تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص های جلوگیری از بارداری تاثیرات دیگری هم بر بدن می گذارند که برخی از آنها خوشایند و برخی دیگر ناخوشایند هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایع ترین عوارض قرص های جلوگیری از بارداری


علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص های جلوگیری از بارداری تاثیرات دیگری هم بر بدن می گذارند که برخی از آنها خوشایند و برخی دیگر ناخوشایند هستند.

قرص ضد بارداری

این قرص ها باعث تغییرات جدی در وضعیت هورمونی بدن می شوند. در برخی از این موارد، عوارض آنقدر آزاردهنده خواهند بود که فرد ترجیح می دهد مصرف آنها را قطع کند.

همانطور که می دانید قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از زنان، مصرف این قرص‌ها عوارض جانبی را در پی دارد که اغلب این عوارض طی دو تا سه ماه پس از مصرف دارو کاهش یافته و از بین می‌روند.

شایع ترین عارضه ی قرص های ضدبارداری، قاعدگی های منقطع و لکه بینی است. این وضعیت معمولا در دوره های اول مصرف بیشتر است و به مرور زمان معمولا بدن خود را با این قرص ها تطبیق خواهد داد.

از دیگر عوارض شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تهوع

- سردرد

- درد سینه ها

- جوش های پوستی 

- کاهش میل جنسی

- افسردگی

- تغییرات خلق وخو

- افزایش وزن

بسیاری از این علائم به دلیل استروژن موجود در قرص ها است.

مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود

در برخی موارد، این عوارض بعد از چند دوره مصرف از بین می روند. اما اگر بعد از چند دوره مصرف، این عوارض همچنان باقی بماند، لازم است از نوع دیگری از قرص های جلوگیری استفاده شود.

اما مساله تنها این نیست. مصرف قرص های ضد بارداری عوارض جدی تری را نیز در پی دارد.

افزایش خطر فشار خون، لخته شدن خون، افزایش خطر حملات قلبی و مغزی، تومورهای کبدی و سنگ های صفراوی از جمله خطرات مصرف قرص های ضد بارداری مخصوصا در درازمدت هستند.

در برخی موارد، خطر این عوارض بیشتر خواهد بود، مانند مواردی که خانم مصرف کننده دچار اضافه وزن باشد، بیش از 32 سال سن داشته باشد، سیگار بکشد، مبتلا به دیابت، فشار خون و یا چربی خون بالا باشد.

در واقع وجود هورمون استروژن در قرص است که سبب افزایش فشار خون می‌شود.

با این حال  در سنین پایین خطر جدی وجود ندارد، اما مصرف دارو از سن 35 سالگی به بعد باید با احتیاط انجام شود.

مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود.

بعلاوه آنکه محققان اظهار می دارند، قرص‌های جلوگیری ترکیبی حجم شیر مادر را کم می‌کند و بنابراین زنان شیرده در شش ماهه اول پس از زایمان نباید از این داروها استفاده کنند.

جدیدترین مطالعات نیز نشان می‌دهد خانم هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، یک و نیم برابر بیشتر از سایر خانم ها به عفونت های روده ای مبتلا می‌شوند.

و اما در خصوص سرطان ها ...

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری با خطر سرطان سینه را نشان داده اند. برخی دیگر از مطالعات وجود این ارتباط را رد کره اند.

اما به طور کلی در خصوص ارتباط قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان سینه می توان گفت: افزایش خطر سرطان سینه با مصرف قرص های ضد بارداری موقتی است و تنها در پنج سال اول مصرف می تواند نگران کننده باشد. اما در صورت قطع مصرف این قرص ها، خطر ابتلا به سرطان، به اندازه فردی خواهد بود که از قرص های جلوگیری استفاده نمی کند.

از طرفی به نظر می رسد خطر برخی سرطان ها با مصرف قرص های جلوگیری کاهش پیدا می کند، از جمله سرطان تخمدان که مطالعات بسیاری، تاثیر محافظتی قرص های جلوگیری در ابتلا به این سرطان را نشان داده اند.

با تمام این عوارض مطرح شده، برای آن دسته از خانم هایی که دارای عوامل خطر نامبرده نیستند، مزیت ها و فواید مصرف قرص های ضدبارداری بر معایب و خطرات آنها می ارزد.

خانم ها بعد از مصرف این قرص ها معمولا قاعدگی های کوتاه تر، آسان تر و با درد کمتر را گزارش کرده اند.

این قرص ها می توانند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کنند، کم خونی فقر آهن را کاهش دهند و خطر تومورها و کیست های تخمدان را کاهش دهند.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

قرص‌ ضدبارداری خوب کدام است؟

خطرات مصرف قرص ضد بارداری در ماه رمضان

فواید و مضرات قرص‌های ضدبارداری

قرص ‌های ضدبارداری؛ مفید یا مضر؟

قرص‌ های ضدبارداری و بافت مغزی زنان

فواید قرص‌های ضد بارداری

عوارض قرص‌های ضدبارداری

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

پیشگیری فوری از بارداری

قرص‌ های ضدبارداری؛ چاقی یا لاغری؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.