تبیان، دستیار زندگی
پزشکان می‌گویند والدین باید اقدامات ضروری را برای مراقبت از سلامت فرزندشان در مقابل گرمازدگی انجام دهند، زیرا گرمای زیاد سلامت کودکان را به طور جدی به خطر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از کودکان در هوای گرم


پزشکان می‌گویند والدین باید اقدامات ضروری را برای مراقبت از سلامت فرزندشان در مقابل گرمازدگی انجام دهند، زیرا گرمای زیاد سلامت کودکان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.


کودکان و هوای گرم تابستان

پزشکان به والدین توصیه می‌کنند در گرمای شدید از بازی کردن فرزندشان در فضای باز، به جز در ساعات اولیه صبح و اواخر عصر جلوگیری کنند.

همچنین والدین باید فعالیت‌های جسمی فرزندشان را تحت کنترل داشته باشند تا در هوای گرم فعالیت شدید بدنی نداشته باشند.

به گفته پزشکان، هوای گرم کودکان را در معرض گرمازدگی و گرفتگی عضلات قرار می‌دهد. گرفتگی عضلات معمولا در ناحیه پاها و شکم اتفاق می‌افتد.

از جمله علائم گرمازدگی می‌توان به رنگ پریدگی پوست، تعریق بیش از حد، حالت تهوع، احساس گیجی و ضعف اشاره کرد.

پزشکان به والدین توصیه می‌کنند در صورت گرمازده شدن فرزندشان و پیش از انتقال به مرکز درمانی، تا حد امکان او را خنک نگه دارند و بدن کودک را با آب خنک شستشو دهند. هر چند در مواقعی که کودک لرز می‌کند، باید از انجام این کار خودداری شود.

به گفته پزشکان، هنگام گرمازدگی به کودک تا حد ممکن آب خنک بخورانید و از دادن داروهای تب بر به او خودداری کنید.

گرمازدگی در نوزادان

اگر نوزاد شما بیش از حد در هوای خیلی گرم قرار بگیرد، ممکن است دچار گرمازدگی شود، بخصوص اگر آب بدنش را از دست بدهد و یا لباس های گرمی به او پوشانده شود.

سوارکردن او در اتومبیل گرم و یا قراردادن او در اتومبیل پارک شده - کاری که هرگز نباید انجام دهید - نیز او را در معرض خطر قرار می دهد.

در حقیقت از آنجایی که دمای داخل اتومبیل به سرعت می تواند بالا برود و خیلی گرم تر از دمای بیرون شود، گرمازدگی در طی چند دقیقه رخ می دهد.

به نوزاد لباس های خنک و گشاد بپوشانید. سعی کنید وقتی او را از منزل خارج می کنید، در سایه نگه دارید و وقتی او را سوار اتومبیل می کنید، دقت کنید که هوای داخل اتومبیل خنک باشد

چطور می توانم بفهمم که نوزاد من دچارگرمازدگی شده است؟

نوزاد شما ممکن است در ابتدا علائم افزایش درجه حرارت را نشان دهد که علائم خفیف تری است. ممکن است متوجه شوید که او بیش از حد تشنه یا خسته است و یا پوستش سرد و مرطوب است. اگر کودک در سنی باشد که قادر به حرف زدن باشد ممکن است از گرفتگی ساق پا یا شکم شکایت داشته باشد.

اگر افزایش دمای بدن به گرمازدگی بینجامد، ممکن است هر یک از علائم زیر دیده شود:

- درجه حرارت 39 درجه حرارت سانتیگراد یا بیشتر بدون تعریق، خشکی، قرمزی و داغی پوست

- نبض سریع

- بیقراری

- گیجی

- سردرد (که ممکن است او را تحریک پذیر سازد)

- استفراغ

- نفس نفس زدن

- خستگی (عدم واکنش نسبت به صدا زدن یا قلقلک پوست)

- عدم هوشیاری

ممکن است علائم کاهش آب بدن نیز دیده شود.

اگر مشکوک به گرمازدگی کودک شویم باید چه کنیم؟

باید هرچه سریع تر درجه حرارت بدن کودک را پایین بیاورید. زمان اهمیت زیادی دارد. کودکی که دچار گرمازدگی شده است ممکن است براحتی به حالت کما برود.

تابستان و نوزاد

ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. سپس لباس های کودک را از تنش خارج کنید و او را در یک محل خنک بخوابانید. اگر خارج از منزل در زیر آفتاب قرار دارید یک محل سایه پیدا کنید و یا او را به یک محل خنک منتقل سازید.

طی مدتی که منتظر آمبولانس هستید، بدن او را با اسفنج یا پارچه نرمی که با آب سرد آغشته کرده اید ماساژ داده و او را جلوی پنکه بگذارید (می توانید از یک پنکه برقی استفاده کنید و یا او را باد بزنید).

با او صحبت کنید و سعی کنید او را آرام سازید. به او چیزی ننوشانید و علیرغم آنکه ممکن است وسوسه شوید که به او استامینوفن بدهید، باید بدانید که استامینوفن افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرمازدگی را برطرف نمی کند.

اگر کودک شما تنها علائم افزایش درجه حرارت بدن را دارد ولی دچار گرما زدگی نشده است او را به داخل منزل و در صورت امکان به اتاقی ببرید که کولر داشته باشد.

مقدار زیادی شیر به او بخورانید و اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، کمی آب نیز به او بدهید. می توانید از حمام سرد نیز استفاده کنید. در تمام طول روز او را داخل منزل نگه دارید. اگر بنظر نمی رسد که علائمش سریعا برطرف شود، به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توانم از گرمازدگی نوزاد پیشگیری کنم؟

بخاطر داشته باشید که درجه حرارت بدن ممکن است سریعا بالا برود بخصوص اگر نوزاد شما به هوای گرم عادت نداشته باشد (مثلا اوایل تابستان).

به نوزاد لباس های خنک و گشاد بپوشانید. سعی کنید وقتی او را از منزل خارج می کنید، در سایه نگه دارید و وقتی او را سوار اتومبیل می کنید، دقت کنید که هوای داخل اتومبیل خنک باشد.

در روزهای خیلی گرم بیشتر از حد معمول به او مایعات بدهید و وقتی دمای هوا شدیدا بالاست، حتی الامکان او را از منزل خارج نسازید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

بیتوته

مطالب مرتبط:

وقتی خیلی گرمازده می شوید

چگونه بر گرمای تابستان غلبه کنیم؟

هلاک شدم از گرما

حفظ سلامت در فصل گرما

گرمازدگی در فصل تابستان

علائم گرمازدگی و درمان آن

راه های پیشگیری از گرمازدگی

جلوگیری از بیماری‏های ناشی از گرما

گرمازدگی و راه های درمان آن

شدت گرمازدگی

چطور گرمازده نشویم؟

گرمازدگى، مشکل فصل تابستان

مراقب گرمازدگی باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.