تبیان، دستیار زندگی
ناصر فیض، شاعر طنزپرداز کشور می گوید: طنزپردازی می تواند در ایران موفق باشد که همه موازین فرهنگ اسلامی- ایرانی بشناسد و در این چارچوب حرکت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از استرس با لبخند تهران


ناصر فیض، شاعر طنزپرداز کشور می گوید: طنزپردازی می تواند در ایران موفق باشد که همه موازین فرهنگ اسلامی- ایرانی بشناسد و در این چارچوب حرکت کند

فرار از استرس با لبخند تهران

نویسنده کتاب فیض نامه با اشاره به نقش مساجد بویژه در قدیم می گوید: مساجد صرفا مکانی برای اقامه نماز نبودند و بلکه در آن جا مسائل و مشکلات مطرح می شد، ازدواج صورت می گرفت و مردم درباره مسائل مختلف مشورت می کردند. این ها همه تاکید بر جمع نشینی و گردهم آمدن دارد.

وی اضافه می کند: فرهنگ ما فرهنگ جمع نشینی است و اگر بتوان از این پتانسیل بهره گرفت قطعا شاهد دستاوردهای بسیاری خواهیم بود.

این شاعر طنزپرداز ادامه می دهد: بر اساس این دیدگاه از یکسو و از سوی دیگر با توجه به تاکیدی که در دین اسلام و فرهنگ ایرانی بر شادی و مهربانی شده است، می توان برنامه هایی تولید کرد که هر دوی این ویژگی ها را در خود داشته باشد.

وی می گوید: ما حدیثی داریم از امام علی(ع) که می فرمایند المومن حزنه فی قلبه و بشره فی وجهه یعنی مومن در هر صورت باید چهره اش بشاش باشد. این تاکیدها را داریم، اما نسبت به آن ها غافل هستیم.

این شاعر طنزپرداز ادامه می دهد: یکی از ویژگی های دنیای مدرن استرس، فشار، افسردگی و... است. ما در این شرایط نیاز داریم فضایی ایجاد شود تا مهربانی وشادی بیشتری به جامعه تزریق شود.

فیض با اشاره به برنامه لبخند تهران می گوید: این برنامه ترکیبی، به مناسبت ایام شعبانیه اجرا می شود و سراسر طنز و شادی است؛ البته نه فکاهه بلکه طنز استوار و محترم.

وی با بیان اینکه شهر تهران بسیار به این گونه برنامه ها نیاز دارد، می افزاید: تهران بیش از 12 میلیون جمعیت دارد و این جمعیت نیاز به آرامش و لبخند دارد، لذا باید زمینه ای فراهم شود که این گونه برنامه ها در همه فرهنگسراها و در طول سال به روی صحنه برود.

موسی بیدج، مترجم و نویسنده نیز با اشاره به برنامه لبخند تهران می گوید: در روزگار معاصر و دنیای مدرن این ذهن آدمی است که بیش از هر چیز دیگر نیاز به استراحت دارد؛ از بس مشکلات و استرس که دنیای مدرن در پیش پای ما قرار می دهد.

نیاز به فرار از خود داریم

موسی بیدج، مترجم و نویسنده نیز با اشاره به برنامه لبخند تهران می گوید: در روزگار معاصر و دنیای مدرن این ذهن آدمی است که بیش از هر چیز دیگر نیاز به استراحت دارد؛ از بس مشکلات و استرس که دنیای مدرن در پیش پای ما قرار می دهد.

وی تاکید می کند: ما در زندگی خود نیاز به نوعی گریز از مرکز داریم که باید حتما به یک صورتی انجام گیرد؛ نه فرار از تهران که فرار از خود. این گریز نیاز به وسایل و بهانه دارد.

این مترجم بااشاره به برنامه های طنز می گوید: برنامه های طنز و شادی که پس پشت آن هنر و فرهیختگی آمیخته است می توانند این بهانه را فراهم کنند و باعث شوند شهروندان این شهر شلوغ به خودشان استراحت دهند. چه بهتر که این استراحت همراه با تبسم باشد که این مسئله نشاط و راحتی را مضاعف می کند.

گفتنی است لبخند تهران، ویژه برنامه ای به مناسبت اعیاد شعبانیه است که هر شب تا پایان ماه شعبان با اجرای شهرام شکیبا و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و شبکه آموزش در یکی از فرهنگسراهای تهران برگزار می شود. برنامه ای که به گفته مجری طنزپرداز آن، شهرام شکیبا، تلاش دارد با بهره گیری از همه هنرها لبخند را به روی لب های شهروندان تهرانی بنشاند.

این برنامه قرار است در فرهنگسراهای مختلف به روی صحنه برود و از روز یکشنبه(اول تیرماه) فرهنگسرای اندیشه میزبان لبخند تهران خواهد بود.

منیژه خسروی

بخش ادبیات تبیان