تبیان، دستیار زندگی
برداشتن لوزه ها و لوزه سوم با عمل جراحی رایج ترین راه درمان آپنه خواب انسدادی در کودکان است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان آپنه خواب در کودکان


برداشتن لوزه ها و لوزه سوم با عمل جراحی رایج ترین راه درمان آپنه خواب انسدادی در کودکان است.

آپنه خواب کودکان

در اختلال آپنه خواب، تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع شده و مجددا شروع می شود. قطع تنفس به دلیل بسته شدن راه عبور هوا در حلق رخ می دهد. قطع تنفس ممکن است برای مدت 10 تا 30 ثانیه طول بکشد و باعث نرسیدن اکسیژن به مغز گردد.

در قسمت اول این مطلب درباره عوارض ناشی از مشکل آپنه خواب در کودکان برای شما صحبت کردیم. حالا راه های درمان آن را می گوییم.

روش های درمان آپنه خواب کودکان

برداشتن لوزه ها و لوزه سوم با عمل جراحی رایج ترین راه درمان آپنه خواب انسدادی در کودکان است.

در کودکانی که مشکل دیگری غیر از آپنه ندارند، این عمل جراحی باعث رفع کامل علائم آپنه خواب انسدادی در 70 تا 90 درصد موارد می شود.

اگرچه این عمل جراحی معمولا سرپایی است، ولی برخی کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مثل چاقی، آپنه شدید و یا مشکلات ناشی از آپنه بایستی شب بعد از عمل جراحی با دقت تحت مراقبت قرار بگیرند، زیرا مشکلات تنفسی ممکن است تا مرحله خواب REM آشکار نشوند.

خواب REM شامل دیدن رویا و حرکت سریع چشم ها در خواب است. وقتی خواب REM چند ساعت بعد طی خواب طولانی شروع شود، مشکلات تنفسی بروز می کنند.

به دلیل ورم بعد از عمل جراحی، علائم آپنه خواب شش تا هشت هفته بعد از جراحی هنوز وجود دارند و به طور کامل از بین نمی روند.

نگه داشتن وزن در حد طبیعی بایستی در کودکان چاق مبتلا به آپنه خواب در نظر گرفته شود، زیرا آپنه خواب در افراد چاق شایع تر است

اگر برداشتن لوزه ها به طور کامل علائم آپنه خواب را برطرف نکند، روش درمانی فشار راه تنفسی مثبت ممکن است مفید باشد، همان طور که برای افراد بزرگسال مبتلا به آپنه خواب استفاده می شود.

همچنین این روش درمانی می تواند قبل از عمل جراحی در کودکان مبتلا به آپنه شدید استفاده شود.

اما روش درمانی فشار راه تنفسی مثبت بایستی به عنوان یک روش تسکین دهنده موقتی در نظر گرفته شود تا یک روش درمان کننده.

تنظیم فشار مطلوب در این روش درمانی (که انسداد راه تنفسی را حذف و یا کم کند، بدون اینکه خطر آپنه مرکزی را افزایش دهد) بایستی طی خواب شب مشخص شود.

این روش درمانی نیز در کودکان موثر است.

سایر مراحل درمان

استفاده از وسایل مخصوص دهانی برای درمان آپنه خواب در برخی موارد مهم است، مخصوصا در افراد بزرگسالی که رشد استخوان صورتشان کامل شده است.

یک وسیله دهانی که سریعا قطر سقف دهان را طی شش ماه تا یک سال پهن می کند، به طور موفقیت آمیزی می تواند در کودکان تا سن شش سالگی استفاده شود.

نگه داشتن وزن در حد طبیعی از طریق تغذیه سالم، ورزش کردن و تغییر سبک زندگی (عوامل رفتاری) بایستی در کودکان چاق مبتلا به آپنه خواب در نظر گرفته شود، زیرا آپنه خواب در افراد چاق شایع تر است.

خواب کافی در شب نیز نقش مهمی در حفظ وزن مناسب بدن دارد.

سایر درمان های آپنه خواب، بر اساس وجود بیماری های دیگر در برخی کودکان استفاده می شوند، مانند استفاده از داروهای ضد آلرژی (آنتی هیستامین ها) در کودکان مبتلا به حساسیت فصلی یا حساسیت محیطی و نیز استفاده از داروهای آسم مثل داروهای استشاقی (اسپری ها) و درمان بیماری ریفلاکس معده- مری (برگشت اسید و محتویات معده به مری).

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

قطع و وصل شدن نفس کودک در خواب 

11 باور درست و غلط درباره آپنه خواب

پوکی‌استخوان در کمین مبتلایان به «آپنه‌خواب»

وقتی تنفس در خواب قطع و وصل شود

قدر خواب شب را بدانید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.