تبیان، دستیار زندگی
هر فرد روزه‌داری می‌تواند با کمی تأمل و تلاش در روابط زندگی فردی‌اش در این ماه (چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی) امیدوار به ایجاد یک زندگی جدید در مسیر پاکی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمضان، فرصتی مغتنم برای تغییر زندگی

ماه رمضان، مصداق سبک زندگی اسلامی است


هر فرد روزه‌داری می‌تواند با کمی تأمل و تلاش در روابط زندگی فردی‌اش در این ماه (چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی) امیدوار به ایجاد یک زندگی جدید در مسیر پاکی باشد.


حجت الاسلام سید جواد بهشتی

مفهوم سبک زندگی، از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و علم جامعه شناسی و مردم شناسی است که اخیراً و در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است. در این باب، ماه رمضان نیز می‌تواند سبک زندگی خاص اسلامی را در میان افراد، خصوصاً جوانان ترویج دهد.

در این باره حجت الاسلام سید جواد بهشتی در گفتگو با «فردا»، با اشاره به ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: زندگی اسلامی و قرآنی و ترویج این نوع سبک زندگی در زندگی انسان‌ها، همواره مورد توجه و تأکید علما و مراجع دینی ما بوده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید زیادی در ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی در میان افراد جامعه دارند.

ماه مبارک رمضان، بهترین بستر و فرصت برای تغییر سبک زندگی افراد جامعه و گرایش به سبک زندگی قرآنی و اسلامی است و یکی از شاخصه‌های مهم سبک زندگی در ماه رمضان، خودسازی، قرائت قرآن و تدبر و عمل به دستورات کتاب آسمانی است.‌

وی معتقد است: سبک زندگی در ماه مبارک رمضان را می‌توان به چهار فصل تقسیم کرد. یکی رابطه ما با خدا، با خودمان، با نظامی که در آن زندگی می‌کنیم و چهارم رابطه ما با محیط زیست.

این کارشناس مذهبی، همچنین با بیان اینکه روزه‌داری در ماه رمضان در مناسبات ما با خدا تأثیر می‌گذارد گفت: ماه رمضان، مصداق سبک زندگی دینی است. خدایی که ما را از روی رحمت آفریده، در ماه رمضان، فضایی را ایجاد می‌کند که با او راز و نیاز کنیم و حرف دلمان را بزنیم و از او راه بخواهیم.

ماه مبارک، ماهی است که هم در بعد مادی و هم در بعد معنوی، سبک صحیح زندگی اسلامی را به ما انسان‌ها تعلیم می‌دهد و در حقیقت، ماه رمضان یک دوره آموزشی است که مسلمانان سبک زندگی معنوی و مادی را فرا گیرند.‌

حجت الاسلام بهشتی، همچنین درباره مناسبات با نفس خودمان نیز گفت: ما انسان هستیم و موجود برتر عالم. خصلت‌های زیادی در نهاد ما به ودیعه گذاشته شده که از آن‌ها غافل هستیم. ماه رمضان، فرصتی است که به خودمان بیاییم که چه ظرفیت‌هایی داریم و از چه توانایی‌هایی استفاده نکردیم و چه چشم‌اندازی را پیش روی خودمان ترسیم کرده‌ایم. کوتاهی‌هایی که انجام داد‌ه‌ایم و جبران‌هایی که می‌توانیم بکنیم.

در سبک زندگی مسلمانان در ماه رمضان، بخشی از آن رابطه با خود است؛ در همین رابطه به یاری خداوند نیاز دارد. در ماه رمضان، سبک زندگی تغییر می‌کند تا انسان از یک سال غفلت خارج شود. ماه رمضان در سبک زندگی مسلمانان تغییر ایجاد کرده است و از این رو، این سبک زندگی باید با قصد غربت همراه باشد. در فضایی که جامعه پر شده از وسائل ارتباط جمعی، اینترنت، ماهواره و...  که بسیاری از آن‌ها تأثیرات مخربی روی روح و روان دارد، ماه رمضان می‌تواند به دور شدن از گناه و نزدیک شدن به خدا کمک کند. به طوری که در پایان ماه رمضان، فرد تغییر اساسی در خودش احساس می‌کند.

ماه مبارک، ماهی است که هم در بعد مادی و هم در بعد معنوی، سبک صحیح زندگی اسلامی را به ما انسان‌ها تعلیم می‌دهد و در حقیقت، ماه رمضان یک دوره آموزشی است که مسلمانان سبک زندگی معنوی و مادی را فرا گیرند.‌

ماه رمضان می‌تواند به دور شدن از گناه و نزدیک شدن به خدا کمک کند. به طوری که در پایان ماه رمضان، فرد تغییر اساسی در خودش احساس می‌کند.

برای اینکه بتوانیم در این ماه روی افراد برای ترک دادن آن‌ها از گناه تأثیرگذار باشیم، ابتدا باید آثار سوء سبک زندگی غربی و سبک زندگی انتقادی را برای مردم، خوب تبیین کنیم و به مردم بگوییم که سبک زندگی غربی چه آثار سوئی در زندگی دارد و چه زشتی‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند.‌ در نقطه مقابل نیز باید زیبایی‌های سبک صحیح زندگی اسلامی در میان مردم به خوبی تبیین شود؛ اگر زشتی‌ها به خوبی عیان شود و زیبایی‌ها نیز در میان افراد جامعه، جلوه پیدا کند، فطرت پاک انسان‌ها تشخیص می‌دهد که باید به کدام سمت گرایش یابد. در این باره، مسئولین نیز باری بزرگ بر دوش دارند. مسئولین باید هم دارای تخصص و تعهد باشند و هم از هوای نفس خود دوری کنند. این روزه باعث می‌شود که با تعهد بیشتر و بهره‌وری بالاتر کار کنند.

حجت الاسلام سید جواد بهشتی در پایان اظهار کرد: هر فرد روزه‌داری می‌تواند با کمی تأمل و تلاش در روابط زندگی فردی‌اش در این ماه (چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی) امیدوار به ایجاد یک زندگی جدید در مسیر پاکی باشد. مدیریت زمان، شب زنده‌داری، صله و رحم، تقویت اراده و اصلاح الگوی تغذیه، از مواردی است که فرد روزه‌دار برای تزکیه نفس خود باید روی آن‌ها کار کند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: kkkkkkkl

برگرفته از انجمن: قرآن و عترت

مطالب مرتبط:

ماه رمضان با سیره رسول خدا (ص)

مزه واقعی ماه رمضان را درک کنیم

رمضان؛ فصلی برای آغاز

از ماه رمضان، بهتر استفاده کنیم

مجموعه‌ای از احادیث روزه‌داری

چرا روزه می‌گیریم؟

دوباره ماه خدا و بهار قرآن شد

آغاز رمضان، شبیه آغاز باران...