تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی اثر هال از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. فاطمه کلاهدوز، زهرا لاریجانی و فاطمه مرتضایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ها فرشته انصاری و راضیه موسوی انجام داده اند..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 رفاه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 رفاه، اثر هال

پژوهشگران جوان متوسطه 2 رفاه به مدیریت سرکار خانم ام کلثوم ناطقی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی اثر هال از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. فاطمه کلاهدوز، زهرا لاریجانی و فاطمه مرتضایی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ها فرشته انصاری و راضیه موسوی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

 سنسور اثر هال و کاربرد آن

سنسور اثر هال چیست؟ قطعه ای است که در آن از اثر هال استفاده شده است.

جزء اصلی بسیاری از انواع حسگر های جریان، دما، فشار، موقعیت و.... استفاده می شود.

اثر هال چیست؟

وقتی یک نیمه هادی یا هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی عمود بر جریان الکتریکی اش قرار می گیرد، ولتاژی در دو سر این نیمه هادی ایجاد می شود که به آن با احترام کاشف آن، آقای هال، ولتاژ اثر هال گویند.

شار مغناطیسی MAGNET FLUX

ولتاژ هال HALL VOLTAGE

جریان الکتریکی APPLIED CURRENT

اجزاء سازنده

یک نیمه هادی

دو عدد آهنربا

منبع تغذیه

مولتی متر

طریقه ساخت

ابتدا نیمه هادی را به یک منبع جریان وصل کرده و سر دیگر آن را زمین می کنیم. سپس آهن ربا را از دو طرف به نیمه هادی نزدیک می کنیم. همزمان با مولتی متر ولتاژ دو سر دیگر نیمه هادی را اندازه می گیریم. مولتی متر یک عدد را نشان می دهد که همان ولتاژ اثر هال می باشد. با دور و نزدیک کردن آهنرباها مقدار این ولتاژ تغییر خواهد کرد. ولتاژی که ایجاد می شود بسیار ناچیز بوده و در حد میکرو ولت (10 به توان 6-) می باشد. پس این ولتاژ نیاز به تقویت دارد،که برای تقویت آن از تقویت کننده تفاضلی استفاده می شود.

کاربرد سنسور اثر هال در

  • سنسور موقعیت تشخیص پره
  • سنسور ترتیبی
  • سنسور مجاورتی
  • سنسور ماشین های اداری مانند دستگاه پرینتر، فتوکپی
  • سنسور موقعیت چندگانه
  • سنسور غیر لغزشی
  • سنسور موقعیت پیستون

سنسور مجاورتی

کاربرد این سنسور در گوشی های موبایل و می باشد.

عملکرد آن به این صورت است که بالای صفحه گوشی یک سنسور اثر هال وجود دارد، وقتی شما در حال مکالمه با گوشی هستید یک سری امواج الکترومغناطیسی در فضا ساطع می شود، حال اگر گوشی نزدیک صورت شود این امواج بر هم خورده، سنسور off می شود و صفحه نمایش گوشی خاموش می شود.

حال اگر گوشی را در حین مکالمه از صورت خود دور کنید، دوباره این امواج به حالت عادی خود بازگشته، سنسور on می شود و صفحه نمایش روشن می شود.

نام دیگر این سنسور که در گوشی ها معروف است،سنسور proximity می باشد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی