی آرام‌تر از حد معمول صحبت کند، چون انسان‌ها به طور ناخودآگاه دوست ندارند دروغ‌های خود را فریاد بزنند، بلکه ترجیح می‌دهند آن‌ها را پنهان نگه دارند.

چه راهی را برای برقراری ارتباط، ترجیح می‌دهد؟

چیز دیگری که لازم است در روزهای اول آشنایی به آن توجه کنید، روشی است که او برای برقراری ارتباط، ترجیح می‌دهد. دوست دارد کتباً صحبت کند؟ مثلاً از طریق ایمیل یا پیامک، یا ترجیح می‌دهد به طور رو در رو با شما صحبت کند؟

اگر ایمیل را ترجیح می‌دهد، شاید بتوان نتیجه گرفت که او دوست دارد آنچه را که می‌گوید، بررسی و ویرایش کند. او می‌خواهد بر آنچه می‌گوید، کنترل داشته باشد و بتواند آن‌ها را تصحیح کند. در واقع چنین گرایشی می‌تواند نشان‌دهنده عدم تمایل او به نشان دادن خودِ واقعی‌اش باشد. او نمی‌تواند به تماس تلفنی یا حتی چت اعتماد کند، چون از گفتن سخنان نسنجیده و زودهنگام، می‌ترسد. البته این لزوماً به معنای عدم علاقه یا توجه او به شما نیست، بلکه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که او حداقل در حال حاضر، دوست دارد فاصله خود را با شما حفظ کند. از سوی دیگر، اگر او چت یا تماس تلفنی را ترجیح می‌دهد، شاید بتوان گفت که به ایجاد آشنایی بیشتر، تمایل دارد.

با توجه به نکات بالا، می‌توان نتیجه گرفت که برای پیش‌بینی آینده یک رابطه، توجه به آنچه یک خانم می‌گوید و طریقه بیان آن، لازم است. ممکن است مکالمه شما با او، کم‌اهمیت و پیش پا افتاده به نظر برسد، ولی لایه‌های معنایی پنهانی نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mani_pit

برگرفته از انجمن: روانشناسی