تبیان، دستیار زندگی
میزان قند خون را تنظیم می‌کند میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی دارد. مقدار قند خون بیماران دیابتی بیش از اندازه‌ی مجاز است، زیرا بدن آن‌ها انسولین کافی برای متعادل نگه داشتن قند خون را ندارد. در چنین بیمارانی ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص معجزه آسای سیب (2)



میزان قند خون را تنظیم می‌کند

میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت  نقش مهمی دارد. مقدار قند خون بیماران دیابتی بیش از اندازه‌ی مجاز است، زیرا بدن آن‌ها انسولین کافی برای متعادل نگه داشتن قند خون را ندارد. در چنین بیمارانی علاوه بر تزریق انسولین و دارو درمانی، پیروی از برنامه‌ی غذایی کم‌چرب و کم قند نیز توصیه می‌شود.

سیب، مناسب‌ترین میوه برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود؛ چرا که تناسب متعادلی بین فروکتوز، گالاکتوز و ساکاروز دارد که البته بیماران دیابتی تا حد امکان باید از مصرف دو نوع قند اخیر اجتناب نمایند. میزان بالای فیبر غذایی (الیاف گیاهی) موجود در یک دانه‌ی سیب، موجب می‌شود تا سطح قندخون یا همان گلوکز خون ثابت بماند.


به هضم غذا کمک می‌کند

اگر سیب خام با پوست خورده شود، اندکی ملین و محرک دستگاه خواهد بود. فیبر یا الیاف ‌گیاهی موجود در سیب موجب می‌شود مواد غذایی به آسانی در طول دستگاه گوارش حرکت کنند. بنابراین افرادی که به طور منظم سیب مصرف می‌کنند، به تنظیم کارکرد دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌نمایند. سیب به دلیل مزه‌ی خوب و هضم آسان، معمولاً پس از غذا مصرف می‌شود.

حضرت علی‌(ع) فرموده‌اند: «سیب بخورید؛ زیرا سیب معده را دباغی می‌کند». سیب ترشحات معده را مساعد و متعادل می‌سازد.


کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد

سیب، از معدود مواد غذایی است که کاملاً بدون کلسترول  می‌باشد و به کاهش میزان کلسترول خون (چربی خون) کمک می‌کند. تقریباً یک چهارم سیب از ماده‌ای به نام پکتین که فیبر محلولی می‌باشد تشکیل شده است. پکتن موجود در میوه‌ی سیب باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) خون از طریق کاهش جذب چربی می‌شود. هم زمان، پکتین میزان کلسترول خوب(HDL)  شما را که برای مصارفی مانند تولید هورمون‌ها مورد نیاز هستند، افزایش می‌‌دهد. افزایش میزان HDL منجر به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

نتیجه‌ی بررسی‌هایی که در مورد انسان تاکنون انجام شده است نشان می‌دهد کهمصرف روزانه 300 تا 400 گرم سیب، کلسترول خون را به میزان 10 تا 20درصد پایین می‌آورد و می‌توان در رژیم‌های لاغری از آن استفاده نمود.

افرادی که می‌خواهند یا مجبورند لاغر شوند، می‌توانند با استفاده از سیب به هدف خود برسند. مصرف سیب به دلیل رایحه‌ی خوش آن لذت بخش است. سلولز و پکتین موجود در این میوه، قدرت سیر‌کنندگی زیادی دارد.

پکتین در معده با جذب آب متورم می‌شود و در نتیجه فرد احساس سیری می‌کند. به‌طور کلی مصرف سیب به عنوان قسمتی از رژیم لاغری بسیار سودمند است. خوردن سیب به طور ناشتا، رژیم غذایی مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود.


به سلامتی قلب کمک می‌کند

سیب مقوی قلب است. از سیب همواره به عنوان داروی ضد سکته‌ی قلبی  یاد شده است. مصرف تقریباً 2 عدد سیب میزان کلسترول خون (چربی خون) را کاهش می‌دهد و از بروز سکته‌ی قلبی پیشگیری می‌کند. ویتامین‌های A  ، C و E ، پلی فنول و مواد گیاهی ثانویه ی موجود در سیب، از قلب و عروق محافظت می‌کند.


از بروز عفونت پیشگیری می‌کند

سیب به وسیله‌ی مواد معدنی موجود در آن، برای سینه و مجاری تنفسی بسیار سودمند است.

بررسی‌ها نشان‌گر این است که کسانی که بیشتر سیب مصرف می‌کنند کمتر دچار سرماخوردگی  یا عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شده و معمولاً کمتر بیمار می‌شوند. برخی بر این باورند که آب سیب ویروس‌های عفونت‌زا را از بین می برد.شیره‌ی سیب اثر مفیدی در رفع سرماخوردگی، گرفتگی صدا، سرفه‌، بیماری‌های سینه و حالات عصبی دارد.


سرشار از ویتامین است

سیب سرشار از ویتامین‌های E، B12 ، B2 ، B1 ، A و   اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک  و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C  در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.


برای خوش طعم کردن غذا می‌توان از آن استفاده کرد

از سیب می‌توان در تهیه‌ی انواع غذاها (به منظور شیرین کردن آن‌ها) و نیز در تهیه‌ی انواع سالاد و شیرینی‌جات استفاده نمود.

هم‌چنین می‌توان به عنوان افزودنی برای انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.

نویسنده و پژوهشگر: وحید عرفانی- کارشناس بهداشت


* مطالب مرتبط در این سایت:

سیب ، معجزه طبیعت

سیب را با پوست بخورید

سیب سلطان میوه هاست

اسم من ((سیب )) است !

خواص دارویی سیب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.