تبیان، دستیار زندگی
فیلم پر سر و صدای «رستاخیز» اما و اگرها را پشتسر نهاد و مجوز اکران گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«رستاخیز» اکران می شود


فیلم پر سر و صدای «رستاخیز» اما و اگرها را پشت سر نهاد و مجوز اکران گرفت.

رستاخیز

این خبر را روز گذشته حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در نخستین نشست رسانه ای خود اعلام کرد و گفت:«.ما با ائمه جمعه اثرگذار ملاقات کرده و مشکل فیلم حل شد. همچنین اصلاحاتی از دفاتر برخی مراجع و جاهای اثرگذار اعلام شد که باید از آقای درویش برای اعمال این اصلاحات تشکر کنم بنابراین امروز پروانه نمایش این فیلم صادر می‌شود.»

این تصمیم در حالی گرفته شده که دیدگاه واحدی درباره کیفیت «رستاخیز» پس از اکران در جشنواره فجر وجود نداشت؛برخی آن را بشدت ستوده اند و معتقدند فیلم توانسته تصویری تازه از قیام عاشورا نشان دهد و برخی معتقدند احمد رضا درویش در این مسیر موفق نبوده.

با این همه آن چه تاکنون بیش از همه محل بحث بوده نشان دادن چهره مبارک حضرت عباس (ع) است. چهره حضرت در سریال «مختارنامه» قرار بود نشان داده شود که در نهایت این اتفاق رخ نداد ؛ «رستاخیز» اما در جشنواره فجر چهره مبارک ایشان را به تصویر کشید که واکنش های مختلف به همراه داشت.حالا ایوبی درباره جزئیات مورد اختلاف درباره «رستاخیز» توضیح نداده و نگفته آیا علما موافق نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) هستند یا خیر؟

خانه پدری چه می شود؟

رئیس سازمان سینمایی در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نمایش فیلم «خانه پدری»‌ به کارگردانی کیانوش عیاری هم گفت: ما با آقای عیاری سه جلسه مفصل صحبت داشتیم و تأکید کرده‌ایم که هر تصمیمی شورای پروانه نمایش بگیرند حق خودم نمی‌دانم که نظر آن‌ها را وتو کنم اما در دیدارهایمان با ایشان به عنوان یک جامعه‌شناس کوچک گفتم که با صحنه بسیار خشن فیلم «خانه پدری» مشکل دارم و قرار نبود که باب خشونت را در سینما باز کنیم.وی ادامه داد: ما در این باره بحث‌های مفصلی داشته‌ایم و نهایتا به یک نتیجه مشترک و با رضایت طرفین رسیده‌ایم. قرار شد فیلم «خانه پدری» را با جمعی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان برجسته کشور ببینیم و به نظر علمی آن‌ها احترام بگذاریم، آقای عیاری با این نظر موافق هستند و این کار با رضایت ایشان انجام می‌شود.ایوبی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون آقای عیاری در حال فراهم آوردن مقدمات ساخت فیلم «کاناپه» هستند و ما از این بابت خوشحالیم.

در فیلم «رستاخیز» چهره مبارک حضرت ابوالفضل (ع) نشان داده می شود. این اتفاق در جشنواره فجر واکنش های مختلف به همراه داشت.حالا ایوبی درباره جزئیات مورد اختلاف درباره «رستاخیز» توضیح نداده و نگفته آیا علما موافق نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) هستند یا خیر؟

عصبانی نیستم پروانه نمایش دارد

حجت‌الله ایوبی همچنین درباره وضعیت نمایش فیلم «عصبانی نیستم» و مخالفت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس با نمایش این فیلم به هر شکل اظهار کرد: «عصبانی نیستم» پروانه نمایش دارد و قرار نیست تصمیم جدیدی درباره فیلم گرفته شود. سازنده این فیلم آن را طی یک تفاهم بسیار خوب به یک فیلم اجتماعی تبدیل کرده است و «عصبانی نیستم» اکنون از نظر شورای پروانه نمایش یک فیلم اجتماعی است نه سیاسی.معاون وزیر ارشاد همچنین درباره فشارهای نمایندگان مجلس درباره نمایش «عصبانی نیستم» افزود: همان‌طور که گفتم فیلم «عصبانی نیستم» اکنون یک فیلم اجتماعی است و نه سیاسی که این عقیده را بعضی از صاحب‌نظران کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگوهای رودررو به ما منتقل کردند، ضمن آنکه ما نیز بارها تأکید کرده‌ایم که مبنای سازمان سینمایی نمایش بعضی فیلم‌ها که بخواهند به مسائلی دامن بزنند نیست اما «عصبانی نیستم» جزو آن دسته از فیلم‌ها محسوب نمی‌شود.

به فیلم‌هایی که حامل فتنه باشد اصلا مجوز نمی‌دهیم

ایوبی در مورد فیلم‌های توقیفی گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که فیلمی توقیف شود و نگرانی فیلمسازان در این مورد به حق است. چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی و کسانی که معتقد به آرمان‌های نظام هستند و دغدغه‌های رهبری را درک می‌کنند نباید فیلم‌هایشان توقیف شود. البته ما به فیلم‌هایی که حامل فتنه باشد اصلا مجوز نمی‌دهیم ولی فیلم‌هایی که داخل کشور ساخته شدند مجوز خواهند گرفت.

رستاخیز

ارائه آمار رفع توقیفی‌ها چندان افتخارآمیز نیست

رئیس سازمان سینمایی کشور در بخشی از نشست خبری‌اش در پاسخ درباره عدم توفیق دولت یازدهم در نمایش بعضی از فیلم‌های توقیفی و همچنین ارایه پروانه نمایش به برخی فیلم‌ها و توصیه عدم اکران‌ها فیلم‌ها گفت: من تاکنون چندین‌بار برای فیلم‌هایی که توقیف‌اند و یا در حال توقیف‌اند توضیح دادم، اینکه بخواهیم برای کارنامه کاری‌مان در این زمینه عدد و رقم بدهیم شاید چندان افتخار آمیز نباشد. امیدوارم اساسا کمتر فیلمی توقیف شود که بخواهیم برای رفع توقیف شدن آن عدد و رقم بدهیم. در هر صورت وضعیت این فیلم‌ها در حال پیگیری است و با کمی صبر و حوصله می‌بینید که مشکل این فیلم‌ها حل خواهد شد.

کمک‌های دولتی رانت‌خواری نیست اما باید شفاف‌سازی شود

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری اعلام کرد: یکی از نگرانی های اصلی در سینما رابطه هنر و دولت است و حمایت‌هایی که دولت از فرهنگ انجام می دهد. این یک سوال مهم است که آیا دولت برای سینما باید ورود کند یا خیر؟ من فکر نکنم در این جمع کسی باشد که جوابش آری نباشد. تجربه های کشورهایی که دارای سینما هستند به ما نشان می دهد که همه دولت ها به سینما کمک می کنند و نباید به این کمک های دولتی اسم رانتخواری بدهیم و بهانه به دست دیگران بدهیم.ایوبی افزود: من از ادبیاتی که امروز در رسانه های ما ترویج پیدا کرده ناخشنودم. آن چیزی که اهمیت دارد شفاف‌سازی این حمایت هاست.گام‌هایی حتی ناکافی در راستای شفافیت برداشته است و من به شما این نوید را می دهم که در ادامه شاهد شفافیت بیشتری باشیم.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع:ایسنا/مهر/تسنیم