تبیان، دستیار زندگی
انتخابات بی رمق و نمایشی مصر در حالی مورد حمایت محافل صهیونیستی و رهبران مرتجع عرب منطقه قرار گرفته که گزارش ها حاکی از مشارکت بسیار پایین ملت بزرگ مصر در این رخداد سیاسی است.انتخاباتی که فرد پیروز از ابتدا مشخص بود و به معنای واقعی کلمه یک نمایش به تمام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش انتخابات بی رمق مصر


انتخابات بی رمق و نمایشی مصر در حالی مورد حمایت محافل صهیونیستی و رهبران مرتجع عرب منطقه قرار گرفته که گزارش ها حاکی از مشارکت بسیار پایین ملت بزرگ مصر در این رخداد سیاسی است.انتخاباتی که فرد پیروز از ابتدا مشخص بود و به معنای واقعی کلمه یک نمایش به تمام معنا بود.

انتخابات مصر ، عبد الفتاح السیسی

عبد الفتاح السیسی در حالی پیروز انتخابات معرفی شد  که دولت قانونی محمد مرسی که از اراده ملت نشات گرفته بود را در یک کودتای نظامی برانداخت و بعد از کودتا لباس نظامی خود را به کت و شلواری تقلیل داد تا بتواند ندای اسلام خواهی یک ملت را در نطفه خفه کند

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابں عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری جدید و آتی مصر در برابر دادگاه عالی قانون اساسی به ریاست قاضی انور العاصی رئیس این دادگاه سوگند قانون اساسی را یاد خواهد کرد.

منابع عالی قضایی مصر در این باره افزودند: تمام خبرهای رسیده از پیروزی قطعی عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر حکایت دارند و السیسی به احتمال بسیار  قوی در روز 7 ژوئن (17 خرداد) با حضور در دادگاه عالی قانون اساسی و در حضور عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر و سران کشورهای عربی و غربی مراسم تحلیف را به جای خواهد آورد.

محمد الشناوی معاون رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر در این باره اعلام کرد: عبدالفتاح السیسی سوگند قانون اساسی و تحلیف ریاست جمهوری را در برابر اعضای مجمع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی به جای می آورد .

عبد الفتاح السیسی در حالی پیروز انتخابات معرفی شد  که دولت قانونی محمد مرسی که از اراده ملت نشات گرفته بود را در یک کودتای نظامی برانداخت و بعد از کودتا لباس نظامی خود را به کت و شلواری تقلیل داد تا بتواند ندای اسلام خواهی یک ملت را در نطفه خفه کند

گفتنی است ریاست دادگاه عالی قانون اساسی مصر هم اکنون در دست انور العاصی است، اما در واقع ریاست اصلی این دادگاه را شخص عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر برعهده داشت که به دلیل احراز این سمت به صورت موقت معاونش هم اکنون ریاست این دادگاه را برعهده دارد.

این منابع مصری افزودند: عدلی منصور به محض پایان یافتن مراسم تحلیف السیسی به عنوان رئیس جمهور جدید منتخب مصر به سمت قبلی خود که همانا ریاست دادگاه عالی قانون اساسی است باز می گردد و انور العاصی نیز به سمت معاونت وی باز می گردد.

الشناوی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مراسم تحلیف السیسی در داخل سالن بزرگ دادگاه معروف مصر که اکنون به سالن بزرگ جشن ها شناخته می شود برگزار خواهد شد، این سالن گنجایش بیش از هزار شخص را دارد و این مراسم با حضور اعضای مجمع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی مصر که باید در این مراسم همگی لباس رسمی آبی رنگ با شال سبز رنگ را به تن کرده باشند حاضر خواهند شد.

انتخابات مصر

حامیان «محمد مرسی» رئیس جمهوری برکنار شده مصر روز یکشنبه اعلام کردند که انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تحریم می‌کنند.

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهره گزارش داد: ائتلافی به رهبری اخوان المسلمین با صدور بیانیه ای اعلام کرد، کرسی ریاست جمهوری خالی نیست و انتخابات ریاست جمهوری آتی در مصر را فریبکارانه خواند.

ائتلاف اخوان المسلمین همچنین همه پرسی پارسال درباره قانون اساسی جدید را در مصر نیز تحریم کرده بود.

