تبیان، دستیار زندگی
در این كتاب، نكاتی دربارة تاریخ صدر اسلام تا سال 61 هـ .ق درج شده است. نوشتار حاضر كه جلد نخست از مجموعة »جستارهایی از تاریخ اسلام» است، با هدف پاسخ گویی به برخی سۆال ها و ابهامات در زمینة تاریخ اسلام و بیان مسائل و نكته هایی برای افرادی كه شناخت تخصّصی ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاه و خواندنی از تاریخ اسلام!

کتاب

جلد دوم کتاب "جستارهایی از تاریخ اسلام" تألیف سید محمد سعید مدنی (مدیر مسۆل روزنامه کیهان ورزشی) منتشر و وارد بازار نشر شده است.

این کتاب مجموعه ای است از نکته ها و یادداشت های مبتنی بر منابع معتبر (شیعه و سنی ) آثار موثق محققان نامدار و برجسته درباره تاریخ اسلام که تا کنون کمتر به آن ها پرداخته شده است.

در این كتاب، نكاتی درباره تاریخ صدر اسلام تا سال 61 هـ .ق درج شده است. نوشتار حاضر كه جلد نخست از مجموعة «جستارهایی از تاریخ اسلام» است، با هدف پاسخ گویی به برخی سۆال ها و ابهامات در زمینة تاریخ اسلام و بیان مسائل و نكته هایی برای افرادی كه شناخت تخصّصی از این تاریخ ندارند، تدوین شده است. نگارنده در این اثر بر آن بوده كه از بازگویی مباحث تكراری دوری جوید و مسائلی كه كمتر به آن ها پرداخته شده، توجّه نشان دهد.

از جمله موضوعات مورد بحث در كتاب می توان به این موارد اشاره كرد: آشنایی با هاشم و امیه، حوادث بعد از هجرت، حوادث سال اندوه، جنگ احد، وقایع غدیر خم، وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، ماجرای جانشینی ایشان و کارشکنیهای اهل سقیفه بنی ساعده، وقایع زمان خانه نشینی حضرت امیر المۆمنین علی علیه السلام، سرنوشت تلخ بعضی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و زمینه سازان جنگ جمل و سایر جنگ های امام علی علیه السلام، این کتاب بعد از شرح وقایع دوران خلافت امام علی علیه السلام اشاراتی به وقایع زمان امامان شریف حسنین علیهم السلام دارد و صحنه هایی از قیام عاشورا را به تصویر می کشد و سپس با شرحی کوتاه به نکاتی از زندگی سایر ائمه علیهم السلام گذر می کند.

بخش دوم این کتاب شامل یادداشت های نویسنده از وقایعی چون زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها و هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله، اقدامات پیامبر اکرم، ملاک مسۆلیت در خلافت امام علی علیه السلام و بررسی چند حدیث است.

در این كتاب، نكاتی دربارة تاریخ صدر اسلام تا سال 61 هـ .ق درج شده است. نوشتار حاضر كه جلد نخست از مجموعة «جستارهایی از تاریخ اسلام» است، با هدف پاسخ گویی به برخی سوال ها و ابهامات در زمینة تاریخ اسلام و بیان مسائل و نكته هایی برای افرادی كه شناخت تخصّصی از این تاریخ ندارند، تدوین شده است. نگارنده در این اثر بر آن بوده كه از بازگویی مباحث تكراری دوری جوید و مسائلی كه كمتر به آن ها پرداخته شده، توجّه نشان دهد

بخشی از این کتاب با عنوان "وصیت ابوبکر "را با هم می خوانیم:

وصیت ابوبکر:

ابوبکر در جمادی الاخر سال 13 بیمار شد و چون بیماری او به سختی کشید عمر بن خطاب را به جای خویش برگزید و عثمان را فرمود که سند ولایت عهدش را بنویسد و نوشت.

ابوبکر به عثمان گفت: «بنویس بسم الله الرحمن الرحیم، این سفارش ابوبکر بن ابی قحافه به مسلمانان است اما بعد...» پس مدهوش شد و عثمان خود چنین نوشت: «اما بعد من عمر بن خطاب را جانشین خود بر شما قرار دادم و در حق شما هیچ خبری را فرو نگذاردم.»

ابوبکر به هوش آمد و گفت: «بر من بخوان» و عثمان نوشته را بر او بخواند. ابوبکر تکبیر گفت و افزود: می بینمت که از اختلاف مردم پس از بیهوشی و مرگ احتمالی من ترسیدی؟! عثمان گفت: آری، ابوبکر گفت: خداوند از سوی اسلام و مسلمین پاداش خیرت دهد و نوشته او را تأیید کرد.

و در باره عمر نوشته اند که او، در جمع مردم با چوبدست خود نشسته بود و در حالی که غلام ابوبکر با نامه خلافتش در کنار او قرار داشت می گفت: ای مردم بشنوید و سخن خلیفه رسول الله را اطاعت نمایید که او می گوید: «من در حق شما هیچ خبری را فرو نگذاردم.

به این ترتیب ابوبکر در جمادی الاخر سال سیزدهم هجری از دنیا رفت و عمر بن خطاب با وصیت او به جانشینی و مقام خلافت رسید.(کتاب جستارهایی از تاریخ اسلام جلد 2 ص 168-169)

این کتاب توسط انتشارات کیهان به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است . (خبرگزاری کتاب ایران)

    فاطمه محمدی                  

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


مطالب مرتبط:

معرفی کتاب پیرامون رسول الله

معرفی چند کتاب در باب حضرت عباس علیه السلام

همه حرفهای امام رضا

همراه با "انسان 250 ساله" در ژرفای تاریخ

نگاهی بر کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید‌الشهدا علیه السلام»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.