تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ادامه فعالیت بیش از 2000 مدرسه قرآنی در سراسر کشور از احیای 600 مرکز دارالقرآن همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیای دارالقرآن های دانش‌آموزی

احیای دارالقرآن های دانش‌آموزی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ادامه فعالیت بیش از 2000 مدرسه قرآنی در سراسر کشور از احیای 600 مرکز دارالقرآن همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد.

محمدرضا مسیب‌ زاده در نشست خبری که به منظور تدوین فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی دانش‌آموزان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه امسال سه فعالیت شاخص را در سه بخش عترت، نماز و قرآن مدارس دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و پرورشی نخستین برنامه محوری ما در بخش نماز خواهد بود که از ابتدای امسال در تمام مدارس کشور به اجرا در می‌آید.

وی ادامه داد: این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده و ابلاغ شده است و ما اولین نهادی هستیم که سند جامع نماز را تهیه کردیم که می‌تواند الگویی برای سایر نهادها باشد.

حضور مدیران در صفوف نماز بهترین شیوه تبلیغ نماز خواندن است

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براین اساس از هر معاونت و سازمان وابسته به آموزش و پرورش مدیرانی به عنوان نماینده برای اجرایی کردن این طرح انتخاب شدند، اظهار کرد: سفارش و تاکید بر پایه نماز جماعت با شعار حضور مدیران خواهد بود. اینکه مدیران مدرسه در صفوف نماز جماعت حضور پیدا کنند بهترین شیوه تبلیغ نماز به عنوان نشانه اسلام است.

زنگ نماز در مدارس اجباری خواهد بود

مسیب‌زاده افزود: زنگ نماز در مدارس اجباری خواهد بود اما نماز جماعت کاملا اختیاری است. با تشویق‌های مادی برای حضور در نماز جماعت موافق نیستیم و معتقدیم که هیچ چیزی بهتر از آگاهی‌ بخشی، معرفت و شناخت نیست.

وی با بیان اینکه تابستان فرصت مناسبی است تا نمازخانه‌ها آماده و آموزش به نیروهای انسانی انجام شود، اظهار کرد: در همین راستا طی شش ماه بیش از 10 دوره آموزشی برای طلاب آموزش و پرورش و روحانیون مبلغ مدارس ترتیب دادیم که بخشی از این دوره‌های آموزشی برگزار شده است.

اجرای طرح مصباح‌الهدی از مهر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه از اجرای طرح مصباح‌الهدی از مهرماه امسال در مدارس خبر داد و گفت: برشی از زندگی ائمه متناسب با سن دانش‌آموزان در مقاطع مختلف اعم از احادیث، روایات از ائمه انتخاب و برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

مسیب‌زاده افزود: این طرح در بخش عترت این اداره کل طراحی و به اجرا درخواهد آمد و به شناخت و آگاهی دانش‌آموزان از زندگانی ائمه اطهار کمک خواهد کرد. هدف از اجرای این طرح ایجاد انس و الفت با ائمه و بهره‌برداری از نکات علمی، فلسفی و مورد تامل از زندگانی ائمه برای دانش‌آموزان خواهد بود. دانش‌آموزان می‌توانند در این طرح به صورت داوطلبانه حضور پیدا کرده و ظرفیت روحانیون در مدارس و همچنین معلمان قرآن استفاده کنند تا بتوانیم جنبه آشنایی دانش‌آموزان را با مباحث امام‌شناسی تقویت کنیم.

وی در ادامه به برنامه‌های ویژه این اداره کل در بخش قرآن، اشاره و اظهار کرد: در کنار حفظ ترتیبی آیات قرآن، امسال طرح حفظ موضوعی آیات قرآن را آغاز می‌کنیم. محتوای مربوط به این طرح در حال حاضر در دست تهیه است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری به برگزاری سی‌ و دومین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز اشاره و اظهار کرد: این مسابقه در چهار مرحله برگزار می‌شود و سطح مدرسه، منطقه، استان و مرحله کشوری را در برمی‌گیرد.

مسیب‌ زاده ادامه داد:
این مسابقات کشوری با هدف نشر و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است و نفس خود مسابقه برای ما اهمیت ندارد. مسابقه یک ابزار است و هدف نیست. قصد داریم از این ابزار انگیزشی برای ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امسال مرحله کشوری این دوره از مسابقات در دو رشته پژوهشی و آوایی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی از 12 تا 30 مردادماه به تفکیک برای خواهران و برادران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: مسابقات پژوهشی شامل تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و انشاء نماز و مسابقات آوایی شامل قرائت قرآن، حفظ قرآن، مداحی و اذان خواهد بود.

