تبیان، دستیار زندگی
از فردا ترافیک آنتن به اوج می رسد. در کنار جام جهانی فوتبال و ویژه برنامه های ریز و درشتش، برنامه ها و سریال های مناسبتی هم آغاز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال‌های ماه رمضان


از فردا ترافیک آنتن به اوج می رسد. در کنار جام جهانی فوتبال و ویژه برنامه های ریز و درشتش، برنامه ها و سریال های مناسبتی هم آغاز می شود.

همانطور که می دانید در سه شب اول ماه مبارک ، دو مسابقه فوتبال ساعت 20:30 و سی دقیقه بامداد برگزار می شود؛ بعد از آن هم بین روزهای برگزاری بازی ها فاصله است و هم بازی ها به صورت تک مسابقه برگزار خواهند شد.

چه سریال هایی ببینبم؟

امسال نیز به سنت هر ساله شبکه‌های مختلف تلویزیون با سریال‌های گوناگون به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند . از حالا می توان پیش بینی کرد که سریال شبکه یک و سه با استقبال بیشتری مواجه خواهند شد.

سریال‌های ماه رمضان

شبکه یک: مدینه/ساعت 22

سیروس مقدم بعد از سری سوم «پایتخت» بلافاصله سراغ «مدینه» رفت. سریال درباره زنی به نام مدینه است که پس از فوت همسرش جهان می‌خواهد به همراه پسر خوانده‌اش کارخانه جهان را به بهترین شکل ممکن اداره کند، اما همسر اول جهان مانع جدی اوست. در این سریال پریوش نظریه در نقش مدینه و آتیلا پسیانی در نقش جهان بازی کرده اند.مهدی سلطانی نقش عبدی، بهزاد فراهانی نقش بلبل، مجید صالحی نقش عزیز، شبنم مقدمی نقش روحی، رضا رویگری نقش شهرام، مهرداد صدیقیان نقش بهمن، مهرداد ضیایی نقش خسرو، مریم بوبانی نقش طاهره و آناهیتا افشار نقش هانیه را برعهده دارند.شیوا ابراهیمی، حسن سلطانیان، بهنوش صادقی، لیندا کیانی، داریوش سلیمی، علی صالحی، نوید خداشناس، شیوا خسرومهر، امیر حیدرزاده، علیرضا مهران و کریم قربانی نیز از دیگر بازیگران این سریال هستند. فیلمنامه «مدینه» را سعید نعمت الله نوشته که در کارنامه اش آثار پرمخاطبی مثل «رستگاران»،«جراحت» و «زیر هشت» به چشم می خورد.

سریال‌های ماه رمضان

شبکه دو: فاخته/ساعت 18

شبکه دو نخواسته وسط ترافیک شبکه ها گیر بیفتد. برای همین سریال «فاخته» را به جای باکس همیشگی اش یعنی 21:30 به ساعت 18 منتقل کرده. با توجه به این که سریال کاری از گروه کودک و خردسال است این تصمیم معقول به نظر می رسد.سریال درباره دختری از یک خانواده فرهیخته است که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده و تمام اعمال دینی بر او واجب می‌شود.

ثریا قاسمی (مادربزرگ)، عبدالرضا اکبری (پدر خانواده)، کمند امیرسلیمانی (مادر خانواده)، فرخ نعمتی (پدربزرگ)، شهرام عبدلی (عمو)، رحیم نوروزی، متین ستوده (دختر بزرگ خانواده)، نگین معتضدی (زن عمو) و هنرمند خردسال سپیده کاشانی در نقش اصلی و دختر کوچک خانواده در «فاخته» بازی کرده اند. علی اکبر محلجویان نویسنده و محمود معظمی کارگردان «فاخته» هستند.

سریال‌های ماه رمضان

شبکه سه: هفت سنگ/بعد از افطار

شبکه سه چند گزینه برای سریال شب های ماه رمضان داشت و در نهایت «هفت سنگ» را انتخاب کرد. این سریال کمدی را علیرضا بذرافشان کارگردانی کرده و داستان آن درباره سه خانواده است که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند. مهدی سلطانی سروستانی، بهنام تشکر، الهام پاوه نژاد، سعید پورحسینی، شبنم مقدمی، فرناز رهنما و عزت الله مهرآوران بازیگران اصلی این مجموعه هستند. تیزرهای سریال خبر از مجموعه ای شوخ و شنگ می دهد و باید منتظر ماند و دید شبکه سه در ترافیک فوتبال و برنامه 2014 چطور می خواهد آن را پخش کند والبته با سریال شبکه یک تداخل نداشته باشد؟

شبکه تهران: شاید برای شما هم اتفاق بیافتد/ ساعت 23

مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» چند سالی است که به صورت اپیزودیک ساخته می‌شود و در مناسبت‌های گوناگون نظیر ماه مبارک رمضان به روی آنتن می‌رود.این مجموعه در هر قسمت موضوعی اخلاقی را دستمایه خود قرار می‌دهد و در هر قسمت نیز ماجرای مجزایی را دنبال می‌کند.

این سریال در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 23 از شبکه تهران پخش می شود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت 19 خواهد بود.

