تبیان، دستیار زندگی
به گزارش مهر، شورای روابط خارجی آمریكا در تحلیلی نوشت: ترتیب منحصر به فرد حوادث این اطمینان را به وجود می آورد كه ایران برنامه هسته ای خود را كه به طور فزاینده ای به عنوان یك ضرورت ملی تلقی می شود، تقویت خواهد كرد. «ری تاكی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف شورای روابط خارجی آمریكا


به گزارش مهر، شورای روابط خارجی آمریكا در تحلیلی نوشت: ترتیب منحصر به فرد حوادث این اطمینان را به وجود می آورد كه ایران برنامه هسته ای خود را كه به طور فزاینده ای به عنوان یك ضرورت ملی تلقی می شود، تقویت خواهد كرد.

«ری تاكیه» (RAY TAKEYHE) نویسنده این تحلیل و عضو ارشد مطالعات خاورمیانه در این مركز با نفوذ آمریكایی خاطرنشان كرد: یك نگاه دقیق به دو نقطه مهم منطقه ای- عراق و لبنان- نشان می دهد كه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یافته است.

نویسنده با اشاره به گرفتار شدن آمریكا در باتلاق عراق و مشكلات فراوان در افغانستان تصریح كرده است: حمله آمریكا به عراق لزوما حل برنامه هسته ای ایران را مشكل تر كرده است. جمهوری اسلامی امروز یكی از چندین سودكنندگان جنگ عراق است. همچنان كه آمریكا در مرداب عمیقی در عراق گرفتار شده، توانایی آن برای مقابله با ایران كاهش یافته است. با در نظر گرفتن سرمایه های ایران در عراق، روابط نزدیك آن با عوامل سیاسی شیعه این كشور، ایران اهرم های زیادی را برای تعدیل طرح های آمریكا در اختیار دارد.

تاكیه اعتراف می كند: آمریكا و همپیمانان آن كه ممكن است در جست وجوی مقابله با ایران بر سر برنامه هسته ای آن باشند، باید با واقعیت قدرت تهران و ظرفیت آن برای بی ثبات كردن عراق و بازار جهانی نفت كنار بیایند.

شورای روابط خارجی آمریكا در مورد یكی دیگر از عوامل تاثیرگذاری بر قدرت ایران كه لبنان است، نوشته است: درگیری اخیر بین اسرائیل و حزب الله تنها ارزش ایدئولوژیكی و استراتژیك ایران را تقویت می كند. پس از هفته ها مبارزه، حزب الله به عنوان پیروز این جنگ تلقی شد. در زمانی كه موضوع هسته ای ایران تحت تاثیر امنیت بین المللی قرار دارد، جنگ لبنان یك یادآوری كننده برای كشورهای اروپایی در مورد هزینه مقابله در خاورمیانه است. در زمانی كه عراق و شرق همچنان می سوزد، اروپایی ها و دیگر جوامع بزرگ بین المللی باید این مسئله را مدنظر قرار دهند كه آیا آنها واقعا می خواهند درگیری دیگری در منطقه داشته باشند؟

تاكیه در بخش ارائه راهكارهای خود تصریح كرده است: ایران در جست وجوی رقابت با چین و هند است. یك مدل موفق از مشاركت باید این مسئله را درك كند كه ایران یك قدرت درحال رشد است و هدف از گفت وگوها باید شكل دهی چارچوبی برای تنظیم نفوذ آن باشد. این مدل لزوما در جستجوی آشتی بین دو رقیب نیست، بلكه راهی برای هدایت قدرت ایران در مسیر درست است.

در ادامه این تحلیل ادعا شده است: در استراتژی پیشنهاد شده مشاركت، ظهور مجدد ایران درك می شود و چارچوبی را برای محدود كردن تجربیات قدرت آن ایجاد می كند. هدف از مشاركت حل همه مسائل معوقه و یا باز كردن راهی برای همپیمانی با ایران نیست، بلكه هدف ایجاد یك آرایشی است كه به موجب آن ایران به عرف های بین المللی پایبند می شود. آمریكا لزوما ایران را به عنوان یك قدرت منطقه ای با منافع قانونی می پذیرد. در این زمینه، مذاكرات برای تغییر روابط ایران و آمریكا طراحی می شود.

تاكیه در بخش پایانی این تحلیل نوشته است: در چنین جنبه عملی و عملیاتی، یك چنین دیپلماسی، سه مسیر مذاكره مجزا را به تصویر می كشد كه به موجب آن همه مسائل نگران كننده از سوی هر دو طرف بررسی می شوند. با این وجود، انجام این كار بدون ارتباط و پیشرفت در هریك از مسیرها نباید الزاما وابسته به مسیرهای دیگر باشد. به طور مثال، اگر آمریكا و ایران پیشرفت هایی در مسئله هسته ای ایجاد می كنند؛ مذاكرات نباید به خاطر نبود پیشرفت در مسئله عراق ادامه پیدا نكند.


لینک مطالب مرتبط:

رابطه با امریکا؛ آری یا نه!(1)

رابطه با امریکا؛ آری یا نه!(2)

كشور مدافع آزادی بیان!

چاوز: دیروز شیطان اینجا بود

بهشت موعود لیبرال دموكراسى(1)