تبیان، دستیار زندگی
ماه رمضان و روزه‌داری، سرعت‌گیری‌ست که خداوند برای بشر هر سال به درازای یک ماه ایجاد کرده است تا صعود و لذت آن را قبل از افتادن به ورطه سقوط و هلاکت، تجربه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایست! این روزها را غنیمت بشمار


ماه رمضان و روزه‌داری، سرعت‌گیری‌ست که خداوند برای بشر هر سال به درازای یک ماه ایجاد کرده است تا صعود و لذت آن را قبل از افتادن به ورطه سقوط و هلاکت، تجربه کند.

ماه رمضان هدیه‌‌ای‌ست از طرف حضرت دوست برای متوقف کردن تو، برای ایست دادن به نگاه‌های زودگذرت، به افکار درهم و آشفته‌ات و برای هر روز بدل کردن و بدل شدن و خود را فراموش کردن. رمضان فرصتی‌ست برای نگاه داشتن و متوقف کردن زمان، برای پیدا کردن خود و رسیدن به فرای خود. رمضان فرصتی‌ست که مکث کنی و با هر دانه برداشتن به اطرافت هم نگاهی بیاندازی؛ شاید شکوه پروازِ دیگران تو را هم وسوسه کرد که از این‌پس کمی به پرواز بیاندیشی.

ماه مبارک رمضان

ماه رمضان یکی از راه هایی است که پیمودن آن می تواند ما را به خودشناسی و در نهایت به رضوان الهی برساند.

رمضان؛ راه خودشناسی و طهارت خود

صفت زیبایی که امام سجاد (ع) برای ماه مبارک رمضان برشمردند، ظرفیت پاک و پاکیزه سازی آن است: وَ شَهْرَ الطَّهُورِ؛ «طهور» به معنی پاک و پاکیزه یا پاک کننده است. خداوند در جای جای قرآن کریم، نعمت با ارزش آب را طاهر و طهور نامیده است. ماه مبارک رمضان هم ماه طهور است؛ ماهی است که آلودگی ها را از درون ما از بین می برد. غالب مردم، به طور متعارف، در طول سال، گرفتار آلودگی ها و گناهانی می شوند که ایشان را از خدا دور می کند. ماه رمضان، نسبت به دیگر ماه ها این خاصیت را دارد که در عمل، این نوع آلودگی ها و گناهان در آن کمتر است.

خدای متعال در این ماه حکمت هایی به کار گرفته است که مردم، احکام شرع مقدس را بیشتر رعایت کرده، احترام این ماه را بیش از ماه های دیگر سال نگه دارند. در نتیجه، نه تنها در این ماه کمتر گرفتار گناه می شوند، بلکه بسیاری از آلودگی ها و گناهان گذشته شان نیز پاک می شود.

ظرفیت این ماه بزرگ الهی چندان بالاست که بسیاری از بندگان خوب خدا در این ماه با توفیق توبه و استغفار، بار خود را بسته، خود را کاملاً طاهر و پاکیزه می کنند؛ به گونه‌ای که گویی تازه از مادر متولد شده اند

روزه، نماز، تلاوت، قرآن، ادعیه، مناجات ها، صدقات، توبه از خطاها و اشتباهات گذشته و دیگر عبادات و اعمال نیکی که بندگان خدا در این ماه انجام می دهند، سفره گسترده الهی است که باعث ریزش گناهان، و تمیز شدن روح انسان از آلودگی ها می شود.

ماه مبارک رمضان

ظرفیت این ماه بزرگ الهی چندان بالاست که بسیاری از بندگان خوب خدا در این ماه با توفیق توبه و استغفار، بار خود را بسته، خود را کاملاً طاهر و پاکیزه می کنند؛ به گونه ای که گویی تازه از مادر متولد شده اند.

به بیان مبارک امام سجاد (ع)، صفت زیبای دیگر ماه مبارک رمضان، خالص کنندگی آن است: وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ.

کلمه تمحیص به معنای خالص گردانیدن چیزی از عیب و نقص است؛ و به فرایندی که فلزات قیمتی مانند طلا در کوره قرار داده می شود تا بر اثر درجه حرارت بسیار بالا، از ناخالصی ها و عیوب پاک و خالص گردد، تمحیص گفته می شود. در قرآن کریم، خداوند داستان مسلمانی را بیان می کند که در یکی از جنگ ها همراه پیامبر اسلام صلی الله علیه واله و سلم بوده، ابتدا دچار شکست و سپس با مدد الهی پیروز می شوند. خداوند فلسفه این درگیری ها و سختی ها را آزمودن آنچه در درون سینه هاشان است و سپس خالص و پاک گردیدن قلوبشان می داند.

امام سجاد علیه السلام در فرازی از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه می فرمایند:

«وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَ مِن تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضانَ شَهْرَ الصِّیامِ وَ شَهْرَ الإسْلامِ وَ شَهْرَ الطَّهُورِ وَ شَهْرَ التَّمْحِیص وَ شَهْرَ الْقِیامِ الَّذی انْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدَیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الهُدی وَ الْفُرْقانِ؛ ستایش مخصوص پروردگاری است که ماه خود، یعنی ماه مبارک رمضان را یکی از آن طرق هدایت قرار داده است؛ ماه روزه و ماه تسلیم و اطاعت و ماه پاکی و آمرزش گناهان و ماه شب زنده داری. ماهی که قرآن در آن نازل شده است تا هادی بشر بوده، دلایل روشن بین حق و باطل را ارائه کند».

فرآوری: حسین شوروزی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: محمدباقر مجلسی؛ بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی الصدوق؛ من لا یحضره الفقیه.

مطالب مرتبط:

رفتارهای ویژه مخصوص ماه ویژه

صدای ربنا در خانه ما

تأثیرگذاری ماه رمضان را دست کم نگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.