تبیان، دستیار زندگی
... ماه خدا به آخر رسیده و عید سعید فطر از راه مى‌رسد. عید فطر، تجلى اوج یك ماه بندگى و عبودیت پروردگار متعال و یك ماه سازندگى و وارستگى و معراج انسانى است. طلوع اشعه پرفروغ خورشید این عید سعید، براى كسانى كه از فیوض و بركات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه خدا به آخر رسید و ...

ماه خدا به آخر رسیده و عید سعید فطر از راه مى‌رسد. عید فطر، تجلى اوج یك ماه بندگى و عبودیت پروردگار متعال و یك ماه سازندگى و وارستگى و معراج انسانى است. طلوع اشعه پرفروغ خورشید این عید سعید، براى كسانى كه از فیوض و بركات این ماه استفاده كرده‌اند، ظهور بارقه ملكات و فضائل انسانى را نوید مى‌دهد و از این رو نه تنها كوشش و مجاهدات و پرواز در اوج ملكوت و مقامات بندگى حق را پایان یافته نمى‌بینند، بلكه این روز مبارك را سرآغازى نوین براى استمرار حركت سازنده خویش مى‌یابند.

میرزا جواد آقا ملكى تبریزى(ره) در كتاب ارزشمند المراقبات مى‌فرمایند: «عید عبارت است از زمانى كه خداوند متعال از میان روزها انتخاب فرموده تا رحمت و عنایت و انعام خود را بر بندگانش نازل فرماید تا آنان براى دریافت خلعت‌ها و جوایز و عطایاى حق تعالى جمع شوند و اجازه فرموده تا در پیشگاه مقدسش حضور یافته و نزد او به فقر و مسكنت و عبودیت خود اعتراف كرده و از گناهان خویش استغفار كرده و حوائج و نیازهایشان را عرضه دارند ... و وعده فرموده آنان را اجابت كند و فوق رغبتشان به ایشان عطا فرماید ... و دوست دارد بندگانش در این عید، گمان خود را به پروردگار خود نیكو كرده و به مغفرت و عطاى او بیشتر امیدوار باشند

آرى این روز بزرگ براى كسانى عید و موجب افتخار، مباهات، سرور و خشنودى است كه از حضیض حیوانیت و رذیلت به اوج انسانیت و فضیلت و از مدارج پست و منحط بردگى و ذلت و زیر یوغ استعمار و استكبار زیستن، به معارج والا و متعالى آزادى و آزادگى و زندگى در سایه حاكمیت خدا و دین او و مبارزه و ایستادگى در برابر دشمنان خدا پرواز كردند. در همین راستا میرزا جواد آقا ملكى تبریزى(ره) این مجسمه تقوا و استاد اخلاق حضرت امام خمینى(ره) در كتاب ارزشمند المراقبات مى‌فرمایند: «عید عبارت است از زمانى كه خداوند متعال از میان روزها انتخاب فرموده تا رحمت و عنایت و انعام خود را بر بندگانش نازل فرماید تا آنان براى دریافت خلعت‌ها و جوایز و عطایاى حق تعالى جمع شوند و اجازه فرموده تا در پیشگاه مقدسش حضور یافته و نزد او به فقر و مسكنت و عبودیت خود اعتراف كرده و از گناهان خویش استغفار كرده و حوائج و نیازهایشان را عرضه دارند ... و وعده فرموده آنان را اجابت كند و فوق رغبتشان به ایشان عطا فرماید ... و دوست دارد بندگانش در این عید، گمان خود را به پروردگار خود نیكو كرده و به مغفرت و عطاى او بیشتر امیدوار باشند ... و انسان زیانكار بیچاره در چنین روزى آن كسى است كه از معنا و حقیقت عید غافل شود و در روز عید با سبك مغزى و جهالت به اعمال و مراسمى لغو و بیهوده، خود را مشغول دارد و از توجه به خداى تعالى و انس با محبوب و گفت و گو و قرب به او اعراض كرده و به گفت و گو و انس با غیر خدا و غافلین و محجوبان از حق تعالى راضى شود.» در هر حال، خداوند رحیم و رحمان ماه مبارك رمضان را میدانى براى مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را براى دریافت جوائز و خلعت‌هاى الهى در روز عید فراخوانده است.

خداوند رحیم و رحمان ماه مبارك رمضان را میدانى براى مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را براى دریافت جوائز و خلعت‌هاى الهى در روز عید فراخوانده است. اگر این روز با عظمت را خداوند متعال براى مسلمین عید قرار داده پس باید آثار خدایى، یعنى قدرت و عزت و مهابت و هیمنه الهى نیز بر اجتماع آنان حاكم باشد. باید حاكمیت دین و خواسته و اراده او و ارزش‌ها و اصالت‌هاى انسانى و الهى در میان آنان محقق باشد.

اگر این روز با عظمت را خداوند متعال براى مسلمین عید قرار داده پس باید آثار خدایى، یعنى قدرت و عزت و مهابت و هیمنه الهى نیز بر اجتماع آنان حاكم باشد. باید حاكمیت دین و خواسته و اراده او و ارزش‌ها و اصالت‌هاى انسانى و الهى در میان آنان محقق باشد، ارزش‌هایى همچون شجاعت و سیادت، آزادگى و كرامت پیشگى، استقلال و سرفرود نیاوردن در برابر هیچ قدرتى جز خدا، روحیه عدالت خواهى و ستم ستیزى و ذلت ناپذیرى، عشق به لقاءالله و گذشت از همه چیز براى اقامه و اعتلاى دین خدا و ... در غیر این صورت انتساب این عید به خداوند ناصواب است. از این رو با توجه به فحواى متون اسلامى از مهمترین مسائل مربوط به این عید بزرگ توجه به حكومت جهانى ظلم ستیز و ظالم كوب و عدالت گستر امام زمان(عج) در این روز است. لذا در بخشى از دعاى بعد از نماز عید به خواندن این جملات دستور داده شده است: اللهم انا نرغب الیك فى دولت كریمه ... (كتاب اقبال، صفحه 293) بار خدایا، همانا ما را به آن دولت كریمه و حكومت الهى كه اسلام و مسلمین را بدان، عزت بخشى و نفاق و اهل نفاق را ذلیل و نابود فرمایى، رغبت و اشتیاقى است و امید آن داریم كه در چنین حكومتى ما را از دعوت كنندگان به طاعت و راهبران به سوى راهت قرار دهى.

طرح چنین مسأله‌اى در عید سعید فطر كه روز تجمع سراسرى میلیون‌ها مسلمان در تمام اقصى نقاط جهان و توجه به قدرت و استعداد و شركت اسلام است، یادآور این امر است كه مسلمین باید براى تحقق چنان آرمان مقدس و والایى از چنین روز بزرگى كمال استفاده را برده و عزت و اقتدار و هیبت اسلام را به دنیا نشان دهند و با اتحاد و یكپارچگى هرچه فزون‌تر بدان اهتمام ورزند.


لینك مطالب مرتبط :

اعمال عید فطر

عید فطر؛ ماه پیروزى برطاغوت نفس

رویت هلال ماه رمضان ، رویت هلال شوال

پاداش عابدان

عید فطر و نقش آن در تحولات فردى و اجتماعى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.