شبکه قرآن: صاحبدلان/14:30

سریال صاحبدلان برای اولین بار در سال 85 از شبکه یک سیما پخش شد.این مجموعه به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شده و در زمان پخش خود نیز با استقبال زیادی روبرو شد. علی رغم اینکه پس از آن این سریال چندین بار از شبکه‌های مختلف پخش شده، اما این بار شبکه قرآن و معارف سیما تصمیم گرفته صاحبدلان را هر روز ساعت 14:30 به روی آنتن ببرد.در این سریال حسین محجوب، محمد کاسبی، ثریا قاسمی، پوریا پورسرخ، باران کوثری و ... ایفای نقش کرده‌اند.ماجرای این سریال درباره زندگی دو برادر به نام خلیل و جلیل را دنبال می‌کند که در انتخاب مسیر زندگی خود راه‌هایی کاملا جدا از هم را پیش گرفته‌اند اما اتفاق‌هایی این دو را دوباره سر راه هم قرار می‌دهد...

شبکه آی فیلم: پایتخت 3 و زیرزمین

سری سوم از سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم که نوروز 93 از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت، اکنون قرار است از شب اول ماه مبارک رمضان جایگزین سریال در حال پخش «مثل یک کابوس» در شبکه آی‌فیلم شود.همچنین «زیرزمین» به کارگردانی علیرضا افخمی از دیگر سریال‌های ماه رمضانی سال 85 تلویزیون است که قرار است از شب اول ماه مبارک رمضان هر شب از آی‌فیلم پخش شود.

سریال شب‌های قدر شبکه

شبکه دو و سه برای شب های قدر هم در تدارک پخش سریال مناسبتی هستند. مینی‌سریال «کیفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین تبریزی برای شبکه دو ساخته می شود . این سریال در 6 قسمت 40 دقیقه‌ای به روایت زندگی دو دوست می‌پردازد که در اوج رفاقت به واسطه اتفاقی در دو سوی ترازوی عدالت مجبور به انتخاب می‌شوند و هر یک به دنبال گذشته خود می‌گردد. در حقیقت این مینی سریال کنکاشی است در سبک زندگی دو خانواده که هرکدام در مشکلاتی غوطه ورند و با تدبیر و همدلی و آمیزهای دینی بر آن فائق می‌آیند اما... .کامبیز دیرباز، فریبا متخصص، محمدرضا شریف زاده، فریبا کوثری، فریبا طالبی، شیما محمدی، سیروس همتی، داوود شیرعلی، تیرداد کیایی، امیر دژاکام، اتابک نادری، محسن افشانی، ، سعید آقا خانی و علی سلیمانی از بازیگران اصلی «کیفر» هستند.

در حالی که غالب نگاه ها به فوتبال خیره است، مسولان تلویزیون از سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان غافل نشده اند. شبکه یک با «مدینه» و شبکه سه با «هفت سنگ» قصد زورآزمایی دارند.

مجموعه تلویزیونی شبکه سه سیما هم «دیگری» نام دارد که احمد کاوری آن را می سازد.سعید مرادی تهیه کننده این سریال درباره ویژگی‌های کلی آن گفته: سریال دیگری به موضوع اهدای عضو مربوط می‌شود. اگرچه زمان سریال در ماه مبارک رمضان است، اما نمی‌توان آن را کاملا مناسبتی دانست.

سه ویژه‌برنامه افطار

برنامه‌های «ماه عسل»، «شهر باران» و «ضیافت» هم از جمله ویژه برنامه‌های افطار تلویزیون در ماه مبارک رمضان است.

«شهر باران» ویژه برنامه شبکه یک سیما در ماه مبارک رمضان است که هر روز ساعاتی پیش از اذان مغرب با اجرای داریوش کاردان از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.این برنامه شامل دو بخش مهمان است. اول خانواده مهمان اصلی و دوم مهمان اصلی. پخش سخنرانی کوتاه از حجت الاسلام دکتر رفیعی و استفاده از سخنان مرحوم حجت الاسلام کافی از بخش‌های دیگر این ویژه برنامه است.همچنین در برنامه «شهر باران» مسابقه تلفنی «دستان بهشت» با موضوعات متنوع معارفی روانه آنتن می‌شود.

ویژه برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی ویژه برنامه دیگری است که در مدت زمان 70 دقیقه پیش از اذان مغرب از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه در طول زمان پخش خود طی سال‌های گذشته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

«ضیافت» عنوان برنامه ویژه افطار در شبکه قرآن سیما است. برنامه «ضیافت» نیز ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیماست که بر اساس شناخت بهتر از سیره 30 نفر از مراجع سلف و همینطور کارشناسان قرآنی شکل گرفته است. در این برنامه از فرزندان و بازماندگان این بزرگان دعوت شده و با آنها گفتگو خواهد شد.مجریان اصلی این برنامه سید وحید مرتضوی و کتایون درویشی هستند.این برنامه به زندگی و شخصیت بزرگانی نظیر آیت الله بهجت، آیت الله فاضل، آیت الله تبریزی، آیت الله اراکی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله صافی، آیت الله بروجردی، آیت الله حائری، آیت الله بهاالدینی، آیت الله مجتهدی، آیت الله تهرانی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، آیت الله خوانساری، شیخ عباس قمی، علامه مجلسی، بانو امین و ... می‌پردازد.

فرآوری:منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: مهر/ایسنا/افکار نیوز/کافه سینما

مطلب مرتبط:

«ستایش» متوقف می شود؟!