تبیان، دستیار زندگی
یادگیری شکلهای هندسی یکی از آموزش های مهم دوره مهد کودک و پیش دبستانی است. یاد دادن مفاهیم مختلف به کودکان به خصوص مفاهیم انتزاعی مثل شکل ها، رنگها واعداد با روشهای خشک، عملی و مناسب نیست ، به همین علت در این نوشته طرز ساخت یک اسباب بازی آموزشی برای....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاردستی، آموزش اشکال هندسی

کاردستی، آموزش اشکال هندسی

طرز ساخت سه نوع اسباب بازی آموزش اشکال هندسی به کودکان در منزل

یادگیری شکل های هندسی یکی از آموزش های مهم دوره مهد کودک و پیش دبستانی است. یاد دادن مفاهیم مختلف به کودکان به خصوص مفاهیم انتزاعی مثل شکل ها، رنگ ها واعداد با روش های خشک، عملی و مناسب نیست، به همین علت در این نوشته طرز ساخت یک اسباب بازی آموزشی برای یاد دادن و آموزش اشکال هندسی به کودکان آمده است که به راحتی می توانید آن را با استفاده از وسایل ساده، درست کنید و برای آموزش کودکان استفاده کنید.

نکته: این اسباب بازی ها ی کودکانه، به عنوان وسیله کمک آموزشی برای برای کودکان 2 ساله، سه ساله و چهار ساله مناسب است.

اسباب بازی اول، اسباب بازی گذاشتن اشکال هندسی روی مقوا!

تصویر یک وسیله کمک آموزشی یا اسباب بازی آموزش اشکال هندسی برای کودکان که می تواند در منزل درست شود را نشان می دهد. در این اسباب بازی کودک شکل های مشابه و همانند را در جای مناسب قرار می دهد.

عکس کاملا گویا است، برای درست کردن این اسباب بازی در منزل یا مهد کودک، روی یک مقوا یا کارتن؛ بزرگ شکل های هندسی مثل دایره، مربع، مثلث، مستطیل را با ماژیک بکشید.

حال تعدادی از این شکل های هندسی را با مقوا یا کاغذ رنگی – دقیقا به همان اندازه ای که روی مقوا نقاشی کرده اید – ببرید و در اختیار کودک قرار دهید.

برای آموزش نام اشکال هندسی و روش بازی با این اسباب بازی؛ در حالی که نام هر شکل هندسی را بلند بیان می کنید، آن را در جای خودش قرار دهید.

کودکان با تماشای بازی کردن شما، به سادگی نام و تصویر هرشکل هندسی را به خاطر می سپارند. بعد از آن شما می توانید با استفاده از این وسیله ساده، ضمن سرگرم کردن کودکان با آنها اشکال هندسی را تمرین کنید.

کاردستی، آموزش اشکال هندسی

آموزش اشکال هندسی به کودکان

نکته:

هر چه کودک بزرگتر باشد، می توانید از شکل های بیشتر و پیچیده تر مانند ستاره، لوزی، ذوزنقه، قلب، ماه، نیم دایره، بیضی و…  برای تمرین اشکال هندسی استفاده کنید.

اسباب بازی دوم، اسباب بازی شکل های نصف شده!

تعدادی از اشکال هندسی را روی مقوا یا کاغذ رنگی نقاشی کرده و دورش را ببرید. سپس از وسط نصف کنید و از کودک بخواهید با کنار هم قرار دادن شکل های نصف شده، شکل اصلی را درست کند.

کاردستی، آموزش اشکال هندسی
اسباب بازی سوم برای آموزش رنگ ها و شکل های هندسی به کودکان؛ اسباب بازی شکل های مشابه و هم رنگ:

برای درست کردن این اسباب بازی در منزل؛ برای این اسباب بازی نیاز به مقوا یا فیبر پس زمینه دارید. تعدادی مقوای ضخیم با شکل و اندازه مشابه تهیه کنید و شکل های هندسی مشابه و هم رنگ  را مقوا یا کاغذ رنگی درست کرده و ببرید و روی آن ها چسبانید.

نکته:

به عنوان مقوای پس زمینه می توانید از کارت های بازی قدیمی و ناقص شده استفاده کنید.

کاردستی، آموزش اشکال هندسی

این اسباب بازی ها ضمن اینکه به عنوان وسیله کمک آموزشی برای آموزش اشکال هندسی به  کودکان به کار می رود، نقش مؤثری در پرورش هوش کودکان ایفا می کنند و از دسته بازی های تقویت هوش بچه ها محسوب می شوند.

تألیف: وب سایت کودک سیتی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی