• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • دوشنبه 1393/04/30
  • تاريخ :

غش كردن و بیهوشى در زمان روزه

روزه

نزدیک اذان صبح از طرف مشرق، سفیده‌اى رو به بالا حرکت مى‌کند که آن را فجر اول گویند. موقعى که آن سفیده پهن شد، فجر دوم، و اوّلِ وقت نماز صبح و روزه است. بنابراین شخصی که روزه می گیرد باید از اول اذان صبح تا اول مغرب براى انجام فرمان خداوند، کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام ندهد و براى آن که یقین کند تمام این مدّت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام کارى که روزه را باطل مى‏کند خوددارى نماید. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 880، م 1550)

 

احكام مسافر برای روزه گرفتن:

براى مسافر روزه گرفتن جایز نیست، و تفصیل مسئله، در این چند صورت است:

1 ـ در صورتى كه مسافر پیش از ظهر سفر كند، و پیش از ظهر به وطنش یا محل اقامتش بر نگردد، باید روزه آن روز را بخورد.

2 ـ در صورتى كه بعد از ظهر مسافرت كند، باید روزه آن روز خود را تمام كند.

3 ـ در صورتى كه مسافر پیش از ظهر از سفر برگردد، و به خانه یا محلّ اقامت خود برسد، اگر قبلا در سفر افطار كرده باشد، روزه نیست، و در منزل خود هم مى‏تواند بقیه آن روز را غذا بخورد، ولى بعد از ماه رمضان به جاى این روزى كه خورده است یك روز قضا مى‏گیرد، و در صورتى كه در سفر كارى كه روزه را باطل كند انجام نداده باشد، واجب است روزه را بگیرد و جزء روزه ماه رمضان حساب مى‏شود.

4 ـ در صورتى كه مسافر بعد از ظهر از سفر باز گردد، باید روزه را بخورد، و پس از ماه یك روز به جاى آن روزه بگیرد.

5 ـ مسافر در صورتى مى‏تواند در سفر روزه را بخورد كه شرایط قصر در سفرش تمام باشد، همان گونه كه در جزوه نماز یادآورى كرده‏ایم.

6 ـ در احكام گذشته محل اقامت ده روزه با وطن فرقى ندارد.

7 ـ پاره‏اى از موارد در سفر هم مى‏توان روزه گرفت، همان گونه كه در رساله‏هاى عملیّه یادآورى شده است.

سوال: لحظه شروع روزه گرفتن از ابتدای اذان صبح است یا بعد از پایان اذان صبح است؟

نزدیک اذان صبح از طرف مشرق، سفیده‌اى رو به بالا حرکت مى‌کند که آن را فجر اول گویند. موقعى که آن سفیده پهن شد، فجر دوم، و اوّلِ وقت نماز صبح و روزه است. (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 411، م 741)

بنابراین شخصی که روزه می گیرد باید از اول اذان صبح تا اول مغرب براى انجام فرمان خداوند، کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام ندهد و براى آن که یقین کند تمام این مدّت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام کارى که روزه را باطل مى‏کند خوددارى نماید. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 880، م 1550)

 

سوال: اگر بعد از غسل متوجه شویم که روی یک انگشت لاک باقی مانده است روزه آن روز درست است؟

اکثر مراجع عظام تقلید می گویند: چنین شخصی غسلش باطل است (جهت انجام غسل مجدد، اگر مانع، در نیمه راست بدن بود، پس از بر طرف کردن آن، ابتدا همان قسمت را شسته سپس تمام نیمه چپ بدن را می شوید و اگر مانع در نیمه چپ بدن باشد، پس از بر طرف کردن آن، همین که آن قسمت شسته شود کافیست).

و اگر نماز واجب خوانده، باید قضا نماید، اما روزه‌ی او صحیح است. (تبریزى، جواد، استفتاءات جدید ج‌1، ص 143، س 682؛ بهجت، محمد تقى ، استفتائات، ج‌1، ص 206، س 719، دفتر حضرت آیة الله بهجت ره) با این حال بعضی از فقها، به علت حجم بسیار کم مانع (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) یا به این علت که این مانع در قسمت بلندی ناخن قرار داشته است، (آیة الله هادوی تهرانی دام ظله) غسل و روزه و نماز چنین شخصی را صحیح می دانند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در فرض سوال روزه ها صحیح است ولی باید قضای نمازها را بجا آورید.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر بعد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته، چنانچه از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافی است، و اگر از طرف راست باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید، و اگر از سر و گردن باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشوید و نمازها و روزه ها باید قضا شوند.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر احتمال می دهید که این لاک بعد از غسل گذاشته شده غسل و اعمال صحیح است ولی اگر مطمئن بودید که قبل از غسل بوده و مانع از رسیدن آب به ناخن شده باید آن را پاک کنید و آن جا را به نیت تمام کردن غسل بشویید و نمازها را قضا کنید.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر مانع بسیار کوچک باشد وضو و غسل صحیح است.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

روزه هایتان صحیح است ولی باید نمازها را قضا کنید.

 

سوال: اگر کسی که باید طبق کفاره روزه، روزه پی در پی بگیرد (31 روز پی در پی از 60 روز) اگر بدون عذر یک روز آن را روزه نگیرد چه حکمی دارد؟

جواب: کسی که می خواهد کفاره روزه رمضان را بگیرد نباید موقعی شروع کند که در بین سی و یک روز، روزی که مانند عید قربان، روزه آن حرام است، باشد و اگر بدون عذر یک روز روزه نگیرد، یا وقتی شروع کند که در بین آن به روزی برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، باید روزه ها را از سر بگیرد. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 996، م 1663)

 

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: آیا فرو بردن سر در آب مضاف مبطل روزه است؟

جواب: مبطل نیست مگر در گلاب كه احتیاط واجب آن است كه سر را در آن فرو نبرد.

 

سوال: اگر فرد جنب نزدیک اذان صبح از خواب بیدار شده و اقدام به غسل نماید اما قبل از اتمام غسل اذان گفته شود، روزه او چه حکمى پیدا مى‌نماید؟

جواب: اگر با علم یا گمان به اینكه وقت براى غسل دارد، شروع به غسل كرده، كفایت مى‌كند و روزه‌اش صحیح است.

 

سوال: اگر هنگام روزه، داروى ویكس (باز كننده مجراى تنفسى بینى) را استنشاق كنیم آیا روزه باطل مى‌شود؟

جواب: مجرّد استنشاق آن، روزه را باطل نمى‌كند.

 

سوال: غش كردن و بیهوشى در زمان روزه چه حكمى دارد؟

جواب: اگر قبلاً نیت روزه داشته، احتیاط (مستحب) است كه روزه آن روز را تمام كند و بعداً قضایش را هم بگیرد.

 

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب چگونه روزه بگیریم ـ آیة الله سید محمد شیرازی

سایت اسلام کوئیست

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

سایت اندیشه قم

 

مطالب مرتبط:

هر شب برای روزه فردا نیت کنیم؟

مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد

آیا به واسطه پیری می توان روزه را افطار کرد؟

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName