تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی خواص آنتی باکتریال عصاره پوست سبز پسته و گیاه رزماری بر انواع باکتری ها از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. مائده دهقانی، مهسا فهیمی کاشانی و فرانک مقیمی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی خانم سمانه فلاح زاده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 4

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 4 به مدیریت سرکار خانم اعظم پشمینه در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی خواص آنتی باکتریال عصاره پوست سبز پسته و گیاه رزماری بر انواع باکتری ها از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. مائده دهقانی، مهسا فهیمی کاشانی و فرانک مقیمی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم سمانه فلاح زاده انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

پوست سبز پسته سرشاراز ترکیبات فنولیک می باشد و به همین دلیل دارای خاصیت آنتی اکسیدان قوی است. همچنین عصاره پوست سبز پسته دارای فعالیت ضد میکروبی روی باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اورئوس است.

اکلیل کوهی با نام عمومی رزماری، گیاهی است علفی، پایا، دارای ساقه‌ای چوبی به ارتفاع نیم تا یک متر با برگ‌های سبز، دایمی و بسیار معطر، متقابل با کناره برگشته، باریک و دراز و نوک تیز. چندین مطالعه، خواص ضد اکسیدان و ضد باکتریال آن را اثبات کرده است.

طی آزمایشات انجام شده توسط دانش پژوهان دبیرستان فرزانگان 4 ، خاصیت آنتی باکتریال عصاره پوست سبز پسته و گیاه رزماری بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی مجدد قرار گرفت. بر طبق آزمایش های انجام شده – از جمله کشت چمنی باکتری.ST و زدن چاهک داخل پلیت و ریختن عصاره داخل چاهک - زیر نظر مسئولین محترم، بار دیگر خاصیت آنتی باکتریال عصاره پوست سبز پسته و گیاه رزماری، اثبات شد.

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 4، پوست سبز پسته

مقدمه:

استافیلوکوک اورئوس به لاتین ( Staphylococcus aureus )، کوکسی گرم مثبت و بی‌هوازی اختیاری است که مهم ترین گونه در جنس (سرده) استافیلوکوک از نظر پزشکی محسوب می‌شود. گاهی اوقات به این باکتری، استافیلوکوک طلایی نیز می‌گویند. اورئوس در زبان لاتین به معنای طلایی است.

این باکتری در طی چند دهه گذشته، تبدیل به شایع ترین عامل عفونت های بیمارستانی شده است.

استافیلوکوک اورئوس، گستره وسیعی از عفونت‌ها از عفونت‌های ساده پوستی (مانند جوشدانه، کورک، کفگیرک، گل مژه و آبسه) گرفته تا بیماری‌های تهدید کننده زندگی (مانند پنومونی، مننژیت، استئومیلیت، اندوکاردیت، سندرم شوک سمی و سپتی سمی) را ایجاد می‌نماید.

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 4، پوست سبز پسته

رزماری، گیاه بومی منطقه مدیترانه است. گل و برگ‌های این گیاه بوی تندی شبیه به کافور دارد. رزماری علاوه بر کاربرد دارویی، در پخت و پز نیز استفاده می‌شود. تأثیر ضد‌اسپاسمی دارد و ناراحتی‌های گوارشی را برطرف می‌کند و آنتی اکسیدان آن مانع از تشدید بیماری آرتریت می‌شود.

نتایج:

پس از خارج کردن پلیت ها مشاهده شد در پلیت حاوی عصاره پوست سبز پسته در سطح چاهک و حاشیه اطراف آن، هاله ی ممانعت از رشد باکتری به وجود آمده و باکتری در آن محل رشد نکرده ولی در حاشیه پلیت رشد باکتری استافیلو کوکوس اورئوس به خوبی مشهود است.

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 4، پوست سبز پسته

در رابطه با رزماری نیز، نیاز به تلاش دوباره داریم.

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 4، پوست سبز پسته

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی