تبیان، دستیار زندگی
از حاشیه های دور اول مذاکرات گمانه هایی بر سر گفتگوی دو جانبه ایران و امریکا بر سر عراق بود موضوعی که امریکایی ها ان را نقل کردند و ایران نیز ان را تکذیب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های مذاکره عراقی ایران و امریکا


از حاشیه های دور اول مذاکرات گمانه هایی بر سر گفتگوی دو جانبه ایران و امریکا بر سر عراق بود موضوعی که امریکایی ها آن را نقل کردند و ایران در ابتدا آن را تکذیب کرد.

موضوع از آنجا شروع شد که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در هواپیمای ریاست جمهوری امریکا به خبرنگارانی که همراه باراک اوباما سفر می کردند، گفت: هرگونه گفت‌وگویی در حاشیه به طور کاملا جدا از گفت‌وگو با ایران در مورد برنامه هسته ای انجام خواهد شد.

اموال بلوکه شده ایران، ایران و امریکا

بعد از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بود که در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان گفت نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهایی در رابطه با تحولات عراق داشته‌اند.

ارنست افزود: گفت‌وگو با ایران هماهنگی نظامی را در بر نخواهد گرفت. ما علاقه مند به تلاش برای هماهنگ ساختن فعالیت های نظامی خود با ایران نیستیم .

اوباما نیز اعلام کرده بود که خود را برای آغاز گفتگوهایی مستقیم با ایران بر سر اینکه چگونه دو کشور مخالف (ایران و آمریکا) می توانند بر ضد گروه های تروریستی وارد عمل شوند، آماده می کند. "جان کری" هم در مورد احتمال مذاکره ایران و آمریکا در مورد عراق گفتبه بود : هر مذاکره ای که انجام شود یا نشود، در حاشیه یا خارج از گفتگوهای هسته ای در وین خواهد بود. کری در ادامه گفته بود : ما نمی‌خواهیم موضوعات مختلف را به هم بیامیزیم.

به گزارش جهان، ادعای امریکایی ها در حالی است که مقامات ایران، آمریکا را حامی نخست گروه های تروریستی منطقه بویژه داعش می دانند.

واکنش مسئولین ایرانی

در همین رابطه، دبیرشورای عالی امنیت ملی با فریبکارانه خواندن برخی اظهارات اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی در خصوص کمک این کشور به دفع تهدیدات داعش در عراق احتمال تهدید امنیت ملی این کشور از سوی گروههای آمریکا ساخته را مانند برخی رخدادهای تاریخ اخیر یادآور شد وگفت: به طور قطع نباید از عوامل پشت صحنه ایجاد کننده تهدیدات و ناامنی در کشور عراق انتظار مساعدت و کمک داشت.

شمخانی همچنین با اشاره به برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه های غربی در خصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا در بحران عراق افزود: این موضوعات کارکرد جنگ روانی داشته و کاملا غیر واقعی است.

همچنین سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره كه آیا در مذاكرات با آمریكا درباره تحولات عراق گفتگو كردید، گفت: خیر، در مذاكرات 1+ 5 تنها بحث هسته ای مطرح است و در این مذاكره درباره هیچ چیز دیگر صحبت نمی كنیم.

ظریف: در مذاکره با آمریکا به عراق فقط اشاره شد

وزیر امور خارجه مطرح شدن موضوع عراق را در مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا تایید کرد و گفت: موضوع مذاکره با آمریکا منحصر به بحث هسته ای بوده اما طبیعی است با توجه به وخامت اوضاع عراق، «اشاراتی» به آن شود.

وزیر امور خارجه مطرح شدن موضوع عراق را در مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا تایید کرد و گفت: موضوع مذاکره با آمریکا منحصر به بحث هسته ای بوده اما طبیعی است با توجه به وخامت اوضاع عراق، «اشاراتی» به آن شود.

«محمد جواد ظریف» رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که برای دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش به سر می برد، صبح سه شنبه این موضوع را در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین و در پاسخ به سوالات وی بیان کرد.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که برغم اعلام شما و م

موضوع مذاکره نیز منحصر به بحث هسته ای بود  ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتی به وحشیگری های داعش در عراق بشود

عاونتان مبنی بر اینکه در نشست سه جانبه دیروز با آمریکا مذاکره ای درباره عراق صورت نگرفته است، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در مذاکرات روز گذشته درباره موضوع عراق مذاکره شده است؛ آیا در مذاکرات دیروز به این موضوع «اشاره ای» هم نشده است؟ گفت: موضوع نشست سه جانبه دیروز میان ایران، آمریکا و خانم اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صرفا «هسته ای » بود.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «موضوع مذاکره نیز منحصر به بحث هسته ای بود .»

وزیر امور خارجه در عین حال اظهار داشت: « ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتی به وحشیگری های داعش در عراق بشود.»

ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) در هتل کوبورگ وین دو ساعت و نیم با یکدیگر بصورت سه جانبه مذاکره کردند.

این برای نخستین بار است که در مذاکرات رسمی ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق جامع، ویلیام برنز معروف به بیل برنز حضور دارد و پیش از شروع این مذاکرات با هیات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرده است.

برنز پیش از دور جدید مذاکرات رسمی ایران و 1+5، بصورت دو جانبه و البته با حضور هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نیز در ژنو با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران بیش از 11 ساعت گفت و گو کرد.

فرآوری: رضوانی  

بخش سیاست تبیان


منابع: جهان نیوز/ تابناک/ الف

مطالب مرتبط:

پشت پرده حمله به سامرا و موصل

در خواست جدید ایت الله سیستانی

واکنش ها به درگیری های عراق