تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی بررسی برخی آفت کش های بیولوژیک بر روی شته ها از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. نسیم هژبری، فاطمه ساعی، نسیم فرشادفر و سوگند محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم الهه کریمی .......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 سرای دانش رسالت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 1 سرای دانش رسالت، آفت کش ها

پژوهشگران جوان متوسطه 1 سرای دانش رسالت به مدیریت سرکار خانم عطیه سمیعی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی برخی آفت کش های بیولوژیک بر روی شته ها از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. نسیم هژبری، فاطمه ساعی، نسیم فرشادفر و سوگند محمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم الهه کریمی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

بخش کشاورزی دارای بزرگ ترین اثرات در محیط زیست جهانی است. یکی از منابع آلاینده ی خاک، سموم دفع آفات کشاورزی است. امروزه با گسترش مشکلات ناشی از اجرای روش های مبارزه شیمیایی، روش های مدیریت آفات به ویژه مبارزه بیولوژیك از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار شده اند. در این مطالعه ی کتابخانه ای، تلاش بر آن است که اصول صحیح و استفاده از آفت کش های بیولوژیک در كشاورزی را بررسی نماید، تا بدین وسیله نشان دهد كه می توان با حداقل مصرف سموم و استفاده از كنترل كننده های بیولوژیكی و زراعی در جهت مبارزه با آفاتی مانند شته ها که از آفات مهم گیاهان محسوب می شوند و مبارزه با آن ها ضروری به نظر می رسد سلامت غذایی میلیون ها انسان را تضمین نمود.

نتایج حاکی است که به کارگیری روش های مبارزه بیولوژیك، کاهش مصرف سموم شیمیایی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تولید محصول سالم را در برداشته است.

دستاورد برتر متوسطه 1 سرای دانش رسالت، آفت کش ها

سازمان بهداشت جهانی در اطلاعات قدیمی خود تعداد مسمومیت‌های ناشی از سموم شیمیایی آفت‌كش در جهان را 3 میلیون نفر اعلام كرده است كه 220 هزار نفر از آن ها منجر به مرگ می‌شود. ولی این آماری است كه از مراجعه‌كنندگان به بیمارستان‌ها تهیه شده است. در حالی كه تعداد مسمومیت‌ها، سالانه حدود 35 میلیون نفر است. اثرات منفی استفاده ی سموم شیمیایی تقریباً برای بسیاری از مردم روشن شده است.

خیلی از كشاورزان حداقل یك مرتبه تجریه آلودگی به این مواد خطرناك را دارند. تنگی نفس، تهوع، شكم درد و استفراغ كم ترین عوارض حاصل از تماس کشاورزان با این مواد شیمیایی است. ورود سموم به داخل بدن و خون سبب افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان می‌شود.

سموم شیمیایی به طور مصنوعی توسط چند شركت بین‌المللی ساخته می‌شوند و به سراسر جهان صادر می‌شوند. این مواد شیمیایی تحت عنوان آفت‌كش، حشره‌كش، قارچ‌كش، كنه‌كش و غیره معرفی می‌شوند تا برای مبارزه با عوامل خسارت‌زا در محصولات كشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. ولی باید توجه داشت كه همگی این مواد شیمیایی، زیست‌كش هستند. یعنی اگر جانداری در تماس با آن ها قرار گیرد موجب مسمومیت، یا مرگ می‌شود.

بنابراین باید با احتیاط كافی و لازم با آن ها كار كرد. بررسی‌ها نشان داده است كه اگر سموم شیمیایی براساس توصیه‌های فنی به كار گرفته شوند، تنها یك درصد از آن ها به آفات و سایر عوامل خسارت‌زا می‌رسد، بقیه وارد محیط زیست می‌شوند و از طریق آب به نهرها و سپس به دریاها منتقل می‌شود. انتقال سموم شیمیایی به بدن انسان از طریق تغذیه از ماهی و سایر آبزیان موجب تجمع در بدن و ناباروری، به دنیا آمدن كودكان ناقص الخلقه و مسمومیت‌های مزمن می‌شود.

در ایران سالانه حدود 20 هزار تن سموم شیمیایی به ارزش میلیاردها ریال خریداری و مصرف می شود که مقدار زیادی از این سموم برای کنترل آفاتی به کار می رود که می توان آن ها را به وسیله آفت کش های بیولوژیک کنترل کرد.

کنترل بیولوژیکی ضمن این که سبب کاهش مصرف آفت کش ها و ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه می شود، در دراز مدت از ابتلا به برخی بیماری های صعب العلاج جلوگیری می کند. از این رو لازم است کشاورزی ارگانیک که نوعی کشاورزی با هدف حفظ منابع پایدار تولید و هم چنین تولید محصول سالم و با کیفیت و حفظ محیط زیست می باشد، آغاز گردد. برای رسیدن به این هدف كاربرد دشمنان طبیعی آفات، از جمله استفاده از موجودات ذره بینی بیماری زا، مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص تعریف كنترل بیولوژیك بین متخصصان امر اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی