تبیان، دستیار زندگی
در ادامه برخی از مواد غذایی که برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی بسیار عالی هستند را با هم مرور می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوردنی‌هایی برای درمان آفتاب‌سوختگی


در ادامه برخی از مواد غذایی که برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی بسیار عالی هستند را با هم مرور می‌کنیم.

آفتاب‌سوختگی

این روزها شدت آفتاب بسیار زیاد شده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در تابستان به وجود می‌آید آفتاب‌سوختگی است. در ادامه برخی از موادی که برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی بسیار عالی هستند را با هم مرور می‌کنیم.

انار

این میوه بهشتی سرشار از ویتامین‌های مختلف است و در هیچ موقعی با خوردن آن دچار مشکل نمی‌شوید و در بیشتر مواقع می‌تواند به شما کمک کند. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و می‌تواند از پوست شما در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. خوردن این میوه خوشمزه در هر روز می‌تواند به جلوگیری از آفتاب‌سوختگی پوست شما کمک بسزایی داشته باشد.

گوجه‌فرنگی؛ ضدآفتاب طبیعی

متخصصان انگلیسی دانشگاه نیوکسل با انجام یکسری آزمایشات جدید متوجه شدند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و نیز پیشگیری از پیری پوست ناشی از تماس با نور خورشید، مفید است.

گوجه فرنگی حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است که با پیری مقابله می‌کند. لیکوپن از رنگ‌دانه‌های طبیعی موجود در گوجه است که برخلاف سایر میوه و سبزیجات در فرآیندهای مختلف طبخ و تهیه سس کچاپ و رب و آب گوجه‌فرنگی، مقدار لیکوپن موجود در آن‌ها نه تنها از بین نمی‌رود بلکه افزایش پیدا می‌کند.

به نوشته روزنامه سان، این متخصصان پوست 20 زن داوطلب را که نیمی از آن‌ها به مدت 12 هفته از سس گوجه‌فرنگی همراه به مقداری روغن زیتون به طور روزانه مصرف کرده بودند، آزمایش کردند. این زنان با گروه دیگری مقایسه شدند که در طول مطالعات فقط روغن زیتون مصرف کرده بودند. متخصصان دریافتند میزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی در زنانی که سس گوجه نیز خورده بودند به میزان چشمگیری بیشتر بود.

کاکائوی تلخ

شکلات تلخ؛ ضدآفتاب خوشمزه

از آنجا که شکلات تلخ نوعی آنتی‌اکسیدان قوی و غنی از فلاوونوئید است، از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و سرطان محافظت می‌کند.

فلاوونوئید، نور ماورای بنفش را به خود جذب می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. در صورت مصرف روزی تنها 56 گرم شکلات تلخ خطر بروز سرطان کاهش پیدا می‌کند.

سبزی‌های برگ سبز و کاهو

این نوع سبزی‌ها حاوی کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین است که از پوست در برابر آسیب نور خورشید و بیماری‌های پوستی محافظت می‌کند. مصرف اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر خطر سرطان را 50 درصد کاهش می‌دهد. کلم بروکلی نیز مفید است و برای به دست آوردن اثر مثبت آن کافی است روزی نصف پیمانه مصرف کنید.

کاهو سرشار از ویتامین‌های (آ)، (ب)، (ث) می‌باشد و به دلیل املاح معدنی بسیاری که دارد، برای کسانی که در معرض آفتاب‌سوختگی پوستشان آسیب‌دیده، بسیار مفید است. کاهو در میان سبزی‌های دیگر تاریخی کهن دارد که بسیار مفید و علاوه بر مصرف غذایی خواص درمانی نیز دارد. کاهو سلولز بسیار ضعیف داشته و به سرعت در روده‌ها هضم می‌شود. کاهو به دلیل املاح معدنی بسیاری که دارد، باعث خنک شدن بدن، باز شدن رنگ پوست و برای کسانی که در معرض آفتاب‌سوختگی پوستشان آسیب‌دیده، بسیار مفید است.

البته توصیه می‌شود که در خوردن کاهو زیاده‌روی نشود، به دلیل اینکه موجب عدم جذب ویتامین (ث) و افراط در مصرف این سبزی موجب ضعف چشم و بر افروختگی چهره می‌شود.

خوردن محصولات گوجه‌فرنگی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی و نیز پیشگیری از پیری پوست ناشی از تماس با نور خورشید، مفید است

ماهی

ماهی ماکرو، سالمون، ساردین، قزل‌آلا و شاه ماهی غنی از اسید چرب امگا 3 است که خطر بروز ملانوما کشنده‌ترین نوع سرطان پوست را کاهش می‌دهد. خوردن هفته‌ای 2 وعده ماهی برای محافظت از پوست کافی است. مکمل‌های روغن ماهی نیز در کاهش آفتاب‌سوختگی موثر است.

ویتامین a

سبزیجات نارنجی همچون کدو حلوایی

هویج و کدو حلوایی حاوی بتاکاروتن است که به طور موثر کاهش‌دهنده آفتاب‌سوختگی است. هر چه گیاه رنگی‌تر باشد، قدرت محافظتی آن در برابر اشعه ماورای بنفش بیشتر است و آثار پیری و سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.

کدو حلوایی میوه‌ای به ظاهر کم‌طرفدار است اما بهترین دوست برای موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده می‌باشد به خصوص موهایی که بارها و بارها رنگ و دکلره شده است. این گیاه خوشمزه حاوی آنتی‌اکسیدهای قدرتمند آنتی هیدروکسی، اسید طبیعی موجود در میوه که سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند، است و حاوی مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین A می‌باشد.

اسیدهای چرب موجود در این محصول جالیزی در از بین بردن چین و چروک‌های پوست نیز موثر است. کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای بتاکاروتن که اغلب در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج، کدو حلوایی به وفور یافت می‌شود، از پوست صورت در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره‌ی آن روزانه می‌تواند تأثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش دهد.

این گیاه با وجود ویتامینC برای رشد و بهبود موهای آسیب‌دیده بسیار مفید و مثمر ثمر است و حتی در درمان بیماری‌ها و بالا بردن مهارت و توان مغز، تقویت تراکم استخوانی و به خصوص پیشگیری از سرطان‌ها بسیار مفید و خوردن آن بسیار توصیه می‌شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران - مجتبی حمیدی، متخصص پوست و مو

ایسنا - حسین میرزازاده متخصص پوست و مو

فردا نیوز

مطالب مرتبط:

می‌خواهید طلایی شوید؟ این‌ها را بخورید

پوستی طلایی به کمک مواد غذایی

7 ماده‌ی غذایی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب

خوراکی‌هایی که پوست را شفاف می‌کنند

سولاریوم نروید، هویج بخورید!

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

حفاظت از پوست در برابر آفتاب با تغذیه

راست و دروغ‌های تأثیر مواد غذایی بر پوست

سلامت پوست خود را به دست میوه‌های فصل بسپارید

نسخه تغذیه برای ترک‌های پوستی

پوستی اتوکشیده با این 8 ماده‌ی غذایی

چگونه پیری پوست را به تأخیر بیندازیم؟

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.