همچنین یوسف قرضاوی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی از عبدالفتاح سیسی حمایت می کند، تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الشروق مصر، یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان که یکی از برجسته ترین حامیان اخوان المسلمین به شمار می آید در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت: عبدالفتاح سیسی حکومت را از طریق شورش و ظلم به دست آورده است.

وی در ادامه افزود: سیسی، محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را از طریق شورش برکنار کرده و خود به قدرت رسیده است ما چگونه می توانیم او را انتخاب کنیم.

همچنین؛ نشریه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارشی به نقل از برخی منابع که آن‌ها را "مشاوران ارشد" نامیده است اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری منتخب مصر از سال 2010 و دوران زمامداری حسنی مبارک طرحی را آماده کرده بود که در شرایط رخدادن انقلابی علیه مبارک، با استفاده از ارتش قدرت را قبضه کند.

به نوشته دیلی‌تلگراف، عبدالفتاح السیسی که توانست در انتخابات هفته پیش ریاست جمهوری مصر 97 درصد آرا – با مشارکت پایین- را از آن خود کند، پیش از اینکه بتواند با شتاب وارد چرخه قدرت شود برای مصری‌ها و خارجی‌ها چندان شناخته شده نبود

به نوشته دیلی‌تلگراف، عبدالفتاح السیسی که توانست در انتخابات هفته پیش ریاست جمهوری مصر 97 درصد آرا – با مشارکت پایین- را از آن خود کند، پیش از اینکه بتواند با شتاب وارد چرخه قدرت شود برای مصری‌ها و خارجی‌ها چندان شناخته شده نبود.

"مشاوران ارشد" به دیلی‌تلگراف گفته‌اند که وی پیش از انقلاب 2011 و هنگامی که شکاف بین نظامیان و اعضای خانواده حسنی مبارک روبه‌فزونی بود، از سوی افسران ارشد مصر به عنوان فرمانده آتی آن‌ها شناخته شده بود.

در اواخر سال 2010، زمانی که ژنرال السیسی رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش بود و این تصمیم اتخاذ شده بود که تحت هر چهارچوب و سازوکار سیاسی بایستی پست وزارت دفاع این کشور را تصدی کند.

پس از آن السیسی پیش بینی کرده بود که مبارک تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر و پیش از ماه می سال 2011 رهبری کشور را به پسرش "جمال مبارک" منتقل کند و این کار می‌تواند به ناآرامی‌های عمومی منجر شود. در گزارش وی توصیه شده بود که ارتش بایستی برای اطمینان از ثبات و حفظ نقش مرکزی خود در حاکمیت اقدامی را انجام دهد.

انتخابات مصر

اما سیر وقایع از تمامی پیش‌بینی‌ها سریعتر بود و خیزش تونس به اعتراضات خیابانی قاهره در ژانویه 2011 منجر شد. طی یک هفته ارتش طرح توصیه شده از سوی السیسی را اجرایی کرد و نیروهای نظامی را در خیابان‌ها مستقر کرده و اعلام کرد که در کنار مردم مصر خواهد ایستاد، و به این ترتیب مشخص کرد که تاریخ مصرف مبارک و پسرانش گذشته است اما ارتش نه.

در یازدهم فوریه نیز مبارک بر اساس آنچه برایش تعیین شده بود، مجبور به استعفا شد.

مطالب افشا شده در مورد نقش ارتش در برکناری مبارک این پرسش را نزد بسیاری از انقلابیون به وجود آورد که آیا اعتراضات و تظاهرات میدان تحریر به چیزی بیش از ساقط کردن مهره آشکار رژیم گذشته منجر شده است؟

"حسن نفا" از اساتید برجسته علوم سیاسی مصر که السیسی به طور شخصی شمه‌ای از طرح خود را با وی در میان گذاشته بود اظهار داشته است: "زمانی که انقلاب 24 ژانویه به یک باره در گرفت، ارتش از پیش، طرح‌هایی برای اعزام و استقرار نیروهای خود را داشت. من به این نتیجه رسیدم که ارتش از فرصت انقلاب استفاده کرد تا بتواند از طرح جانشینی مبارک (انتقال قدرت به پسرش جمال) خلاص شود، شاید آن‌ها مجبور شدند به جای خود رژیم، مبارک را قربانی کند.

محبوبه شهرابی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

سلفی ها،دولت مصر و شیعه کشی!

آیا عربستان برای مصر مهم است؟

مصر در راه تحقق دموكراسی