تبیان، دستیار زندگی
اسمش واگن ویژه بانوان است. ظاهرا باید فقط خانم ها در این واگن باشند. ازدحام جمعیت است. درهای مترو باز می شود و آقایان با هجوم وارد واگن خانم ها می شوند و در اعتراض بانوان به این کار می گویند:جا نیست، ناراحتید شما پیاده شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادی یواشکی در مترو!

اسمش واگن ویژه بانوان است. ظاهرا باید فقط خانم‌ها در این واگن باشند. ازدحام جمعیت است. درهای مترو باز می‌شود و آقایان با هجوم وارد واگن خانم‌ها می‌شوند و در اعتراض بانوان به این کار می‌گویند:جا نیست، ناراحتید شما پیاده شوید.

فرآوری: رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
بی حجابی ، مترو

مدت‌هاست که واگن‌های در ابتدا و انتهای قطار مترو به خانم‌ها اختصاص یافته است. و روی این واگن ها نوشته شده ویژه بانوان.

در ابتدا که این کار انجام شد؛ آقایان  زمانی که وارد این واگن ها می شدند؛ عکس العمل مسئولان این بود که هنوز آگاه نیستند و نباید اقدامات سلبی انجام داد .  مدت هاست  از اختصاص این واحدها به خانم‌ها می‌گذرد ولی هنوز آقایان وارد این محدوده می‌شوند و در پاسخ به اعتراض خانم ها می‌گویند چرا  ورود  شما به سایر واگنها  ممنوع  نیست این در حالی است که سایر واگن‌ها عمومی است و ورود آقایان به واگن خانم ها در حالی اتفاق می افتد که برخی از خانم ها واگن زنانه مترو را با اتاق شخصی خود و سالن آرایشگاه و ...اشتباه گرفته و روسری خود را برمیدارن و شروع می کنند به آرایش کردن! و برخی دیگر هم اقدام به تصویر برداری از خود در مقابل دوربین های پرتعداد حراست متروی تهران نموده و در کمال آرامش آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

اخیرا عده ای از زنان كه دارای پوشش غیر اسلامی می باشند با حضور در واگن های ویژه بانوان قطار متروی تهران اقدام به كشف حجاب نموده و دیگران را نیز ترغیب به این كار می نمایند

موج "آزادی های یواشکی" که توسط مسیح علی نژاد خبرنگار ضد انقلاب به راه افتاد، در ابتدای راه با تصاویر آرشیوی شبکه های اجتماعی مخاطبان –خصوصا فیس بوک های آنها- که بدون اجازه از پروفایل آنها خارج می شد، توانست جانی بگیرد و در چند روز اول خود، کمی برای مخاطبان ضد انقلاب خارج نشین و معاندان داخلی آن، جذاب باشد.

رفته رفته پس از گذشت روزها از آغاز این کمیپن کم رمق توسط علی نژاد، عمق دزدی تصاویر از آرشیو خصوصی اعضای ایرانی عضو فیس بوک هر روز آشکار تر می شد و تنها برخی ایرانی ها کم شمار داخل کشور با این طرح "ضد دین" همکاری نمودند و در برخی نقاط کم آمد و شد و یا دور از انظار عمومی اقدام به عکس برداری از خود به صورت بی حجاب دست زده و آن را برای این کمپین ارسال کرده و یا در روشی دیگر با ایجاد اکانت "جعلی" فیس بوک، آن را بر روی صفحه خود بارگذاری می کردند و پس از آن لینک را برای این صفحه ارسال می نمودند.

اما وجه مشترک تصاویر ارسالی واقعی که برای کمپین "آزادی های یواشکی" فرستاده می شد این بود که زنان بی حجاب این کمپین با توجه به احتمال اینکه این اقدام غیرقانونی آنها مورد رصد دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی کشور قرار می گیرد، از خود در حالی که پشت به دوربین بودند و روسری به سر نداشتند،تصویر تهیه کرده و عکس تهیه شده را برای این صفحه و بانیان آن ارسال می نمودند.

بی حجابی ، مترو

اینکه در قسمتی از جنگل های شمال کشور تصویری بی حجاب گرفته شود و با اینکه در جاده ای سرسبز عکس زنی بدون روسری تهیه و برای این صفحه خوراک ایجاد کند شاید چندان مهم نباشد، زیرا نظارت همگانی آن هم در این سطح واقعا غیر ممکن بوده و هر ناظر عاقلی به این حکم رای می دهد که بررسی جز به جز خاک کشور کاری سنگین و خارج از عهده هر حکومتی است ولی تصویر برداری از زن بی حجابی که قصدش تهیه عکس برای این صفحه بوده در محیط های ایزوله و شدیدا تحت کنترل، جای هیچ گونه توجیهی ندارد.

چرا واگن اختصاصی برای بانوان؟

هدف اصلی این اقدام برقراری ارزش‌های اعتقادی- اخلاقی در سطح جامعه می‌باشد. رعایت حیا و عفت عمومی و حفظ حجاب بیرونی و درونی از مهم‌ترین ارزش‌های مذکور است.

هدف فرعی این اقدام هویت بخشی متعالی به زنان در جامعه است. بدین منظور که زنان در نتیجه استفاده از مترو به این نتیجه می‌رسند که به عنوان یک رکن مهم و دارای ارزش در جامعه دارای حقوقی هستند که از سوی جامعه محترم شمرده شده است و البته می‌دانیم که رابطه حقوقی همواره 2 سویه است و برای هر حقی تکلیفی وجود دارد و زنان در پس احقاق حقوقشان موظف به تکالیفی می‌شوند که جامعه از آن‌ها انتظار دارد که به نحو احسن انجام دهند.

این اهداف تا چه اندازه به نتیجه رسیده‌اند؟

نتایج عینی حاصل از مشاهدات نشان می‌داد که آسیب‌هایی چند بر این اقدام ارزشی مترتب است که متأسفانه با بی توجهی مسئولان و یا برخوردهای غیر اصولی روبرو شده است و نه تنها رفع آسیب نشده بلکه در بعضی موارد مانند زخم عفونی رو به گسترش است.

ازجمله این آسیب‌ها :

•برخی بانوان با بهره گیری از فضای زنانه، واگن قطار را سالن آرایش می‌پندارند و با هر بار سوار شدن در مترو به خودآرایی و تجدید آرایش می‌پردازند (به روشنی می‌دانیم چهره آراسته زن منافی با حفظ حجاب است)

برخی بانوان با بهره گیری از فضای زنانه، واگن قطار را سالن آرایش می‌پندارند و با هر بار سوار شدن در مترو به خودآرایی و تجدید آرایش می‌پردازند

• تحت عنوان خرید و فروش کالا در فضای زنانه کالاهایی به فروش می‌رسد که همواره در فرهنگ ما در فضایی پوشیده و خلوت مبادله می‌شده و اینک این کالاها (گاهی همراه با ژورنال‌های تبلیغی) در انظار دختران کوچک و نوجوان و حتی مردان واگن‌های مجاور و حاضر در ایستگاه‌ها به فروش می‌رسد. نیازی به توضیح نیست وقتی حریم روانی دختران کم سن شکسته شود و کالای حریم دار در معرض دید مردان به طور علنی قرار گیرد چه تبعاتی به همراه دارد.

•گاهی برخی فروشندگان برای فروش کالاهای خود بهره برداری ابزاری از مناسبت‌های مذهبی می‌کنند. مثلاً بارها از برخی فروشندگان لوازم آرایش شنیده‌ایم: «این مداد چشم مناسب ایام عزاداری است و با گریه کردن نمی‌ریزد!»و...

• در موارد رو به گسترش فروشندگان مرد جوان در واگن بانوان حضور می‌یابند.

• توفیق اجباری زنان برای آشنایی با آخرین مدهای لباس و کیف و کفش و آرایش صورت و رنگ و مدل مو. تداوم رویت این مناظر و کشش ذاتی زنان به زیبایی‌های ظاهری به تدریج و با ظرافت حجاب کامل زنان را تهدید می‌کند.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه اغلب فروشندگان داخل مترو با ظاهری آراسته و برخوردی موقرانه و رسمی در مقابل مسافران حاضر می‌شوند اما گروهی از فروشندگان با حجاب کامل و البته ظاهری آشفته و پریشان در قالب فروش کالایی بی ارزش در واقع به تکدی می‌پردازند!

موارد فوق که امروزه در متروی تهران به وفور مشاهده می‌شوند، هرکدام به نوعی هدف اصلی اختصاص واگن به بانوان را زیر سئوال می‌برند. شاید در نگاه اول این موارد، کوچک و سطحی و زودگذر باشد اما در طول زمان وبا تکرار در نوع نگرش و اعتقادات فرد تأثیر می‌گذارند

تلاش برای كشف حجاب زنان درواگن های مترو

عده ای از زنان معلوم الحال برای ترغیب زنان به كشف حجاب در واگن های بانوان در متروی تهران فعال شده اند.

اخیرا عده ای از زنان كه دارای پوشش غیر اسلامی می باشند با حضور در واگن های ویژه بانوان قطار متروی تهران اقدام به كشف حجاب نموده و دیگران را نیز ترغیب به این كار می نمایند.

به نظر می رسد این یك اقدام برنامه ریزی شده در چارچوب تهاجم فرهنگی با هدف مقابله با فرهنگ اسلامی رایج در جامعه است كه با سرمایه گذاری خاص صورت می گیرد. مسئولان باید با این ترفند برخوردی حساب شده نمایند.


منابع :خبرگزاری فارس /کلوب /پایگاه خبری تحلیلی صراط