تبیان، دستیار زندگی
برای افرادی که کارهایشان از زمانشان بیشتر است، بهترین راه برای رسیدن به تمام کارهایشان، استفاده از فن مدیریت زمان است. برای کاهش استرس، افزایش کارایی و همین‌طور کاهش زمان بین تعیین هدف و رسیدن به آن، می‌توانید از این کلید مدیریت زمان استفاده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ک.ل.ی.د مدیریت زمان!


برای افرادی که کارهایشان از زمانشان بیشتر است، بهترین راه برای رسیدن به تمام کارهایشان، استفاده از فن مدیریت زمان است. برای کاهش استرس، افزایش کارایی و همین‌طور کاهش زمان بین تعیین هدف و رسیدن به آن، می‌توانید از این کلید مدیریت زمان استفاده کنید.


مدیریت زمان

ما در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم، جایی که همه مشغول کارهای خود هستند، چه در دفتر کار، چه در مدرسه و چه در خانه. آنقدر سرمان شلوغ هست که حتی احساس می‌کنیم کاش روزها طولانی‌تر از 24 ساعت بودند. مخصوصاً برای کارآفرین‌ها و آزادکارها، زمان، نقش بسیار مهمی در کار ایفا می‌کند، چون هم باید زمان کافی برای انجام دادن کارها داشته باشند، هم زمان کافی برای توسعه کار خود و هم زمان کافی برای کارهای دیگر مثل غذا خوردن و استراحت کردن.

ک – کاهش عوامل مزاحم

همه ما با ندای وسوسه‌انگیز تنبلی آشنا هستیم. در دنیای امروزی، عوامل مزاحم، همه جا هستند و دست از سرتان بر نمی‌دارند. تلویزیون، اینترنت، پیامک‌ها و البته از همه مهم‌تر، شبکه‌های اجتماعی. همه این‌ها برای مدیریت زمان، مزاحمت‌های بزرگی محسوب می‌شوند. اگر در خانه کار می‌کنید، وسایلی مانند تخت گرم و نرمتان هم می‌تواند مزاحمت به حساب بیاید. ولی باید در برابر این مزاحمت‌ها، شما پیروز شوید.

تا جایی که می‌توانید خود را از عوامل مزاحم دور کنید. پشت میزی بنشینید که هیچ تلویزیونی اطرافش نباشد. گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید. اگر امکان دارد، اینترنت خود را خاموش کنید یا اگر نمی‌توانید، طوری زمان‌بندی کنید که هر 2 ساعت یک بار، فقط 10 دقیقه از اینترنت برای کارهایی غیر از کار اصلیتان استفاده کنید.

ل – لیست اولویت‌ها

دانستن اولویت‌ها برای استفاده بهتر از زمان، ضروری است. اولویت‌بندی سبب می‌شود که شما کارهای مهم‌تر را اول از همه انجام دهید و در نتیجه، کارهایتان منظم‌تر و موثرتر پیش می‌روند. اولویت‌بندی کارها به چندین شکل مختلف انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر کارهای شما باید در زمان معین به اتمام برسد، کارهایی که زمان اتمام نزدیک‌تری دارند، در صدر لیست اولویت‌ها قرار می‌گیرند.

دانستن اولویت‌ها برای استفاده بهتر از زمان، ضروری است. اولویت‌بندی سبب می‌شود که شما کارهای مهم‌تر را اول از همه انجام دهید و در نتیجه، کارهایتان منظم‌تر و موثرتر پیش می‌روند.

هر چند ممکن است همیشه زمان اتمام کارها، عامل اصلی برای اولویت‌بندی نباشد. در این صورت می‌توانید کارهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر و یا کارهایی که از نظر خودتان مهم‌تر هستند را در بالای لیست اولویت‌های کاری خود قرار دهید. قرار دادن کارهای کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر در انتهای این لیست، باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی کارهای مهم‌تر خود داشته باشید. بنابراین همیشه در نظر داشته باشید که اولویت‌بندی کارها بر اساس زمان اتمام، حجم کار یا میزان اهمیت آن می‌تواند تأثیر زیادی روی افزایش تمرکز داشته باشد.

ی – یادداشت برداری (با قلم، نه با کیبورد)

در عصر حاضر، دیگر کمتر کسی از خودکار و مداد و این نوع وسایل نوشتن استفاده می‌کند و اکثر افراد به کیبورد روی آورده‌اند. اما بزرگان فن مدیریت زمان این را می‌دانند که قلم‌ها هنوز هم بسیار پر اهمیت هستند.

نوشتن به شما این امکان را می‌دهد که کارهای پیش روی خود را ببینید، ایده‌هایی که با تکمیل آن کارها مرتبط هستند را به خاطر بسپارید و از همه مهم‌تر، وقتی کاری را انجام می‌دهید و روی آن خط می‌کشید، احساس خوشایندی را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید از قلم برای نوشتن لیست‌ها، اولویت‌بندی کارها، یادداشت کردن ایده‌ها، کشیدن طراحی‌ها روی کاغذ و نوشتن جداول بهره ببرید. تقریباً همه همین عقیده را دارند که استفاده از یک قلم معمولی برای انجام این کارها، بسیار راحت‌تر و بهتر از استفاده از یک نرم افزار خاص است. پس خودکارهای خود را از کمد خود بیرون بیاورید و دوباره با آن‌ها آشتی کنید.

مدیریت زمان

د – دنبال کردن مرحله به مرحله اهداف

تا به حال سعی کرده‌اید یک سیب را به طور کامل در دهان خود جای دهید؟ هیچ کس یک سیب کامل را یک جا نمی‌خورد، معمولاً آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند و قسمت به قسمت آن را می‌خورد. همین موضوع در مورد فن مدیریت زمان هم صادق است. اگر بخواهید کارهای بزرگ را یک‌جا انجام دهید، زود خسته می‌شوید و احتمال اینکه حواستان از کار پرت شود زیاد می‌شود. اما اگر این کارها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، اتمام آن‌ها هم ساده‌تر می‌شود و هم نتیجه بهتری خواهد داشت، چون آن کار را با خستگی انجام نداده‌اید.

در مورد زمان، با خودتان صادق باشید و یک برنامه زمانی خوب برای انجام دادن آن کار در مراحل هفته به هفته، روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تنظیم کنید و سعی کنید تا زمان مقرر برای اتمام آن کار، همه چیز را مرحله به مرحله پیش ببرید. هر وقت که یکی از مراحل کار را به خوبی به اتمام رساندید، به خودتان یک جایزه بدهید. این جایزه می‌تواند 5 دقیقه استفاده بیشتر از اینترنت برای کارهای دیگری همچون شبکه‌های اجتماعی باشد، یا یک خوراکی خوشمزه یا تماشای تلویزیون. جایزه دادن به خودتان باعث می‌شود تا تشویق شوید که مراحل دیگر کار را هم با دقت انجام دهید.

منبع: سایت راهنمای دلفی


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از وبلاگ: راهنمای دلفی

مطالب مرتبط:

6 روش کلیدی برای برنامه ریزی بهتر

مراحل و چگونگی برنامه‌ریزی

مدیریت زمان و تکثیر آن