احیای دارالقرآن های دانش‌آموزی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر سال بیش از شش میلیون نفر در سطح مدرسه در مسابقات قرآن عترت و نماز شرکت می‌کنند گفت: برگزیدگان در هر رشته و هر پایه، وارد مرحله منطقه‌ای شده و سپس از هر منطقه یک نفر به سطح استان و سپس در هر پایه و هر رشته یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند. می‌توان گفت در مجموع بیش از چهار هزار نفر در مرحله کشوری این مسابقات شرکت می‌کنند و از برگزیدگان اول تا پنجم هر رشته تقدیر خواهد شد.

احیای 600 مرکز دارالقرآن در سال جاری

مسیب‌زاده همچنین از احیای 600 مرکز دارالقرآن در سال جاری در سطح کشور خبر داد و گفت: ما همیشه متهم بودیم که کسانی در مسابقات قرآن‌مان شرکت می‌کنند که آموزش و پرورش به آنها آموزش نداده است و آنها در مراکز دیگر تحت آموزش قرار می‌گیرند و ما فقط آنها را گلچین می‌کنیم. به همین خاطر بود که آموزش و پرورش دست به تشکیل مراکز دارالقرآن به عنوان فضایی که آموزش تخصصی قرآن را به عنوان مکمل آموزش رسمی دنبال کند، زد.

وی با بیان اینکه اما در سال‌های اخیر به دنبال تغییر برخی رویکردها، مدارس قرآن راه‌اندازی شدند، اظهار کرد: اما این مدارس به لحاظ تشکیلاتی و اعتباراتی، پاسخگو نبودند. راه ‌اندازی مدارس قرآنی یکی از آرزوهای دیرینه ما بود، البته همه مدارس ما مدارس قرآن هستند، اما این مراکز ایجاد شدند تا در فضای غیر رسمی و در شیفت‌های بعداز ظهر به آموزش قرآن بپردازند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: به واسطه طرح توسعه منشور فرهنگ قرآنی بحث آموزش عمومی قرآن به آموزش و پرورش واگذار شده است و کلیه نهادها و ارگان‌هایی که آموزش قرآن را انجام می‌دهند، زیر مجموعه کمیسیون‌های آموزش قرآن، شامل کمیسیون آموزش عمومی، کمیسیون تبلیغی و ترویجی و کمیسیون آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی هستند.

مسیب‌زاده با بیان اینکه در همین راستا در یک برهه‌ای قرار شد 10 هزار مدرسه قرآن با هدف آموزش عمومی و جذب عموم مردم به عنوان کانون‌های قرآنی محله راه‌اندازی شوند گفت: این مدارس به واسطه مشکلات اعتباری ادامه فعالیت نداشتند و همان سه ترم اول تعطیل شدند. اما اتفاق مبارکی که افتاد، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌ نامه‌ای بود که براساس آن راه‌اندازی مدارس ویژه قرآنی همانند مدارس ورزش و... امکان‌پذیر شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 2000 مدرسه قرآنی داریم که در مقطع ابتدایی اقدام به جذب دانش‌آموزان کرده‌اند و سبقه آموزش قرآنی در این مدارس، بیشتر است، اما از لحاظ آموزشی، تفاوتی با سایر مدارس ندارد و ما افزایش ساعتی برای آموزش‌های قرآنی نداریم. در واقع کادر اجرایی مدرسه سبقه قرآنی دارند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اما درباره دارالقرآن‌ها باید گفت که این مراکز چند سالی بود که از رونق افتاده بودند، اظهار کرد: امسال با رویکرد جدید دارالقرآن‌ها احیا خواهند شد و دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی به صورت تخصصی وارد این مراکز شده و با گذراندن 10 سطح در رشته‌های مختلف اعم از تفسیر، حفظ و... تحصیل خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در واقع مدارس قرآنی همچون گذشته ادامه فعالیت خواهند داد و فعالیت قرآنی‌شان برجسته‌تر از گذشته است اما مراکز درالقرآن نیز به عنوان فوق برنامه و مکمل آموزش رسمی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره توجه به سایر مذاهب در مدارس گفت: یکی از برنامه‌های شاخص ما "گفتمان دینی" است و در پرسش و پاسخ‌های مذهبی سوالات مختلف دانش‌آموزان در تمام زمینه‌ها پاسخ داده خواهد شد.

کمبود معلم قرآنی نداریم

مسیب‌ زاده در پایان در پاسخ به پرسشی درباره کمبود معلمان قرآن در سطح مدارس اظهار کرد: کمبود معلم قرآن نداریم و مدرسه‌ای نیست که کلاس قرآن در آن تشکیل نشود. ضمن آنکه 5000 نیروی توانمند قرآنی نیز به بدنه آموزش و پرورش اضافه شده که بحث کیفیت در آموزش را نیز به کمک آنها دنبال خواهیم کرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: ایسنا

تنظیم: مریم فروزان کیا