تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی روانشناسی و تحلیل نقاشی کودکان از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سوگل شیرمردی و آوین صمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم لطیفه میرزایی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 1 سیمای نور به مدیریت سرکار خانم مهناز جمشیدی خامنه در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی روانشناسی و تحلیل نقاشی کودکان از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سوگل شیرمردی و آوین صمدی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم لطیفه میرزایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور، نقاشی کودکان

چکیده

آیا تا به حال به نقاشی کودکان با دید دیگری غیر از جنبه ی زیبایی آن نگریسته اید؟

آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که شاید نقاشی کودکان چیزی فراتر از یک تصویر ساده باشد؟

کودکان موجودات دوست داشتنی ولیکن گاهی پنهان کاری می کنند و یا به علت ترس از توبیخ و سرزنش نمی توانند احساسات و روحیات خود را صادقانه و رو در رو بیان کنند. یا گاهی حتی خود نیز از ابعادی از شخصیت و ناخودآگاه خود بی خبرند چرا که حتی افراد بالغ هم گاهی به مرحله خودشناسی کامل نرسیده اند.

نقاشی به کودکان کمک می کند ضمن افزایش خلاقیت، احساسات خود را نیز به صورت بی اختیار بیان کنند.

این امر باعث می شود که ضمن روانکاوی بهتر، عمیق تر و بیشتر ذهن کودک، وی از روانکاوی شدن نترسد و رغبت به ترک پروسه درمان نکند.

این نقاشی ها درست همانند رویا به کودک اجازه آزادی عمل و تعبیر نفس می کنند و وی را در قید و بند های بزرگسالان قرار نمی دهند.

دستاورد برتر متوسطه 1 سیمای نور، نقاشی کودکان

پیشینه پژوهش

مطالعات در این مبحث از قرن نوزدهم آغاز می شوند. بخش زیادی از نخستین پژوهش های انجام شده در این خصوص توسط Harris در 1963 بازنگری شده اند. تحقیقات مربوط به کودکان و روانشناسی کودکان در ایران هنوز نوپا هستند ولی از افرادی که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند می توان از خانم فرزانه صداقت که در مجلات نیز مقالات و مطالبی در این باره نوشته اند و در خارج از کشور نیز نویسندگانی مانند گلین توماس و آنجله م.ج.سیلک کتاب مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان را به نگارش در آورده اند، نام برد.

نشانه ها و نماد ها

آدم:

كودك وقتی شكل آدم را می كشد، قبل از هر چیز شكل خود و یا دركی كه كه از بدن و تمایلاتش دارد را، بیان می كند در واقع بین بعضی خطوط آدمك نقاشی شده و خصوصیات روانی و جسمی كودكی که آن را كشیده ارتباط های مشخصی وجود دارد. اگر آدمك در مجموع هماهنگ باشد احتمال بسیاری وجود دارد كه كودك كاملاً سازگار باشد. اگر برعكس آدمك مثلاً در اندازه‌ای خیلی كوچك و یا در گوشه ای از كاغذ كشیده شده باشد به معنای این است كه كودك خود را كم ارزش و از دیگران پایین‌تر می داند. کودکانی که خود را بالاتر از بقیه می دانند آدمک هایی با اندازه بزرگ رسم می کنند. این نوع نقاشی مخصوص کودکانی است که اختلال عاطفی دارند یا به طور معمول کودکانی هستند زود رنج و حساس که همیشه فکر می کنند مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی