تبیان، دستیار زندگی
اگر لازم است كه داوطلبان به نحو مناسبی درس بخوانند تا بتوانند به گونه‌ی بهتری آزمون كنكور را پشت سر بگذارند، به همین دلیل در زمان برداشت نتیجه كه همان انتخاب رشته می‌باشد، لازم است كه دقت بیشتری را مبذول دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلیدهای طلایی در انتخاب رشته کنکور سراسری

اگر لازم است كه داوطلبان به نحو مناسبی درس بخوانند تا بتوانند به گونه‌ی بهتری آزمون كنكور را پشت سر بگذارند، به همین دلیل در زمان برداشت نتیجه كه همان انتخاب رشته می‌باشد، لازم است كه دقت بیشتری را مبذول دارند. این مقاله نكاتی را مورد بررسی قرار می‌دهد كه رعایت آن‌ها می‌تواند انتخاب رشته‌ی مطلوب‌تری را برای داوطلبان به ارمغان بیاورد.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری

در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممكن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد:

  • بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممكن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد كه در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.
  • حداكثر دقت لازم را در پر كردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه هایی كه سازمان سنجش یا بعضی سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می نمایند، به خرج دهید.

1. قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كنید.

2. در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممكن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.

3.قبل از انتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.

4. دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه كنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته با اطلاعیه ها و نكاتی كه سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می كنند توجه نمایید.

5. براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممكن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد كه در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.

6. هرگز به انتخاب رشته كامپیوتری اكتفا نكنید زیرا كامپیوتر نمی تواند استعداد، علاقه و شخصیت شما را در نظر بگیرد. اما می توانید از انتخاب رشته كامپیوتری به عنوان راهنما كمك بگیرید چون انتخاب شما را راحت تر می کند.

چگونه انتخاب رشته کنم؟

7. طوری انتخاب رشته كنید كه رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و ... بر دیگری برتری داشته باشد.

8. انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد، سعی كنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقمندی تان، رشته و دانشگاهی كه انتخاب می كنید، باشد.

9.امكان ادامه تحصیل در بعضی از رشته ها مقدور نیست یا به سختی ممكن است؛ در انتخاب اینگونه رشته ها دقت كنید

10.در صورتی كه مجاز به انتخاب رشته در هر یك از رشته های دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی هستید، رشته های این دانشگاه را انتخاب كنید.

11.رشته شبانه و پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیك را انتخاب نمایید زیرا اولاً سهمیه اختصاص یافته برای شما بیشتر است و ثانیاً امكانات خوابگاهی در دانشگاه های شبانه وجود ندارد.

12.بعضی از رشته های شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور شهر خود را در اولویت نسبت به شهرهای دور دست انتخاب نمایید.

13. با توجه به سهمیه قطب، استان و ناحیه شهر خود انتخاب رشته كنید زیرا تقریباً هفتاد درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق مربوط به شماست.

14. در انتخاب رشته های كاردانی در شهرهای دور دقت نمایید زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید؛ در غیر این صورت به مدت دو سال از شركت در كنكور سراسری محروم خواهید شد.

15. شانس خود را در انتخاب رشته های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری امتحان كنید زیرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصیل در سال آینده از شركت در كنكور سراسری محروم نخواهید ماند.

16. داوطلبانی كه با مدرك كاردانی در كنكور سراسری شركت كرده اند مجاز به انتخاب همه رشته ها نیستند و باید مطابق دفترچه انتخاب رشته عمل كنند.

17. داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه اند حق انتخاب رشته در دانشگاه های شبانه و نیمه حضوری را دارند. اما افرادی كه تمایل به انتخاب رشته دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی دارند، در صورتی كه مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه ها باشند، می توانند انتخاب رشته نمایند.

18. تنوع انتخاب رشته در گروه های آزمایشی مختلف به شرح ذیل است:

  • گروه آزمایشی علوم ریاضی تقریباً 165 رشته.
  • گروه آزمایشی علوم تجربی تقریباً 125 رشته.
  • گروه آزمایشی علوم انسانی تقریباً 75 رشته.
  • گروه آزمایشی هنر تقریباً 35 رشته.

19. پذیرش در بعضی از رشته ها مانند رشته های نیمه متمركز انصراف از تحصیل ندارد بنابراین در انتخاب این گونه رشته حداكثر دقت لازم صورت پذیرد.

20. فقط با افراد خبره و آگاه كه با شرایط و نحوه پذیرش دانشجو طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته امسال آشنایی كامل دارند مشورت نمایید. زیرا هر سال نحوه گزینش شرایط پذیرش در بعضی از رشته ها تغییر می كند.

21. در نحوه گزینش، شرایط پذیرش دانشجو و شرایط خاص بعضی از رشته ها به موارد ذیل دقت نمایید:

  • گرایش خاص بعضی از رشته ها.
  • جنس پذیرش رشته های مختلف.
  • ظرفیت پذیرش مربوط به سازمان ها و نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش.
  • گزینش خاص دانشجو در برخی از دانشگاه ها و بعضی رشته ها مانند دانشگاه امام صادق (ع) و رشته های نمیه مركز.
  • نوع سهمیه پذیرش داوطلب و نوع پذیرش دانشجو در رشته های سهمیه دار.
  • تعهد بعد از تحصیل در مورد بعضی از رشته ها و انجام تعهد در محل مندرج مطابق با دفترچه انتخاب رشته امسال.
  • امكان تغییر رشته یا جابجایی در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه.

22. حداكثر دقت لازم در پر كردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه هایی كه سازمان سنجش یا بعضی سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می نمایند.


مرکز یادگیری سایت تبیان