تبیان، دستیار زندگی
همزمان با ولادت حضرت علی‌اکبر(ع)، «مادران چشم به راه» در فرهنگ سرای رازی دیروز دوشنبه 19 خرداد ساعت 18 در فرهنگ سرای رازی تجلیل شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکریم مادران چشم به راه


همزمان با ولادت حضرت علی‌اکبر(ع)، «مادران چشم به راه» در فرهنگ سرای رازی دوشنبه 19 خرداد ساعت 18 در فرهنگ سرای رازی تجلیل شدند.

تکریم مادران چشم به راه

در ابتدای این همایش سروری، عضو شورا اسلامی شهر تهران طی سخنانی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) از جایگاه شهدا به عنوان زندگان واقعی در جامعه یاد کرد و گفت: بسیاری از رفتگان از خاطر ما فراموش می شوند ولی 35 سال است که شهدای ما رفته اند اما هر سال مردم نسبت نزدیک و قرابت بیشتری به آنها دارند. این نکته مهم و اساسی ای است . یعنی اینکه شهدا هیچ گاه از خاطر مردم محو نخواهد شد.

او در ادامه افزود: امیر المومنین(ع) در این روایت جایگاه اصلی شهید را برای ما بیان می کند. شهیدی که سالهاست از میان ما رفته ولی هنوز حضورش در جامعه احساس می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: شهید ثانی یک سال تمام روزه بود و می گفت من هر شب شب زنده داری می کنم و فقط یک خواسته از خداوند دارم و اینکه در راه خدا شهید شوم که به همین آرزو هم رسید.

سروری با اشاره به جایگاه شهدا از منظر نگاه عالمی چون علامه حسن زاده افزود: وی می‌گوید من سر هر کوچه ای که می رسم و اسم شهدا را می بینم می گویم السلام علیک یا اولیاء الله.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که فرموده است کسی که در غیاب قائم ما شهید شود خدا اجر و ثواب مجاهدان اسلام را به او عطا می کند، گفت : این روایت نشان می دهد که شهید در عصر غیبت از چه جایگاه ویژه ای برخوردار است و اجری همپای شهدای جنگ بدر و خیبر دارند. امروز ما بتوانیم مسیر ادامه راه شهدا را در کنار تحریم خانواده شهدا ادامه دهیم.در ادامه این مراسم و پس از سخنان سروری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نماآهنگی با ترانه «دسته گلای بی زبون» با صدای فریدون آسرایی برای حاضران در سالن پخش شد.

حمید رضا برقعی ، شاعر سرشناس اهل بیت(ع) از مهمانان ویژه این مراسم بود که پشت تریبون رفت و شعری در مدح جایگاه مادر شهدا خواند.

اجرای مراسم مادران چشم به راه در مجموعه پردیس رازی بر عهده سید کمال هاشم زاده از مجریان برنامه های مناسبتی سازمان صدا و سیما بود.در ادامه این مراسم و پس از مداحی حاج محسن طاهری نماآهنگی کوتاه در نکوداشت مقام صبر مادران شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در سالن پخش شد.

وی در ادامه برنامه شعر خوانی اش به بهانه سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) شعری در مدح دلاورواقعه کربلا خواند که احساسات خانواده های شهدا و حاضران در مراسم را برانگیخت،آنجا که نگاه هایشان بارانی شد و چهره هایشان خیس از اشک.

مهرداد بذرپاش ،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) گفت: صحبت کردن در مراسمی که به بهانه تجلیل از مقام مادران شهدای گمنام سخت است.

وی با اشاره به مقام صبر در مادران و تجلی محبت و مهربانی خداوند در جلوه مقام مادرگفت: پاداش مادری که بر نیامدن پیکر فرزند شهیدش صبر کرده، مقام بالایی است. ما باید با معرفی جایگاه صبر مادران شهدای گمنام ،کار فرهنگی کنیم. مدیران فرهنگی ما باید مسیر رفتن به بهشت را برای مردم باز کند نه بستر سازی برای رفتن مردم به جهنم.

