تبیان، دستیار زندگی
معاون پروزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی که اثربخشی فعالیت ها مشخص باشد می توان در جریان تمام فعالیت ها و موقعیت های تیم قرار گرفت. در طراحی سیستم باید با معین بودن وظایف دقیق، از فعالیت های دیگران مطلع بود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت اجتماعی برای دانش آموزان و کار تیمی

تربیت اجتماعی برای دانش آموزان و کار تیمی

در سازمان دانش آموزی برای تربیت اجتماعی دانش آموزان باید کار تیمی و تشکیلاتی داشته باشیم

معاون پروزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی که اثربخشی فعالیت ها مشخص باشد، می توان در جریان تمام فعالیت ها و موقعیت های تیم قرار گرفت. در طراحی سیستم باید با معین بودن وظایف دقیق، از فعالیت های دیگران مطلع بود.

حمیدرضا کفاش در جلسه هم اندیشی مدیران دانش آموزی کشور که در سازمان دانش آموزی برگزار شد، گفت: بحث امروز ما در این سازمان موضوع و مفهوم تیم است که با توجه به متفاوت بودن مفهوم تیم با گروه به بیان جزییات این موضوع می پردازیم.

تربیت اجتماعی برای دانش آموزان و کار تیمی

وی افزود: در کار تیمی تعدادی از افراد که دارای مهارت مکمل و متعهد به اهداف مشترک هستند دارای مسئولیت مشترک بوده و به انجام آن برای رسیدن به اهداف تلاش می کنند.

وی ادامه داد: کار تیمی از طریق تلاش هماهنگ، هم افزایی مثبت ایجاد می کند که باعث بهبود عملکردها می شود. در این کار برکت نیز ایجاد می شود. در کار تیمی انرژی بیشتری از افراد گرفته می شود و بر رهبری مشترک و مسئولیت طرفین تاکید می شود چرا که نتایج کار جمعی ملاک است.

کفاش با اشاره به اینکه در خارج از کشور بهترین نیروها به صورت انفرادی انتخاب می شوند، بیان کرد: در خارج از کشور 5 نفر به طور متوسط کار تیمی را بهتر از 5 نفر قوی اما غیر تیمی انجام می دهند.

وی گفت: شرایط سازمانی تیم که شامل 5 مورد است، 3 عنصر مهم طراحی تیم، فرآیندهای تیم به معنای سیستمی کار کردن و اثربخشی تیم، از بخش های فعالیت به صورت تیمی تعریف شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخش شرایط سازمانی تیم به سیستم های پاداش اشاره کرد و افزود: در سازمان های تیم محور، اگر سیستم پاداش بر مبنای عملکرد تیم و بر اساس مشارکت پاداش بگیرند اثربخشی فعالیت ها افزوده می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با سیستم های ارتباط که مجموع افراد تیم هستند، اعضای این تیم در جریان آخرین اطلاعات قرار گرفته و با مطلع شدن از بازخورد فعالیت های یکدیگر با ارزیابی از چگونگی اهداف برنامه ها و خط مشی ها مطلع می شوند.

کفاش تصریح کرد: با تفکر غیر تیمی تمام مسایل در نظام تعلیم و تربیت از بین می رود مسئولین باید ارتباط ها را با یکدیگر گسترش دهند. این موضوع با مدیریت خوب در آموزش و پرورش می تواند دانش آموزان را به خوبی تربیت نماید.

کفاش به محیط سازمانی از دیگر اثر بخشی های فعالیت تیمی اشاره کرد و گفت: در سازمانی که محیط رقابتی حاکم است ساختار آن سازمان ساختار تخته تعریف می شود. در صورت کم بودن لایحه مدیریت، تشکیلات تیمی و ساختار تیمی موفق خواهد بود.

تربیت اجتماعی برای دانش آموزان و کار تیمی

وی بیان کرد: مدیران ارشد باید تیم ها را حمایت کنند زیرا تلاش جمعی، تیم ها را رشد می دهد. باید برای اجرای فعالیت در کار تیمی، رهبری ارشد ابزار را در اختیار گذاشته و به مجموعه نگاه ویژه کند. زیرا رهبر در سازمان هدایت و جهت گیری کلی دارد و با قرار داردن امکانات لازم پیشرفت تیم را ارزیابی می کند.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره طراحی تیم عنوان کرد: زمانی که اثربخشی فعالیت ها مشخص باشد می توان در جریان تمام فعالیت ها و موقعیت های تیم قرار گرفت. در طراحی سیستم باید با معین بودن وظایف دقیق، از فعالیت های دیگران مطلع بود.

وی خاطرنشان کرد: با تقسیم وظایف باید سیستم ها را به هم متصل کرد تا هر وظیفه در این طراحی تعریف شده و نسبت به فرآیند کلی فعالیت به خوبی انجام شود.

کفاش ادامه داد: در تیم های بزرگ اثربخشی کمتر است زیرا زمان بیشتری صرف فعالیت ها می شود. تیم ها باید 5 تا 7 نفره باشند و سرتیم ها نیز 7 نفره تعریف شوند. زیرا ارتباطات به شکل تیمی و تشکیلاتی، پیام را به خوبی منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: ترکیب تیم در موفقیت و توانمندی های اعضا آن بسیار مهم است. در تیم باید به دنبال تخصص های مختلف بود، به دنبال افرادی که هدف اصلی تیم را پوشش می دهند. ترکیب تیم بر اساس مهارت های مورد نیاز در مجموعه تعریف شده است.

وی یادآور شد: نگاه موردی و فرآیندی به فعالیت های تیمی، تکامل تیم را در نظر دارد که اعضا در آن هم دیگر را بشناسند، نقش ها را درک کرده و فعالیت های اجتماعی را هماهنگ کنند.

تربیت اجتماعی برای دانش آموزان و کار تیمی

کفاش گفت: اثربخشی یک تیم به میزان هم خوانی هنجارها با اهداف سازمانی بستگی دارد که این هنجارها باید تعریف شده و مورد قبول جمع باشند.

وی درباره نقش های تیم افزود: مجموعه از افرادی که انسجام را به وجود می آورند در اثربخشی موثر خواهند بود. در تیم باید افراد نقش هایشان را قبول کنند. انسجام و به هم پیوستگی تیم بیانگر جذابیت تیم است.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر انسجام تیم بالا باشد اعضا بهم هم خو گرفته و تشابه و برابری اعضا بیشتر می شود. در تعامل اعضا نیز مدیریت زمانی بیشتری برای ایجاد ارتباط لازم است.

وی تصریح کرد: هرچه ورود به سیستم سخت تر باشد، انسجام بیشتر خواهد شد. همچنین انسجام با موفقیت رابطه مستقیم دارد هرچه رقابت بیرونی بیشتر باشد، انسجام نیز بیشتر خواهد شد. حتی پایداری اعضا به فرهنگ تیم این انسجام را می افزاید.

کفاش خاطرنشان کرد: افراد تیم باید با عزم و اراده، پیگیر سرنوشت فعالیت ها باشند. اثربخشی میزان رسیدن به هدف و کارایی، میزان تلاش برای حقوق گرفتن است.

وی افزود: در سازمان دانش آموزی برای تربیت اجتماعی دانش آموزان باید کار تیمی و تشکیلاتی داشته باشیم. امید است دانش آموزان در مسیر صحیح تربیت پیش روند و با اولویت بندی مشکلات به دنبال حل آن ها باشیم.

منبع: پانا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌ تنظیم: نسرین صادقی