تبیان، دستیار زندگی
وقتی از نوجوان 12 و 17 ساله‌ی آمریكا سؤال شد، مهم‌ترین مشكلات رده‌ی سنی آنها چیست؟ گفتند: 1ـ مواد مخدر و 2ـ جرم (مركز اعتیاد و مصرف مواد مخدر، 2000). مردم نیز درباره‌ی این دو مورد خیلی نگران هستند. مصرف مواد اگرچه جمعیت آمری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشونت و بزهكاری


وقتی از نوجوان 12 و 17 ساله‌ی آمریكا سؤال شد، مهم‌ترین مشكلات رده‌ی سنی آنها چیست؟ گفتند: 1ـ مواد مخدر و 2ـ جرم (مركز اعتیاد و مصرف مواد مخدر، 2000). مردم نیز درباره‌ی این دو مورد خیلی نگران هستند.


مصرف مواد

اگرچه جمعیت آمریكا فقط 5 درصد جمعیت دنیا را تشكیل می‌دهد ولی تقریباً 50 درصد داروها و مواد قاچاق دنیا در این كشور مصرف می‌شود. از سال 1975 در قالب طرح مطالعاتی بازبینی آینده، میزان مصرف مواد مخدر دانش‌آموزان سراسر ایالات متحده آمریكا از طریق نمونه‌گیری از هزاران دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستانی اندازه گرفته شده است. تحلیل تمامی داده‌های این دو نظرسنجی، سه نتیجه‌گیری را در پی دارد. اولاً پس از كاهش چشمگیر مصرف مواد مخدر در دهه‌ی 1980، مصرف مواد مخدر از ابتدای دهه‌ی 1990 افزایش قابل توجهی داشته است، هر چند این اواخر شاهد كاهشی جزئی در این زمینه بوده‌ایم. اگرچه میزان مصرف مواد قاچاق به نسبت دوران اوج مصرف این مواد در اواخر دهه‌ی 1970 هنوز در سطح پایینی قرار دارد ولی این روند نگران‌كننده است. ثانیاً روندی مبنی بر پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر دیده می‌شود. مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان كلاس ششمی تا كلاس نهمی به شدت افزایش یافته است. ثالثاً درصد نوجوانانی كه خطرات مواد مخدر را می‌فهمند به شدت كم شده است. این قضیه هم موجب افزایش تحمل همسالان در زمینه مصرف مواد و در نهایت افزایش مصرف شده است.


نیكوتین

با وجود مطالعاتی كه حاكی از رابطه داشتن سیگار كشیدن و سرطان، بیماری‌های قلبی و بسیاری دیگر از مشكلات بهداشتی هستند، هنوز سیگار كشیدن یك مشكل ملی است. درصد نوجوانانی كه در سال آخر دبیرستان سیگار می‌كشند بیش از بزرگسالان سیگاری است. اكثر نوجوانان سیگاری می‌گویند چند سال دیگر سیگار را ترك خواهند كرد ولی چنین كاری نمی‌كنند. دختران سفیدپوست نوجوان بیش از سایر دخترها احتمال دارد سیگاری شوند ولی پسران نوجوان آفریقایی‌تبار سیگاری از سال 1991 به این طرف دو برابر شده‌اند. سیگار كشیدن فقط مشكل آمریكا نیست و به یك مشكل جهانی تبدیل شده است.


ماری جوآنا

مصرف ماری‌جوآنا از اوایل دهه 1990 در تمامی سطوح تحصیلی افزایش یافته است. بعضی از مصرف‌كنندگان ماری جوآنا معتقدند، مصرف زیاد ماری جوآنا، تأثیرات درازمدت ندارد اما این نظر درست نیست. در تحقیقی روی گروهی از دانشجویان مصرف كننده ماری جوآنا كه تقریباً یك ماه قبل از آزمایش، مصرف ماری جوآنا را قطع كرده بودند معلوم شد وضعیت توجه و یادگیری افرادی كه به شدت ماری جوآنا مصرف می‌كردند وخیم بود.


كوكائین و كرك (CRACK)

كوكائین یك ماده‌ی محرك است و روی دستگاه عصبی مركزی تأثیر می‌گذارد و احساس نئشگی ایجاد می‌كند. تغییرات فیزیولوژیك ناشی از آن عبارتند از تغییرات شدید فشار خون، افزایش ضربان قلب و تنفس، بی‌خوابی، حالت تهوع، رعشه و تشنج. مصرف كوكائین می‌تواند موجب بروز رفتارهای پارانویایی شود و اشكال قوی آن مثل كرك اعتیادآورند.

مصرف كوكائین و كرك بین كلاس هشتمی‌ها و نهمی‌ها زیاد شده و میزان مصرف آن در بین دانش‌آموزان كلاس دوازدهم نسبتاً ثابت است. از سال 1991 به بعد هم درصد دانش‌آموزانی كه تصور می‌كنند مصرف كوكائین و كرك به افراد خیلی لطمه می‌زند بالا رفته است.

متأسفانه بسیاری از برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر خیلی موفق نبوده‌اند و بسیاری از موارد نویدبخش آنها نیز با معضل عدم ارزیابی كافی مواجهند. یكی از دلایل ناكارآمدی این برنامه‌ها نیز آن است كه نمی‌توانند مشكلات اجتماعی خاصی را كه منجر به مصرف مواد مخدر می‌شوند و یا الگوهای بزرگسال اطراف نوجوانان را حذف كنند. یك نوجوان ممكن است برای لذت آنی، امتحان كردن، سركشی و نافرمانی و فشار همسالان مبادرت به مصرف مواد كند. كشف این گونه دلایل كار ساده‌ای است ولی گاهی نوجوانان برای فرار از واقعیات تلخ زندگی (مثلاً شكست، طرد شدن و مشكلات خانوادگی) مواد مصرف می‌كنند. رفع این گونه دلایل دشوارتر است. برنامه‌های آموزشی، زمینه مواد مخدر وقتی مؤثر خواهند بود كه راه و رسم پیدا كردن راه‌های دیگر رفع مشكلات را به نوجوانان یاد بدهند.


خشونت و بزهكاری

«بمب‌های ساعتی نوجوان: بزهكاری نوجوانان سر به فلك كشیده و بدتر هم می‌شود».

این كلمات همراه با تصویر نوجوانی كه به او دستبند زده بودند روی جلد شماره 5 مورخ 25 مارس 2000 مجله‌ی یو اس نیوز اند ریپورت به چشم می‌خورد. مقاله‌ی مزبور به تفصیل شرح می‌داد كه چرا خشونت این قدر برای مردم آمریكا نگران‌كننده شده است.

ترس از بزهكاری و خشونت بر جریان عادی زندگی بزرگسالان و كودكان تأثیر می‌گذارد. نظرسنجی هریس از دانش‌آموزان دبیرستانی نشان می‌داد كه یك سوم آنها دعواهایی كرده بودند كه در آنها از اسلحه استفاده شده بود و بسیاری از آنها از رفتن به پارك‌ها و محوطه‌های بازی خودداری می‌كردند. حتی كودكان 7 تا 10 ساله نیز نگران خشونت هستند و ترس از خشونت و مرگ دارند. خشونت و مصرف مواد مخدر رابطه دارند؛ نوجوانانی كه اسلحه حمل می‌كنند پانزده برابر بیشتر احتمال دارد كوكائین مصرف كنند و احتمال این كه مشروب بخورند و ماری جوآنا بكشند بیشتر است.

مشاهده‌ی خشونت در خانه، مدرسه و اجتماع باعث می‌شود بسیاری از نوجوانان خشن شوند. نوجوانانی كه در اجتماع اطراف خود زیاد خشونت می‌بینند ممكن است متقاعد شوند كه خشونت بهترین راه حل برای رفع اختلاف نظرها است و در تمام عمر خویش تحت تأثیر خشونت باشند.


كنار گذاشتن افسانه‌ها

این تصور و اعتقاد متعارف كه نوجوانان از پدر و مادرشان می‌بُرند و به طور كامل به همسالان خویش متكی می‌شوند غلط است. تحقیقات نشان می‌دهند در مورد این باور متعارف كه روابط والدین با نوجوانان یك سره نامناسب و كم است نیز باید تجدیدنظر كرد. این تلقی كه اكثر نوجوانان مرتكب رفتار اجتماعی می‌شوند یا مواد مخدر مصرف می‌كنند نیز جای تجدیدنظر دارد.

نوجوانان باید در تمامی جنبه‌های زندگی خود تصمیمات مهمی بگیرند و برای تصمیمات مهم آماده شوند. والدین نباید رابطه‌ی خاص خود با فرزند خویش را در این مرحله قطع كنند. نظارت و راهنمایی بخشی از مسوولیت‌های پدر و مادر است ولی نوجوانان باید آماده‌ی ورود به دوران مستقل بزرگ می‌شوند.

انتقاد مداوم، تنبیه شدید و هشدار دادن‌های سفت و سخت غالباً بی‌تأثیرند خصوصاً اگر در خانواده‌های سرد و خشن صورت بگیرند. نوجوانان غالباً تحت تأثیر دیده‌ها و تجارب خویش قرار می‌گیرند، پس ارتباط برقرار كردن با آنها بسیار مهم است.

نویسنده: پاول. اس. كاپلان

مترجم: یاسمن شیبانی

منبع: باشگاه اندیشه 13/8/1383


لینک :

- چگونه با فرزند نوجوانمان صحبت كنیم ( قسمت دوم )

- نوجوانی ، فصل تغییر و دگرگونی

- با نوجوانان چگونه رفتار كنیم

- علل فرار كودكان و نوجوانان از خانه

- دنیای نوجوان

- چه كنیم تا جوان و نوجوانمان به انحراف كشیده نشود؟ ( قسمت اول )

- روان شناسی نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.