تبیان، دستیار زندگی
روزی را تصور کنید که بلافاصله پس از مرتب کردن خانه، کودکتان همه چیز را بر هم می ریزد. به احتمال زیاد تصمیم می گیرید که دیگر خانه را مرتب نکنید تا همان طور شلوغ و نامرتب بماند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک میانبر تا کودکی منظم


روزی را تصور کنید که بلافاصله پس از مرتب کردن خانه، کودکتان همه چیز را بر هم می ریزد. به احتمال زیاد تصمیم می گیرید که دیگر خانه را مرتب نکنید تا همان طور شلوغ و نامرتب بماند...

یک میانبر تا کودکی منظم

روزی را تصور کنید که بلافاصله پس از مرتب کردن خانه، کودکتان همه چیز را بر هم می ریزد و حتی وسایلش را جمع و جور و مرتب نمی کند ، به احتمال زیاد تصمیم می گیرید که دیگر خانه را مرتب نکنید تا همان طور شلوغ و نامرتب بماند. اگر به این فکر افتاده اید ، باید بدانید که راه صحیحی انتخاب نکرده اید و برای حل این مشکل باید چاره ای بیندیشید زیرا در غیر این صورت سال ها درگیر این مشکل خواهید بود . بعضی والدین به ناچار آشفتگی و نامرتبی را تحمل می کنند چون دوست ندارند وقتشان صرف جمع آوری اسباب بازی یا کلنجار رفتن با بچه ها شود.غافل از این که این نامرتبی و آشفته بازار به اشکال مختلف منجر به اتلاف وقت و انرژی  خواهد شد چرا که مدتی طولانی در جستجوی وسیله ای که گم کرده اید، می گردید تا آن را پیدا کنید در ضمن شاید این بی نظمی ضرر مالی هم در پی داشته باشد.

اتاق و منزل نامرتب و در هم ریخته این پیام را به کودکان می دهد که نیازی نیست برای وسایل شخصی خود وحتی دیگران ارزشی قایل باشند و به محیط اطراف خود احترام بگذارند. آنان حتی از وسایل شخصی شمامراقبت نخواهند کرد زیرا وقتی اسباب بازی و وسایل کودک در تمام خانه پراکنده است، او نمی تواند تصور کند که وسیله ای مربوط و متعلق به شماست. نامرتب بودن اتاق و خانه ، برقراری نظم و انضباط را سخت می کند . البته منظور ما این نیست که محیط منزل باید باید به طور کامل مرتب و تمامی وسایل در محل مربوط به خودشان باشند ولی برقراری نظم ، امری ضروری است چرا که بی شک قدرت یادگیری بچه در محیط شلوغ و نامرتب کاهش می یابد.

از کودکان انتظار رعایت نظم و انضباط نداشته باشید ، ولی می توانید آن ها را در جمع آوری لوازم شرکت بدهید و از روش مشارکت استفاده کنید.

از کودکان انتظار رعایت نظم و انضباط نداشته باشید ، ولی می توانید آن ها را در جمع آوری لوازم شرکت بدهید و از روش مشارکت استفاده کنید. به خاطر بسپارید ، تعریف و تمجید همیشه معجزه می کند. در ضمن لازم نیست ، همه اسباب بازی ها جمع آوری شوند، مسئله مهم مشارکت کودک در جمع آوری آن هاست. جمع و جور و مرتب کردن را به شکل بازی و تفریح انجام دهید به طور مثال بگویید :" ببینم کی زودتر می تونه همه چیزو جمع کنه؟" برای راحتی در جمع کردن وسایل ، سبدهای رنگارنگ و متفاوت تهیه کنید و هر کدام را به گروهی از وسایل اختصاص دهید . وقتی کودکان بزرگ تر می شوند به این درک می رسند که در مورد مرتب بودن اتاق ها و خانه قوانینی را در نظر گرفته اید بنابراین مکان هایی از منزل را مشخص کنید تا بچه ها اجازه نداشته باشند ، در انجا اسباب بازی بگذارند و آن جا را به هم بریزند.

یک میانبر تا کودکی منظم

نکاتی در مورد بازی کودکان

*       جمع آوری وسایل و مرتب کردن خانه را به صورت بازی در آورید ، کودک را هم در این بازی به مشارکت بگیرید و از او تعریف کنید

*       در مرتب کردن و جمع آوری وسایل زیاد سخت گیری نکنید

*       اسباب بازی ها را به صورت دوره ای در دسترس بچه ها قرار دهید. وقتی پس از مدتی اسباب بازی های قبلی را جایگزین اسباب بازی های فعلی می کنید، کودکان با آن ها مانند اسباب بازی های نو و جدید برخورد خواهند کرد. مزیت این کار در جمع آوری راحت تر اسباب بازی هاست.

*       لوازم التحریر مثل ماژیک ، مداد رنگی و انواع رنگ ها را دور از دسترس کودک نگه داشته و در هنگام استفاده از آن ها در کنار او حضور داشته باشید و بر کارش نظارت کنید. در ضمن ، این کار باید در محلی انجام شود که در صورت نیاز ، تمیز کردن آن راحت باشد چرا که به احتمال زیاد بچه آن مکان را کثیف خواهد کرد.

*       لزوم جمع آوری وسایل و مرتب کردن محیط زندگی را برای فرزندتان توضیح دهید ولی انتظار رعایت کردن صد در صد آن را نداشته باشید.

*       خردسالان باید بدانند ، استفاده از اسباب بازی فقط در اتاق خودشان مجاز است. بهتر است ، در بعضی موارد نامرتب بودن خانه را نادیده بگیرید اما هیچ وقت برای مدتی طولانی از این امر چشم پوشی نکنید.

*       بچه ها باید یاد بگیرند که برای وسایل خود از جمله اسباب بازی ارزش قائل شوند. به هر حال این مفهومی است که باید آن را بعد از دو سالگی و به تدریج به کودک خود آموزش دهید.

فرآوری : زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب مادر کافی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.