تبیان، دستیار زندگی
من آیدا فرزین فر هستم به همراه دیگر اعضای گروهم مریم رضوانی از مدرسه فرزانگان 7با همکاری استاد راهنما سرکار خانم سحر نجفی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما حل مسئله ی رژیم غذایی به روش بهینه سازی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 7

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 7، بهینه سازی

حل مسأله ی رژیم غذایی به روش بهینه سازی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

به نام خدا، سلام من آیدا فرزین فر هستم  به همراه دیگر اعضای گروهم مریم رضوانی از مدرسه فرزانگان 7 با همکاری استاد راهنما سرکار خانم سحر نجفی در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما" حل مسئله ی رژیم غذایی به روش بهینه سازی" است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

با توجه به اهمیت برنامه های غذایی در هر خانوار و همچنین صرفه اقتصادی مواد غذایی که تهیه می شود، به این فکر افتادیم تا برنامه ای تهیه کنیم تا هم رژیم غذایی مناسب هر فرد با توجه به سن و نیاز های او ارایه دهد و همچنین صرفه ی اقتصادی برای خانواده داشته باشد.

در این پژوهش ما با برنامه ریزی خطی که یکی از روش های بهینه سازی در ریاضیات است آشنا شدیم. در برنامه ریزی خطی از روش های هندسی و سیمپلکس استفاده می شود. با استفاده از روش سیمپلکس یک برنامه غذایی برای خانوارهای ایرانی ارایه دادیم.

تبیان: روش سیمپلکس چیست؟

روش سیمپلکس یک روش حل برنامه ریزی خطی است. این روش در سال 1947 توسط جرج دانتزینگ معرفی شد و به سرعت قابلیت های آن ظهور کرد به طوری که امروزه از آن برای حل مسایل برنامه ریزی خطی استفاده می شود. به جز استفاده از این روش برای حل مسایل کوچک، تقریباً همه نرم افزارهای پیچیده و سیستم های کامپیوتری به طور گسترده ای از آن استفاده می کنند. همچنین انواع بسط یافته و اصلاح شده روش سیمپلکس برای تحلیل های پس از بهینگی مانند تحلیل حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد.

روش سیمپلکس یک روش جبری است. با این حال، مفاهیم اولیه آن را می توان به کمک روش های هندسی تشریح نمود. آشنایی با این مفاهیم هندسی، پایه و پیش زمینه ای قوی برای درک چگونگی عملکرد سیمپلکس و اینکه چه ویژگی هایی آن را مۆثرتر می کند، ایجاد می نماید.

ما هزینه هایی که صرف خرید هر کدام از مواد غذایی شده است را در نظر می گیریم. همچنین محدودیت هایی از نظر اقلیمی و اینکه در هر کشور چه نوع مواد غذایی در دسترس و قابل خریداری است. همچنین سن و این موضوع که در هر سنی چه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و بدن فرد در حقیقت، به چه مواد غذایی نیاز دارد، مورد توجه قرار می دهیم. مثلاً بدن فردی که در سن رشد است چه موادی لازم دارد تا وی رشد کافی را داشته باشد.

با در نظر گرفتن تمام این موارد که محدودیت های کار ما در نظر گرفته شده است و با استفاده از محاسبات ریاضی به نتایجی دست پیدا کردیم. تمام مواد غذایی که در ایران مورد استفاده و در دسترس هستند را به برنامه کامپیوتری ارایه دادیم.

این برنامه مطابق سن و نوع شرایط زندگی فرد، برنامه غذایی و لیست مواد غذایی که فرد در هر وعده می تواند استفاده کند را به او اعلام می کند و فرد می تواند از میان لیست، مواد غذایی که برنامه به او ارایه داده را، انتخاب نماید.

تبیان: کار عملی هم داشتید و این کار رو تست کردید؟

مرحله اول کار ما که کار تئوری است به پایان رسیده است و قصد داریم وارد مرحله دوم کار شویم که شامل وارد کردن اطلاعات کامل در برنامه و گرفتن تست است. اطلاعات وارد شده در برنامه شامل تمام مواد غذایی موجود و در دسترس در ایران است و همچنین میزان کالری و پروتئین هر ماده غذایی و اینکه هر فرد در هر سن و شرایط خاص به چه میزان مواد غذایی نیاز دارد.

تبیان: در تحقیق هایی که انجام دادید به چه نتایجی دست یافتید؟

هدف ما از انجام این تحقیق با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و همچنین عدم آگاهی هر فرد از رژیم غذایی مناسب برای خود، این است که برنامه ای منظم و دقیق با استفاده از ابزارهای ریاضی ارایه دهیم که کم ترین هزینه را در بر داشته باشد و در عین حال بیش ترین استفاده را برای هر فرد داشته باشد.

بعد از اینکه پروژه ما در فاز عملی قرار گرفت می توانیم نتایج آن را بررسی کنیم. این نتایج هم جنبه اقتصادی دارد و هم جنبه سلامت.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی