تبیان، دستیار زندگی
فرایند انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان می تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی از عوامل بسیاری تأثیر پذیرد و کیفیت آن نیز بر حسب نحوه و میزان اطلاعات داوطلب، درباره ی هدف از ورود به دانشگاه و آگاهی از شرایط خود متفاوت باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنی با داوطلبان معلول برای انتخاب رشته صحیح و آگاهانه

فرایند انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان می تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی از عوامل بسیاری تأثیر پذیرد و کیفیت آن نیز بر حسب نحوه و میزان اطلاعات داوطلب، درباره ی هدف از ورود به دانشگاه و آگاهی از شرایط خود متفاوت باشد.

تکنولوژی در خدمت معلولان

از این رو در این بخش، ارائه نکاتی در زمینه انتخاب رشته داوطلبان معلول مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه انتخاب رشته، انتخاب آینده ی شماست، بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات مرتبط برای راهنمایی و هدایت شما عزیزان توصیه هایی را بیان می کنیم که  امید است با در نظر گرفتن این موارد، انتخاب صحیح و آگاهانه ای داشته باشید.

نکته هایی که در اینجا برای شما بیان می شود، نتایج حاصل از پژوهش انجام شده در مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور است. این پژوهش در سال 1388 از طریق انجام مصاحبه و ارسال پرسشنامه برای 209 نفر از معلولان (جسمی – حرکتی، نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا) انجام گرفته است. نتایج تحقیق در کل نشان دهنده این موضوع است که مهم ترین ملاک های معلولان در انتخاب رشته، توجه به توانمندی هایشان، سهولت رفت و آمد از شهر محل سکونت به شهر دیگر، امکانات خاص دانشگاه برای معلولان و درجه دشواری رشته تحصیلی بوده است.

همچنین دیگر نتایج پژوهش در قالب پیشنهادهای زیر عنوان گردیده است تا با به کارگیری و توجه به موارد ذکر شده بتوانید در رشته ی مناسب و مورد علاقه خود پذیرفته شوید و ادامه تحصیل دهید.

نظر به اینکه انتخاب صحیح رشته تحصیلی در آینده تحصیلی، شغلی به طور کلی در زندگی افراد نقش انکار ناپذیری دارد، شما می بایست در انتخاب رشته با در نظر داشتن شرایط خاص خودتان، موارد زیر را در اولویت قرار دهید:

  • آشنایی با شرایط و ضوابط انتخاب رشته، خود رشته، نوع دوره و دانشگاه؛
  • توجه و اهمیت به علایق خود و انتخاب بر آن اساس؛
  • توجه به توانمندی های جسمی، حرکتی، دیداری و شنوایی که برخی از رشته ها به صورت خاص نیاز دارند؛
  • دوری و نزدیکی محل سکونت با دانشگاه مورد توجه؛
  • بررسی تسهیلات و امکانات خاص دانشگاه ها برای معلولان؛
  • توجه به استعداد و توانایی خود و مطابقت با توانمندی های لازم برای رشته های مورد توجه؛
  • بررسی آینده شغلی رشته و درآمد رشته؛
  • توجه به هزینه های تحصیلی رشته مورد انتخاب؛
  • بررسی به توصیه های مسئولان سازمان سنجش و راهنمایی مشاوران مدارس؛
  • مشاوره با دوستان معلول خود که تحصیلات دانشگاهی دارند؛
  • بررسی امکان ادامه تحصیل رشته انتخابی در صورت داشتن قصد و برنامه برای ادامه تحصیل.

حتماً به این موضوع توجه کنید که در حال حاضر بسیاری از سرآمدان رشته های دانشگاهی افرادی با شرایطی مشابه شما هستند؛ پس با توکل بر خدا و اطمینان از توانمندی هایتان و انتخاب رشته صحیح، به آینده ای روشن بیندیشید.

در پایان به شما داوطلبان گرامی توصیه می شود که ابتدا رشته های مورد علاقه تان را روی برگ های نوشته و سپس تمام مواردی را که در بالا ذکر شد و موارد دیگری از جمله رتبه، منزلت اجتماعی رشته، اعتبار علمی رشته و ... را در تمام رشته های مورد علاقه تان بررسی کرده و در مجموع با نظر خواهی از افراد و دوستان مطلع و همچنین اعضای خانواده، انتخاب رشته خود را انجام دهید و مطمئن باشید که با در نظر گرفتن تمام مواردی که ذکر شد موفق خواهید شد.

موفق و سربلند باشید


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: پیک سنجش