تبیان، دستیار زندگی
حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: بداخلاقی، عمل را تباه می‌کند، چنان‌که سرکه، عسل را تباه می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بداخلاقی، عمل را تباه می‌کند

پیام‌هایی از کتاب مفاتیح الحیات (2)


حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: بداخلاقی، عمل را تباه می‌کند، چنان‌که سرکه، عسل را تباه می‌کند.


مفاتیح الحیات

مطلبی که پیش روی شماست، برگرفته شده است از کتاب «مفاتیح الحیات» نوشته عالم بزرگوار، آیت‌الله جوادی آملی.

آثار بدخویی

رسول خدا (ص) فرمود: بداخلاق، خود را به سختی می‌اندازد.

امیرمۆمنان علی (ع) فرمود: خانواده فرد بداخلاق، از او خسته و بیزار می‌شوند؛ همچنین فرمود: روزی فرد بد اخلاق تنگ می‌شود.

حضرت رسول (ص) فرمود: بداخلاقی، عمل را تباه می‌کند، چنان‌که سرکه، عسل را تباه می‌کند.

به رسول خدا (ص) گفته شد: فلان زن، روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها را به عبادت می‌پردازد؛ ولی بداخلاق است و همسایگانش را با زبان می‌آزارد. فرمود: در او خیری نیست و او اهل آتش است.

اگر این چهار صفت را دارید ایمانتان کامل است

امام صادق (ع) فرمود: چهار چیز است که در هر کس باشد، ایمانش کامل است هر چند از سر تا قدمش گناه باشد و از قدرش نکاهد و آن، راست‌گویی، امانت‌داری، حیا و خوش اخلاقی است.

نکته:

پیام حدیث این است که این صفات چهارگانه در هر کسی باشد، سبب بازداشتن او از گناه و کامل شدن ایمانش می‌شود.

دستیابی به پاداش نماز و روزه:

رسول خدا (ص) فرمود: انسان مۆمن با حسن خلق خویش، به درجه روزه‌دار شب‌زنده‌دار می‌رسد.

به دختران، بیشتر هدیه بدهید

پاداش کسی که دخترش را شاد کند چیست؟

رسول اکرم (ص) فرمود: هر کسی به بازار رود و تحفه‌ای بخرد و آن را برای خانواده‌اش ببرد، همانند حمل کننده صدقه به سوی نیازمندان است و باید دختران را {در دادن هدایا} بر پسران مقدم بدارد، زیرا هر کس دخترش را خوشحال کند، مانند آن است که برده‌ای از نسل حضرت اسماعیل را آزاد ساخته است.

همچنین آن حضرت فرمود: میان اولاد خود در دادن هدیه به مساوات عمل کنید و اگر خواستی کسی را بیشتر هدیه دهی، به دختران بیشتر بده.

امام سجاد (ع) می‌فرماید: اینکه وارد بازار شوم و پولی داشته باشم که برای خانواده‌ام گوشتی بخرم که بدان نیاز دارند، نزد من از آزادسازی برده‌ای محبوب‌تر است.

چراغی که به خانه رواست ...

حضرت رسول (ص) فرمود: هرگاه خدا به یکی از شما خیری عطا کرد، ابتدا خود و خانواده‌اش را از آن بهره‌مند سازد.

در فرهنگ اسلامی، اولویت خانواده، یک اصل به حساب می‌آید و روایات فراوانی بر آن دلالت دارند. رسول خدا (ص) فرمود: از خانواده آغاز کنید و هر کسی که نزدیک‌تر است، مقدم بدارید.

امام سجاد (ع) می‌فرماید: اینکه وارد بازار شوم و پولی داشته باشم که برای خانواده‌ام گوشتی بخرم که بدان نیاز دارند، نزد من از آزادسازی برده‌ای محبوب‌تر است.

کسب روزی حلال، مجاهدت در راه خداست

امام رضا (ع) فرمود: هر کس روزی را از راه حلالش بجوید و برای خود و خانواده‌اش هزینه کند، همانند مجاهد در راه خداست. آن امام (ع) در ادامه این حدیث فرمود: اگر مردی دچار تنگدستی شد، به ضمانت خدا و پیامبرش (ص)، به میزان غذای مورد نیاز خانواده‌اش وام بگیرد و اگر پیش از بازپرداخت وام خود وفات یافت، بر عهده پیشوای مسلمانان است که وام وی را بپردازد.

امام صادق (ع) فرمود: هرگاه یکی از شما تنگدست شد، سفر کند و در پی فضل خدا باشد و خود و خانواده‌اش را ناراحت نکند.

سبک زندگی

یک خصیصه مۆمن

مۆمن باید خانواده خود را در همه خوشی‌ها و نعمت‌ها سهیم کند، حتی در غذا خوردن نیز با آنان باشد. قرآن کریم در آیه 71 سوره مبارکه «نحل» می‌فرماید: «و خدا برخی از شما را در بهره‌وری از روزی، بر برخی دیگر برتری بخشیده است، پس کسانی که برتری داده شده‌اند، حاضر نیستند روزی خود و امکان بهره‌برداری آزادانه از آن را در اختیار بردگان خود قرار دهند تا در آن با هم برابر باشند.»

نکته‌ای کوچک اما مهم در تربیت جوانان

در سخنی منسوب به امیرمۆمنان علی (ع)، چنین آمده است:‌ هرگاه جوانی را سرزنش می‌کنی، راهی برای وی جهت برون‌رفت از خطایش وابگذار؛ تا به ستیزه‌جویی وادار نشود.

تنبیه جوان برای دانش

دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند: اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم که به دین‌شناسی نمی‌پردازد، در تأدیب وی می‌کوشم.

پنج نشانه تواضع

حضرت رسول (ص) یکی از نشانه‌های تواضع را در هم‌غذا شدن مرد با خانواده‌اش می‌داند و می‌فرماید: آیا شما را به پنج چیز آگاه نکنم که اگر در کسی باشد، متکبر نیست؟ چوپانی و بستن گوسفند، پوشیدن لباس پشمی، هم‌نشینی با تهیدستان، سوار شدن بر الاغ (کنایه از مرکب ارزان قیمت) و هم غذا شدن مرد با خانواده‌اش.

نشانه‌های عالِم

امیر مۆمنان علی (ع) همواره می‌فرمود: ای جوینده علم؛ عالم، سه نشانه دارد: علم و حلم و سکوت؛ و برای متظاهر به علم سه نشانه: با برتر از خود به ناروا نزاع می‌کند و به فروتر از خود به چیرگی ستم می‌کند و حامی ستمگران است.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: NASIMMEHR

برگرفته از انجمن: معارف

مطالب مرتبط:

پیام‌هایی از کتاب مفاتیح‌الحیات (1)

پیام‌هایی از کتاب معراج‌السعاده (1) 

پیام‌هایی از کتاب معراج‌السعاده (2)