تبیان، دستیار زندگی
حضرت زهرا علیهاالسلام، تنها زن معصوم اسلام است، كه عصمت او ریشه‏ى قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مى‏باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثبات عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام در قرآن

حضرت فاطمه

حضرت زهرا علیهاالسلام ، تنها زن معصوم اسلام است، كه عصمت او ریشه‏ى قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مى‏باشد.


فاطمه علیهاالسلام پیش از آنكه متولد گردد، نطفه‏اش از غذاى پاك بهشتى در صلب پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و آنگاه خدیجه قرار داده شده و در رحم مادر، پناه و انیس او به حساب آمده و هنگام ولادت با فرستادگان غیبى به سخن پرداخته و سپس در مدت محدود حیاتش صدها كرامت محیرالعقول نشان داده و... همگى اینها از عصمت آن بانوى گرانقدر حكایت دارد.

فاطمه علیهاالسلام به عنوان الگو و اسوه‏ى زنان عالم معرفى شده و دیگر زنان، باید از زندگى بى‏لغزش او سرمشق بگیرند و شیوه‏هاى تربیتى و اخلاقى و خودسازى را، در آیین: عبادى، همسردارى، پرورش فرزند، حقوق اجتماع و مردم و... به كارگیرند و آن كنند كه او كرده و آن گونه روند كه او رفته است.

خانه و زندگى مشترك خانوادگى، بهترین محك براى سنجش اخلاق و رفتار و ایمان و تقوا و عدالت و... هر كس محسوب مى‏گردد و حضرت فاطمه علیهاالسلام در كنار پدر و خانه‏ى پدرى امتحان خوبى داده و مدال «فداها ابوها»، «ام ابیها» و دهها مدال دیگر از دست پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله دریافت داشته است.

در خانه شوهر تا آنجا پیش رفته، كه امیرالمۆمنین مى‏فرمایند: فاطمه علیهاالسلام كوچكترین عملى كه باعث خشم من گردد انجام نداد، او مرا نافرمانى نكرد و با اخلاق و رفتارش غمها و غصه‏هاى دیگر مرا برطرف ساخت.

شهادت قرآن بر عصمت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

آیاتى كه درباره قدسیت حضرت زهرا علیهاالسلام و جایگاه والایش سخن گفته‏اند، بسیارند و در اینجا بعضى از آنها را انتخاب خواهیم كرد:

اگر غیر از آیه تطهیر و آیه مباهله، نازل نمى‏شد، همان‏ها به عنوان موعظه براى كسانى كه ایمان دارند، كفایت مى‏كرد

آیه اول:

خداى تعالى فرموده است: (انما یرید اللَّه لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا) (سوره احزاب، آیه: 33) یعنى «خداوند اراده فرموده است كه پلیدى را از شما اهل‏بیت دور سازد و به حقیقت پاك گرداند».

" تطهیر" به معنى پاك ساختن و در حقیقت تاكیدى است بر مساله" اذهاب رجس" و نفى پلیدیها، و ذكر آن به صورت" مفعول مطلق" در اینجا نیز تاكید دیگرى بر این معنى محسوب مى‏شود.

تعبیر" اهل البیت" به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، و این چیزى است كه از ظاهر خود آیه نیز فهمیده مى‏شود، چرا كه" بیت" گرچه به صورت مطلق در اینجا ذكر شد، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر صلی الله علیه است.

ضمن كسانى كه این آیه مباركه شاملشان مى‏شود، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را شامل مى‏شود، بلكه آن حضرت محور آیه و اساس آن است... زیرا كه در مورد اهل‏بیت نبوت، نازل شده و آنچه در اینجا برایمان مهم است اینكه حضرت زهرا در این خطاب الهى، مورد نظر بوده... كه سنت، سبب نزول آیه را و اینكه در مورد چه كسى آمده، بیان كرده است.

مسلم در صحیح (صحیح مسلم، ج 4، ص 1883 حدیث 61) خود آورده است كه این آیه مورد بحث در مورد پنج تن نازل شده است: پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‏السلام.

در كتاب فضائل الصحابه باب فضائل اهل البیت این حدیث، معروف به حدیث كساء مى‏باشد همچنان كه نزد اهل‏بیت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به آل‏عباء یا كساء مشهور شده و این مطلب مورد قبول همه‏ى مسلمین می باشد.

آیه دوم:

گفتار خداى تعالى است: (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فى القربى) (شورى، 23) یعنى: «بگو از شما بر آن دستمزدى نمى‏خواهم جز مودت نسبت به خویشانم» خداوند سبحانه و تعالى دستمزد رسالت را مودت حضرت فاطمه زهرا قرار داده است زیرا كه آیه در مورد خویشان نزدیك پیامبر نازل شده است كه عبارتند از على و فاطمه و حسن و حسین.

آنگونه كه بزرگان حدیث و تفسیر آن را نقل نموده‏اند، مانند حاكم حسكانى حنفى در شواهد التنزیل ج 2 ص 130 و حاكم نیسابورى در المستدرك  این، عظمت و رفعت است... خداى تعالى رسالت برتر از همه رسالت‏ها را ، با مودت قربى، هم وزن قرار داده است. حضرت فاطمه، به حق، شایسته این نشانه الهى است.

حضرت زهرا علیهاالسلام ، تنها زن معصوم اسلام است، كه عصمت او ریشه‏ى قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مى‏باشد

آیه سوم:

گفتار خداى تعالى است: (فقل تعالوا ندع ابناءنا و أبناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت اللَّه على الكاذبین) (آل‏عمران،61) یعنى: «بگو كه بیایید تا فراخوانیم فرزندانمان را و فرزندانتان و زنانمان را و زنانتان و خودمان را و خودتان، سپس دست به دعا برداریم و لعنت خداى را بر دورغگویان قرار دهیم».

میان مسلمانان درباره‏ى اینكه آیه‏ى مزبور در حق اهل‏بیت است اختلافى نیست. زیرا كه آن، در روز مباهله با نصاراى نجران نازل شد و خداى تعالى حضرت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله را مأمور ساخت كه همراه خود، حضرت على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‏السلام را ببرد. پس این آیه آمد،و بدینگونه نیز حضرت فاطمه سلام الله علیها نماینده همه زنان امت و مباهله بمثابه تثبیت رسالت بوده است كه نظر به اهمیت مسأله و عظمت آن در حركت اسلامى، حضرت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله حضرت على و فاطمه و دو فرزندشان را براى مباهله در نظر گرفت.

در بیان همه آنچه درباره حضرت زهرا در قرآن آمده است سخن به درازا مى‏كشد كه یكى از علماء آیاتى را كه در فضیلت حضرت فاطمه و اهل‏بیت نازل شده‏اند، جمع نموده كه بالغ بر «258» آیه از قرآن كریم است، با وجود این، اگر غیر از آیه تطهیر و آیه مباهله، نازل نمى‏شد، همان‏ها به عنوان موعظه براى كسانى كه ایمان دارند، كفایت مى‏كرد، كه این، قرآن عظیم است كه در كتابى حفاظت شده از جانب خداى بلند مرتبه و ستایش شده نازل شده است.

فرآوری: مریم پناهنده     

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

1)     با نور فاطمه هدایت شدم،حسن عبدالمنعم

2)     تفسیر نمونه جلد 17

3)     سایت شهید آوینی

مطالب مرتبط:

شهادت بر عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام در اذان و اقامه

دختری شایسته برای تمام زمان ها

پاسخ به شبهه ای در باب عصمت بانوی دو سرا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.