تبیان، دستیار زندگی
هنوز کمی برف روی یال‌های کوهستان باقی مانده است، ولی گرما امان می‌برد. کولر ماشین‌ها راه افتاده و عابرین سایه را به آفتاب ترجیح می‌دهند. این‌ها علائم شروع تابستان است، ولی برگه‌های تقویم، هنوز بهار را نشان می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از گرمای تابستانی در بهار


هنوز کمی برف روی یال‌های کوهستان باقی مانده است، ولی گرما امان می‌برد. کولر ماشین‌ها راه افتاده و عابرین سایه را به آفتاب ترجیح می‌دهند. این‌ها علائم شروع تابستان است، ولی برگه‌های تقویم، هنوز بهار را نشان می‌دهد.


فرار از گرمای تابستانی در بهار

گرمازدگی، یکی از موقعیت‌های اورژانسی در پزشکی است. اگر فردی دچار گرمازدگی شود، حتماً باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد. اختلال در تنظیم دمای بدن به‌دلیل گرمای شدید، فعالیت ارگان‌های بدن را مختل می‌کند. بدن تا حدود 40 درجه سانتی‌گراد می‌تواند گرما را تحمل کند. پس از آن، وارد فاز تشنج می‌شود. در این حالت باید به سرعت به شرایط فرد گرمازده رسیدگی شود.

منطقه ممنوعه 40 درجه!

بدن برای کاهش دمای بدن، با عرق کردن، مایعات از دست می‌دهد. اگر این مایع جایگزین نشود، علائم گرمازدگی، کم‌کم خود را نشان می‌دهد که شامل انقباض‌های عضلانی (گرفتگی‌های شدید که به صورت ناگهانی در عضلات دست یا پا ایجاد می‌شود) ضعف، گیجی، تهوع و استفراغ، سردرد، پوست رنگ‌پریده و ضربان تند قلب است. بدن تا 40 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند، ولی پس از آن، سیستم‌های حیاتی کارشان مختل می‌شود و واکنش نشان می‌دهند. اگر این علائم را جدی نگیرید، بدنتان وارد مرحله شوک گرمایی می‌شود که کنترل و درمان و آسیب‌های ناشی از آن، بسیار دشوار و جدی است. علائم شوک گرمایی، ضربان سریع نبض، کوتاهی تنفس، کاهش عرق، کاهش ادرار، اختلال هوشیاری و در نهایت کماست.

تعادل آب و سایه

درمان گرمازدگی در مراحل اولیه، کار دشواری نیست. خوردن مایعات، رفتن به زیر سایه و متوقف کردن فعالیت در هوای گرم، اصلی‌ترین راه‌حل‌های درمان گرمازدگی است. به‌خصوص مصرف مایعات پس از احساس گرمازدگی، در جبران مایعات از دست رفته و جلوگیری از خستگی مۆثر است. خود را هر طور شده مجبور به نوشیدن مایعات کنید. در گرمازدگی که منجر به شوک شده باشد، انتقال فرد به محیط خنک و در آوردن لباس‌های اضافی، اهمیت دارد. اگر فرد بیهوش نشده باشد، خوراندن آب به او بسیار مفید است، در غیر این صورت فرد حتماً باید به مرکز درمانی انتقال داده شود. معمولاً علائم گرمازدگی با مصرف مایعات و الکترولیت (دوغ و ماست شور) برطرف می‌شود. اگر تهوع و استفراغ مانع نوشیدن مایعات می‌شود، تزریق وریدی مایعات، ضروری است.

گرمازدگی و رفع دیرهنگام آن می‌تواند سایر اعضای بدن را نیز درگیر مشکل کند. گرمازدگی با ایجاد اختلال در سیستم خون‌رسانی باعث آسیب به مغز و قلب می‌شود.

حمله به اندام‌های داخلی

گرمازدگی و رفع دیرهنگام آن می‌تواند سایر اعضای بدن را نیز درگیر مشکل کند. گرمازدگی با ایجاد اختلال در سیستم خون‌رسانی باعث آسیب به مغز و قلب می‌شود. بخش مهمی از تنظیم آب و الکترولیت‌ها در بدن، توسط کلیه‌ها انجام می‌گیرد. گرمازدگی در این مکانیسم نقص ایجاد می‌کند و فرد یک تا 2 هفته بعد از گرمازدگی، علائم این نقص را در کلیه‌های خود خواهد دید. این آسیب‌ها بعضاً جبران‌ناپذیر هستند.

بهشت سرکه انگبین و خاکشیر

برای اینکه به مرحله گرمازدگی وارد نشوید، تا پایان تابستان بطری آب همیشه همراهتان باشد. هم برای پوستتان خوب است، هم تعادل آب و الکترولیت بدنتان تنظیم می‌شود. طب سنتی برای رهایی از این گرمازدگی، شربت سرکه انگبین، خاکشیر و سرکه‌شیره را توصیه می‌کند. سرکه انگبین باعث رفع صفرا و التهاب حرارت معده می‌شود. سرکه انگبین را با تخم کاسنی و کمی گلاب مخلوط کرده و بنوشید.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از گروه: دانستنی‌های علمی

مطالب مرتبط:

در معرض خطر گرمازدگی نمانید

خنک بخورید تا خنک شوید!

با عطش، خداحافظی کنید!