بذرپاش درپایان افزود:ما حق نداریم این ارث رسیده و گران سنگ را ارزان معامله کنیم اگر هم در دنیا با فضاسازی سیاسی معامله کردیم، ولی جواب دادن به مادران شهدا و فرزندان آنها کار ساده ای نیست.

حاج محسن طاهری، مداح سرشناس اهل بیت(ع) از دیگر مهمانان ویژه این مراسم بود که طی اشعاری به مداحی برای حاضران در مراسم پرداخت.طاهری طی اشعاری کوتاه به مدح مادران چشم به راه پرداخت.

سالن 160 نفری مجموعه پردیس رازی در روز برپایی همایش مادران چشم به راه مملو از جمعیتی شد که به بهانه تکریم از مادران شهدای گمنام گرد هم آمده بودند.

تکریم مادران چشم به راه

اجرای مراسم مادران چشم به راه در مجموعه پردیس رازی بر عهده سید کمال هاشم زاده از مجریان برنامه های مناسبتی سازمان صدا و سیما بود.

در ادامه این مراسم و پس از مداحی حاج محسن طاهری نماآهنگی کوتاه در نکوداشت مقام صبر مادران شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در سالن پخش شد.

در ادامه این مراسم امیرخجسته نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه صحبت کردن در جمع مادران چشم به راه سخت است، گفت: من مدتی سرپرست بنیاد شهید بودم . یک بار به مادر یکی از شهدای گمنام گفتم چرا شما را برای زیارت مشهد دعوت کردیم ، نیامدید. برای سفر بیت الله دعوت کردیم نیامدید. گفت اگر من بروم حسین بیاید و پشت در بماند چه می شود. من همانجا گفتم درود بر شما مادران چشم به راه

وی با قرائت بخش هایی از خطبه 181نهج البلاغه حضرت علی (ع) در مسجد کوفه به ذکر خاطراتی از رشادت های رزمندگان دفاع مقدس در دوران 8 سال تحمیلی پرداخت.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بررسی وضعیت بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه افزود: ما همراه شهدا بودیم هم در جبهه و هم در 9 سال اسارت. مادران شهدای گمنام زینب کبری (س) الگوی شماست و در این مسیر گلایه هم نمی کنید انشالله خدا از شما قبول کنید که به برکت دعای شما پرچم انقلاب اسلامی و نظام اسلامی کشورمان پایدار مانده است.امیدوارم ما بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم.

قرائت پیام مقام معظم رهبری به همایش مادران چشم به راه بخش دیگری از این مراسم بود که توسط مجری برنامه انجام شد.

تکریم مادران چشم به راه

شعر خوانی سلطانی از گویندگان رادیو خاطره، در مدح شهدای گمنام و مادران شهدای گمنام بخش دیگری از مراسم مادران چشم به راه در مجموعه پردیس رازی بود.

انسیه شاه حسینی از فیلمسازان عرصه دفاع مقدس و بلقیس سلیمانی از نویسندگان عرصه ادبیات پایداری از مهمانان ویژه این مراسم بودند که در میان جمعیت ودر سالن نشسته بودند.

بخش پایانی مراسم ، آیین تجلیل از مادران شهدای گمنام حاضر در مراسم بود.

در این آیین از مادران شهدای گمنام منطقه 11 تقدیر به عمل آمد.

معصومه دولتی مادر شهید گمنام محمد قاضی، فاطمه نوری مادر شهید جواد قاضی، رقیه باقری مادر شهید سید وحید حسینی،خدیجه بیگم امیر شاهی مادر شهید اکبر شهیدی ، رقیه سلجوقیان مادر شهید افخم رضایی،سکبنه عبدی مادر شهید جواد براتی کوکب حسینی مادر شهید مهدی اکبری، لیلا زرندی مادر شهید فرهاد بهرامی از جمله مادران شهدای گمنام منطقه 11 بودن که در پایان این مراسم از آنها تقدیر به عمل آمد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: فارس