تبیان، دستیار زندگی
زندگی با خود لحظات سختی هم به همراه خواهد داشت ، اما مهم این است که بدانیم در هر شرایطی هم که باشیم ، او هست و تنهایمان نمی گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی هست،تا همیشه....


زندگی با خود لحظات سختی هم به همراه خواهد داشت ، اما مهم این است که بدانیم در هر شرایطی هم که باشیم ، او هست و تنهایمان نمی گذارد.

پرسش

اضطراب، ترس، نگرانی، مشکلات و یا حتی هیجانات و اتفاقات شاد مواردی هستند که در زندگی و برای افراد مختلفی پیش می آیند. مسلما همه اینها جزئی از زندگی هستند که همواره در جریان هستند و موجب می شوند تا لحظات و تجربیات شاد و غمگین کننده ای برای افراد به وجود بیایند. آنچه مهم است اینکه افراد باور داشته باشند که واقعیت زندگی همین هاست و مهم این است که چطور با آنها برخورد شود.

بخش مهمی از این موضوع به دوران کودکی افراد و نحوه تربیت آنها توسط والدین مربوط میشود.

شاید بتوان گفت که نقش و وظیفه والدین امروز سخت تر از گذشته است و پیچیدگیهای مسائل تربیتی بیش از گذشته به نظر میرسد. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی و اخلاقی-فرهنگی هم نسبت به گذشته تفاوتهای معنا داری یافته و همین امر مسئولیت تربیتی والدین را دو چندان می کند. در این نوشتار آنچه بیشتر مورد نظر است اینکه والدین باید چگونه به فرزندان خود بیاموزند که در شرایط بحرانی زندگی بتوانند کنترل و مدیریت خویش را در دست داشته باشند و مهارت عبور موفق از این اوضاع را کسب کنند؟

یک نکته اساسی و بسیار مهم، باور این موضوع است که فرزندان همان کسی می شوند که والدین آنها هستند و نه آن کسی که والدین می خواهند. یعنی ممکن است پدر و مادری آرزو داشته باشند که فرزندی صبور و شجاع داشته باشند اما خودشان این خصلت ها را در رفتار و کردارشان نداشته باشند. قطعا چنین والدینی نمی توانند توقع داشته باشند که فرزندانشان این خصلتها را داشته باشند. یک نکته جالب این است که مدتی قبل تحقیقاتی توسط گروهی از روانشناسان صورت گرفت تا به این وسیله به شناسایی علت ترس کودکان از تاریکی یا مثلا یک حیوان خاص بپردازند. نتایج حاصله نشان می داد که اغلب این ترس ها از مادران به کودکان منتقل می شود. مثلا کودکی از رعد و برق می ترسد، مادر او هم از این اتفاق می ترسد. به این ترتیب فهم این موضوع چندان سخت نیست اضطراب ها و نحوه برخورد والدین در شرایط استرس زای زندگی به طور مستقیم بر فرزندان اثر می گذارد.

برای یک خانواده در برهه ای از زمان ممکن است مشکلات مالی رخ دهد. والدین می توانند با مهارتی دقیق طوری رفتار کنند که فرزندانشان را به راحتی و با آرامش از این مرحله عبور دهند به گونه ای که احساس یاس و ترس و ناامیدی در آنها به وجود نیاید

این یک مهارت بسیار مهم است که والدین در آموزش آن به فرزندان، نقش کلیدی دارند و بخش مهمی از شخصیت فرزندان خود را در این باره رقم می زنند. بی تردید اینکه والدین با تحمل سختی و در برخی مواقع با قرض گرفتن پول، به دنبال ارضای خواسته های مادی فرزندان خود باشند، فرزندانی راحت طلب و متوقع را می سازند که وقتی به زندگی مشترک پای می گذارند و با اندکی کم و کاستی مادی مواجه می شوند، بانگ جدایی و طلاق سر میدهند و شاهد مثال این مطلب را می توان با انچه در دادگاه های خانواده وجود دارد؛ مشاهده کرد.

تحلیل و تجزیه این موضوع نیازمند مجالی مفصل است و در این نوشتار نمی گنجد و آنچه بدان اشاره شد تنها مثالی بود برای اشاره به این موضوع که نقش والدین در آموزش کنترل اوضاع و مدیریت بحران در زندگی، بسیار مهم است و از این مهمتر این است که افراد زندگی خود را بر پایه چه عقاید و تفکراتی بنا کرده باشند. بدون شک افرادی که لحظه لحظه زندگی خود را با توکل و باور به خدای متعال سپری می کنند، به هر واقعه ای در زندگی از این زاویه نگاه می کنند. وقتی این نگاه جزئی از باور یک فرد باشد، به تدریج در رفتارش نمایان خواهد شد و به همین طریق به فرزندانش منتقل خواهد شد.شاید پذیرش این امر برای برخی سخت باشد اما این واقعیتی انکار ناپذیر است.

به آیه ای که در ذیل این مطلب به آن اشاره شده است دقت کنید:

"...امن یهدیکم فی ظلمت البر و البحر و من یرسل الریح بشرا بین یدی رحمته ائله مع الله تعلی الله عما یشرکون."

" آیا آن کس که شب هنگام شما را در تاریکی های خشکی و دریا راه می نماید و آن کس که بادها را نوید بخش نزول رحمتش پیشاپیش باران می فرستد بهتر است یا خدایان اهل شرک که سودی برای پرستشگران خود ندارند؟ آیا با وجود خدا معبودی شایسته پرستش هست؟ پس خداوند والاتر از آن است که شریکی برای او بپندارند.

...و این یعنی باور کنیم که او با ماست و این ما هستیم که گه گاه او را گم می کنیم. در حالی که او در کنار ما و در کنار نفس های ما جریان دارد. هرچند اغلب در شادی های ما سهیم نیست. کمی به خودمان دقت کنیم...تا به حال چند بار از خوشی هایمان بی بهانه به او گفته ایم؟ تا به حال به او گفته ایم که چقدر خوشبختیم؟ که چقدر همه چیز خوب است؟که چقدر خوب است که او همواره کنار ماست؟

خداوند همراه همیشگی سختی ها و خستگی های ماست. زمانی که خسته و درمانده به طرفش می رویم و خیال می کنیم تنها زمانی که به خواسته های خود برسیم او ما را دیده و حس کرده. اما گاهی بی پاسخ گذاشتن برخی از خواسته های ما نشانگر لطف بی اندازه او به ماست. کافیست اینها را باور داشته باشیم و در این صورت می توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان ما باورهای ما را باور کنند.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

اینجا زندگی آغاز می شود

سخت‌ترین مدیریت دنیا

فاصله‌های معنادار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.