تبیان، دستیار زندگی
مسابقه ی هاورکرافت از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. آذین کلاتی غزاله اشک پور، کوثر امین ناجی، شادی خادمی، نیوشا ماه گرفته پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای سید رضایی انجام داده اند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 حنانه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 حنانه به مدیریت سرکار خانم نقوی الحسینی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

مسابقه ی هاورکرافت از این مدرسه جزء برترین مسابقه های این دوره از جشنواره شد. آذین کلاتی، غزاله اشک پور، کوثر امین ناجی، شادی خادمی، نیوشا ماه گرفته پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای سید رضایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

دستاورد برتر متوسطه 2 حنانه، هاورکرافت

هاورکرافت، شناوری دو منظوره ( آبی- خاکی ) است که به روش هوابرد و با استقرار روی بالشتکی از هوای فشرده به‌ آسانی و با نیروی رانش نسبتاً کمی روی سطوح آبی و خاکی حرکت می‌کند.

هوای ورودی به هاورکرافت، از طریق پروانه(فن) به زیر سازه و بالشتک‌ها منتقل شده و سبب خیزش (هاورینگ) یا بلند شدن وسیله از روی سطح و استقرار آن بر روی توده‌ای از هوای تحت فشار می‌شود. بدین ترتیب در زمان حرکت نیروی مقاوم شناوری تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و هاورکرافت با استفاده از سیستم رانش و ملخ هوایی به حرکت در می‌آید.

هاوركرافت كاربردهای زیادی از قبیل: عملیات نظامی، حمل مسافر و تجهیزات دارد و این امر در گسترش كاربرد این وسیله ی حمل و نقل، نقش مهمی داشته است.

هاوركرافت پیش رو، کمی از نمونه ی قبلی که در ابتدای مطلب توضیح داده شد پیشرفته تر است، دارای یك فن فشاری و یک فن رانشی است كه فن اول با ایجاد فشار در زیر سطح وسیله، باعث بلند شدن هاوركرافت از سطح زمین شده و یک فن دیگر حركت هاوركرافت را به سمت جلو و دور زدن آن را امكان پذیر می كند. بدنه ی هاوركرافت با استفاده از فوم برد و اسكلت آن با پارچه ساخته شده است و با کنترل از راه دور می توان مقدار لیفت و درایو آن را کنترل کرد.

دستاورد برتر متوسطه 2 حنانه، هاورکرافت

ما در این پروژه نقاط ضعف و قدرتی هم داشتیم:

مثلاً ساختن بدنه از فوم برد برای سبک تر بودن آن و یا کار گذاشتن موتور های لیفت و درایو مناسب و متناسب با هم و کار گذاشتن اسکرت از جنس پارچه به جای یونولیت و... از نقاط قدرت و نداشتن باطری اضافه و گرد نبودن گوشه های بدنه و پیچ نکردن موتور درایو به جای مورد نظر مثالی برای نقاط ضعف ماست ...

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

قوانین اختصاصی مسابقات هاورکرافت

یك هاوركرافت چگونه كار می‌كند؟

کیت هاورکرافت چیست؟ 

هاورکرافت

طراحی و ساخت هاورکرافت - جلسه اول

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه دوم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه سوم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه چهارم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه پنجم و ششم

طراحی و ساخت هاورکرافت – جلسه هفتم و هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی