تبیان، دستیار زندگی
من عاطفه سادات کاظمی به همراه هم گروهی هایم زهرا احمدی، زهرا ریحانی و مهدیه فانی از مدرسه غیر دولتی رفاه با همکاری استاد راهنما سرکار خانم معمار زاده در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما تأثیر نور مهتابی UV بر اگزمای پوستی است......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی رفاه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی رفاه، نور مهتابی

تأثیر نور مهتابی UV بر اگزمای پوستی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

به نام خدا، سلام من عاطفه سادات کاظمی به همراه هم گروهی هایم  زهرا احمدی، زهرا ریحانی و مهدیه فانی از مدرسه غیر دولتی رفاه با همکاری استاد راهنما سرکار خانم  معمار زاده در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما تأثیر نور مهتابی UV بر اگزمای پوستی است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید اگزما یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که امروزه با وجود پیشرفت های علم پزشکی، همچنان این بیماری پوستی سرسخت است و درمان قطعی ندارد. اگزما یک التهاب پوستی است که در اپیدرم پوست اتفاق می افتد و امکان بروز این بیماری در سنین مختلف وجود دارد.

طبق مطالعاتی که انجام دادیم ابتدا فرضیه ای برای ما بوجود آمد تا بتوانیم این تحقیق را انجام دهیم. ما همیشه بر این باور بودیم که نور مهتابی UV برای انسان مضر است و هیچ خاصیت مفید و یا حتی درمانی نخواهد داشت اما بعد از مشاهده بهبودی اگزمای پوستی یکی از اعضای خانواده همگروهی مان بر اثر تابش نور مهتابی UV تصمیم گرفتیم در این مورد تحقیق کنیم. تحقیق ما بر این باور بود آیا نور مهتابی UV در حقیقت در بهبود اگزمای پوستی مۆثر است یا اینکه این اثر اتفاقی بود. همچنین می دانستیم که بهبود بیماری زردی در نوزادان نیز بر اثر نور مهتابی UV اتفاق می افتد.

فرضیه ما این بود که نور مهتابی UV در بهبود اگزمای پوستی مۆثر است و نور مهتابی UV خاصیت درمانی برای اگزمای پوستی دارد.

تبیان: آیا فرضیه شما به نتیجه رسید؟

ابتدا ما در مورد بیماری زردی در نوزادان تحقیق کردیم تا به علت و عوامل آن پی ببریم و دریابیم چرا نور مهتابی UV این بیماری را بهبود می بخشد. نتیجه مطالعات ما نشان داد که عامل بیماری زردی در نوزادان عامل کبدی است همچنین با مطالعه بیشتر در این زمینه دریافتیم که عامل ایجاد اگزمای پوستی در افراد نیز عاملی کبدی دارد.

پس از یافتن عامل مشترک در بیماری زردی در نوزادان و اگزمای پوستی متوجه شدیم نور مهتابی UV روی کبد تأثیر می گذارد و از اختلالات کبدی جلوگیری می کند که باعث می شود هم بیماری زردی در نوزاد بهبود یابد هم بیماری اگزمای پوستی در افراد با سنین مختلف.

تبیان: آیا تحقیقات خود را بصورت عملی اجرا کردید؟

ما با توجه به تأثیر مثبت نور مهتابی UV بر بهبود اگزمای پوستی یکی از اعضای خانواده همگروهی مان و با توجه به تجربیات صورت گرفته در خصوص بهبود بیماری زردی در نوزادان بر اثر تابش نور مهتابی UV این تحقیق را انجام دادیم.

تبیان: چگونه با تبیان آشنا شدید؟

توسط مربی پژوهشمان در زنگ پژوهش با فعالیت های موسسه تبیان و جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و برای ورود به نهمین جشنواره ثبت نام کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی