تبیان، دستیار زندگی
عملیات نصر5 در سوم تیر ماه سال 1366 با هدف تصرف منطقه قلعه دیزه عراق و به همت نیروی زمینی سپاه انجام شد که طی آن سنگرهای حفره روباهی به تصرف نیروهای خودی درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تسخیر لانه روباه های بعث


عملیات نصر5 در سوم تیر ماه سال 1366 با هدف تصرف منطقه قلعه دیزه عراق و به همت نیروی زمینی سپاه انجام شد که طی آن سنگرهای حفره روباهی به تصرف نیروهای خودی درآمد.

تسخیر لانه روباه های بعث

دو ساعت از بامداد سوم تیرماه سال 1366 خورشیدی گذشته بود که ندای «یازهرا» در فضای جنوب غربی شهرستان سردشت پیچید و آغاز عملیات نصر5 را طنین انداز کرد.

مسئولان وقت این عملیات را به منظور پاسخی کوبنده به شرارت های عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق كردنشین عراق و همچنین تصرف و تامین بخشی از ارتفاعات مسلط برقلعه دیزه عراق طراحی کرده بودند تا درس عبرتی به تعرض های وقت و بی وقت سرسپردگان بعثی باشد.

درتكمیل عملیات كربلای 10 رزمندگان اسلام در سپاه پاسداران در این مناطق شکست جبران ناپذیری به دشمن زدند و سنگرهای آنان معروف به «حفره روباهی» را یكی پس از دیگری به سخره گرفتند.

هنوز 2 ساعت از شروع عملیات نگذشته بود که ارتفاعاتی مشهور به كله قندی و فرفری سقوط كرد و رزمندگان مشغول پاكسازی شدند اما در یال كله قندی نیروهای عمل كننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن مواجه شدند و «عزیز جعفری» فرمانده قرارگاه قدس، تصمیم گرفت تا گردان امام رضا(ع) كار شناسایی و طراحی عملیات را برای تصرف یال ارتباطی بین دو ارتفاع كله قندی و فرفری كه پایگاه دشمن در آن مستقر بود را در روز دوم عملیات آغاز كنند.

تسخیر لانه روباه های بعث

در تاریکی دل شب گردان امام رضا(ع) از لشكر 8 نجف ، با 6 دسته از سه محوراصلی كله قندی و یك محورفریب فرفری به سمت هدف حركت كردند. ساعت حدود 11 و نیم شب بود که درگیری شدیدی بین رزمندگان اسلام و دشمن رخ داد، آتش نیروهای خودی كمك كرد تا قبل از روشنایی هوا مناطق هدف خود را تصرف کنند. هنوز هوا گرگ و میش بود که سروصدای دستگاههای مهندسی جهاد سازندگی منطقه را فرا گرفت و اقدامات مهندسی را شروع كردند.

از سوی دیگر ارتش عراق دست از پا درازتر مشغول جمع آوری نیروهای پیاده خود از منطقه عملیاتی نصر 5 بود و پس از آن پاتك سنگینی را علیه نیروهای خودی آغاز كرد و در این پاتك كه تا ساعت هشت و نیم صبح همان روز ادامه داشت نیروهای دشمن توانستند بخشی از یال ارتباطی را تصرف كرده و نیروهای سپاه را تحت فشار قراردهد.

دشمن سعی داشت خود را از یال صخره ای بالا بكشد كه با دیدبانی و هدایت آتش خمپاره ها توسط «احمد كاظمی»، همچنین ورود چند تانك لشكر 27 حضرت رسول (ص) و شلیك به سمت دشمن سبب شد فعالیت های نیروهای مهاجم كاملاً فروكش كند.

در طول این عملیات 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق خارج شد، همچنین 19 روستای عراق در زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار گرفت

در طول این عملیات 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق خارج شد، همچنین 19 روستای عراق در زیر دید و تیر رزمندگان اسلام قرار گرفت. با تسلط ایران بر ارتفاعات منطقه، به ویژه بلندی های بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود شده و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر قلعه دیزه عراق این شهر در دید كامل رزمندگان قرار گرفت، به طوری كه رزمندگان با چشمان غیرمسلح قلعه را دید می زدند. پس از تأمین و تثبیت مواضع به دست آمده، 20 كیلومتر از نوار مرزی تحت كنترل سپاه اسلام درآمد.

تسخیر لانه روباه های بعث

سنگر حفره روباه

خوب است بدانیم سنگرهای حفره روباهی که در این عملیات به تصرف سپاه پاسداران درآمد چه ویژگی خاصی دارد.

این نوع سنگر معمولا در دشت ها و مناطقی که پستی و بلندی قابل توجهی نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب هنگام مقابله با نیروهای زره ای دشمن مورد ساخته می شود. در حالی که مناطق غربی کشورمان و قلعه دیزه عراق سرشار از موانع طبیعی است، چرا نیروهای بعثی استفاده از آن را لازم دانستند جای سوال دارد.

عرض این سنگر 60 و طول آن 120 سانتی متر است. ارتفاع حفره روباهی از سطح زمین باید طوری باشد که سرباز درحال ایستاده قادر به تیر اندازی باشد، دارای سکوی آتش و چاله نارنجک باشیب 40 درجه و عمق 40 سانتی متر است. کف سنگر نیز دارای شیبی با 10 درجه به سمت چاله نارنجک است.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: نوید شاهد/ گروه های آموزشی متوسطه نظری/ یادگاه/ همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

روزی برای غافلگیری صدام

هدیه‌ای به سالگرد بعث

عملیات هایی با نام بی بی