تبیان، دستیار زندگی
حق مادرت آن است كه بدانى ، او تو را چندین ماه در رحم خود نگهدارى و حمل كرد و تو را از میوه دل و شیره جانش غذا داد. او تمام وجودش رابراى حفظ و نگهدارى تو به كار گرفت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک عاشق بی ادعا


حق مادرت آن است كه بدانى ، او تو را چندین ماه در رحم خود نگهدارى و حمل كرد و تو را از میوه دل و شیره جانش غذا داد. او تمام وجودش رابراى حفظ و نگهدارى تو به كار گرفت . باكى نداشت ، كه خودش گرسنه بماند و تو سیر باشى.

مهر مادری

کلمه مادر، واژه ی مقدسی است با یک دنیا عظمت و بزرگی و با معنای بودن و دوست داشته شدن.

همه ما این خاطره رو داریم که وقتی مریض می شدیم و پزشک ازمون می پرسید بیماریت چیه ؟ منتظر مادرمون میشدیم و همیشه جواب دادن رو به اون می سپردیم، چرا که میدونستیم، مادر همون احساسی رو داره که ما داریم، حتی از خودمون بیشتر دردمون رو احساس میکرد.

می دانیم که مادر ، جایگاه بالایی دارد، اما این که دقیقا چه وظایفی نسبت به مادر داریم و چه کارهایی باید برایش انجام دهیم، کمی احتیاج به توضیح دارد.

مادر در فرهنگ اسلام از جایگاه ویژه اى برخوردار است . پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم در یك جمله زیبا مقام و منزلت حقیقى مادر را چنین بیان مى كند: بهشت زیر پاى مادران است، این سخنان بزرگترین پیامبر خدا، نهایت تكریم مقام مادر است ، یعنى هر كس بخواهد به عالى ترین مقامات انسانى ، به بهشت و رضایت خدا و ...دست یابد، باید مادر خود را تكریم كند.

بدان...

امام سجاد علیه السلام مى فرماید: حق مادرت آن است كه بدانى ، او تو را چندین ماه در رحم خود نگهدارى و حمل كرد و تو را از میوه دل و شیره جانش غذا داد. او تمام وجودش رابراى حفظ و نگهدارى تو به كار گرفت . باكى نداشت ، كه خودش گرسنه بماند وتو سیر باشى ، خود تشنه باشد، تو آب بیاشامى ، خودش برهنه باشد و تو لباس پوشیده باشى ، خودش در مقابل آفتاب باشد و تو سایه نشین باشى . او از خواب شیرین خود به خاطر تو چشم پوشید و رنج بى خوابى را بر خود هموار ساخت . او تو را از گرماى تابستان و سرماى زمستان حفظ كرد. او همه این رنج ها راتحمل كرد، كه تو را داشته باشد و تو از آن او باشى . باید بدانى كه تو قدرت و توانائى شكر گذارى مادرت را ندارى ، مگر آنكه خداوند تو را یارى كند و بر اداء حق او توفیقت دهد.( من لا یحضره الفقیه ، ج 2، ص 621)

هركس بخواهد به عالى ترین مقامات انسانى ، به بهشت و رضایت خدا و ...دست یابد، باید مادر خود را تكریم كند

 امام رضا علیه السلام رعایت حقوق مادر را یكى از واجب ترین حقوق بر عهده فرزند شمرده و در این رابطه فرمود: حق مادر یكى از لازم ترین و واجب ترین حقوق است كه اداى آن بر عهده فرزندان است. زیرا مادر فرزند خود را مدت ها حمل مى كند كه هیچ كس بر دیگرى چنین نمى كند و فرزندش را با گوش و چشم و تمام وجودش و با كمال میل و رغبت از گزند حفظ مى كند. او در راه كودك خویش متحمل زحمات و ناراحتى هاى سختى مى شود كه هیچ كس نسبت به دیگرى آن زحمات را متحمل نمى شود. باید از او در مقابل این همه فداكارى و از خود گذشتگى سپاسگذارى و خوش رفتارى نمود.( مستدرك الوسائل ، ج 15، ص 180)

هنگامی که از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مورد قدردانی از مادر سۆال شد، آن حضرت فرمود: «هیهات! هیهات! که بتوانی حق مادر را ادا کنی اگر به اندازه ریگهای بیابان و دانه‏های باران به مادر خدمت کنی و از وی قدردانی کرده و بنده‏وار در پیش او بایستی، این همه خدمات تو به اندازه زحمات وی در هنگامی که در رحم او بودی و سنگینی تو را تحمل می‏کرد نخواهد بود .» این که هر لحظه ، توجه به این موضوع داشته باشی که اگر مادرت نبود به این درجه از رشد و علم و موفقیت کاری و ... نمی رسیدی و همواره خود را مدیون او بدانی.

بدست آوردن رضایت مادر

اویس قرنی از معدود یاران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود که حتی یکبار هم نتوانسته بود ، پیامبر را از نزدیک ببیند.اویس در یمن بود و مادر پیری داشت که از او نگهداری می کرد . در یکی از روزها که اشتیاق دیدار سرور کائنات در وجودش به شدت شعله‏ور گردید، از مادرش اجازه خواست تا به سرزمین حجاز آمده و حضرت رسول صلی الله علیه و آله را زیارت نماید، مادرش به او گفت: پسرم! به دیدار آن حضرت برو و هرگاه پیامبر در مدینه نبود، بیش از نصف روز در آنجا توقف نکن! اویس با زحمت فراوان فاصله بین یمن و مدینه را پیمود و به شهر پیامبر رسید، اما با کمال ناباوری شنید که: پیامبر در مدینه حضور ندارد .

او رضایت مادر را از آرزوی خویش مهم تر دانست و با کمال ناراحتی به وطن خود مراجعت نمود .بعد از مدتی، پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه بازگشت و فرمود: نسیم بهشتی از سوی منطقه قرن می‏وزد، آه! چه قدر به دیدار تو مشتاقم، ای اویس قرنی! هر کس او را دید سلام مرا به او برساند.»پس آیا به دست آوردن رضایت مادر، کسب رضایت خدا و رسول و سربلندی در این دنیا و سرای آخرت، نیست؟

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب:حقوق متقابل والدین و فرزندان، عبدالکریم پاک نیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.