تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تأثیر موسقی بر رشد و ذهن کودکان از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. آنیتا ابراهیمی، نازنین الماسی، نیکو صمدی و رویا فرامرزی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فریده یارقلی انجام داده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 علوم تهران

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 علوم تهران، تأثیر موسقی بر رشد و ذهن کودکان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 علوم تهران به مدیریت سرکار خانم زهرا عبدالرزاق کاشانی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تأثیر موسیقی بر رشد و ذهن کودکان از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. آنیتا ابراهیمی، نازنین الماسی، نیکو صمدی و رویا فرامرزی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فریده یارقلی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

در این پروژه که نام آن تأثیر مثبت موسیقی بر رشد و ذهن کودکان است فرضیه ای ایجاد کرده ایم: که

آیا شنیدن موسیقی یا نواختن آن تأثیر مثبتی بر رشد ذهنی و خلاقیتی کودکان دارد یا خیر؟؟؟؟؟؟

هدف از این پروژه ترویج نواختن آلات موسیقی در بین کودکان و پخش آهنگ های شاد در هنگام فعالیت های روزانه ی کودکان است.

نتیجه گیری

با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که روی این پروژه توسط گروهی از دانش آموزان انجام شده است. به این نتیجه دست می یابیم که: موسیقی می تواند ضریب هوشی را در میان کودکان افزایش دهد و باعث بالابردن کیفیت زندگی اجتماعی و حتی طی کردن مراحل علمی به سوی بالا در آن ها می شود.

جامعه آماری

در این مقاله سعی می شود که گروه سنی جنین تا 7 سالگی کودک مورد بررسی قرار گرفته شود.

تأثیر موسیقی روی کودکان

ما متوجه شدیم یاد گرفتن موسیقی به کودکان نظم و توجه بیشتر و برنامه‌ریزی را می ‌آموزد که همه این توانایی ها برای بهبود عملکرد این کودکان در طول دوران تحصیل آن ها در مدرسه و دانشگاه بسیار مفید است. کودکانی که موسیقی را فرا ‌می‌ گیرند با سرعت بیشتری می ‌توانند خود را با آموزش زبان دوم تطبیق دهند و کلمات را مدت زمان بیشتری در ذهن خود نگاه دارند.

قرار گرفتن کودکان در معرض موسیقی حال چه آن ها موسیقی را بنوازند و چه به آن‌ گوش بدهند اثرات بسیار مفیدی روی قدرت شنیداری آن ها دارد. زمانی که کودکان با موسیقی آشنا می ‌شوند قسمت‌های زیادی از مغز آن ها به طور همزمان تقویت می‌ شوند که از جمله آن ها می ‌توان به مرکز زبان ‌آموزی و محاسباتی اشاره کرد.

دستاورد برتر متوسطه 2 علوم تهران، تأثیر موسقی بر رشد و ذهن کودکان

تأثیرات موسیقی

موسیقی می ‌تواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا 7 درجه افزایش دهد. دانشمندان با انجام تحقیقات ادعا کرده‌اند افرادی که می‌ توانند یک ساز موسیقی را بنوازند باهوش ترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند و در تحصیلات خود موفق‌ ترند.

مغز موسیقی‌ دانان از لحاظ ساختار و عملکرد با افرادی که با موسیقی آشنایی ندارند تفاوت های زیادی دارد.

آموختن موسیقی بدون شک فواید زیادی برای مغز انسان دارد تا جایی که می‌ تواند ضریب هوشی (IQ) فرد را تا 7 امتیاز افزایش دهد موسیقی روی هر دو نیمکره مغزی انسان تأثیر‌گذار است و باعث تقویت هر دو بخش می‌ شود.

موسیقی در پزشکی

موسیقی در زمینه پزشكی به‌ عنوان نوعی درمان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. امروزه موسیقی در تسریع امر شفابخشی، كاهش فشار خون، درمان كودكان بیش‌فعال، بیماری‌های روحی، افسردگی به‌ویژه افسردگی پس از زایمان، كاهش اضطراب و استرس، درمان بی‌خوابی، رشد بهتر نوزادان نارس و... به كار برده می‌ شود.

شروع زندگی انسان همراه با شنیدن موسیقی است، به ‌طوری که جنین و نوزاد با شنیدن صدای تنفس و ضربان قلب مادر آرامش می‌ گیرد و همچنین در طبیعت نیز انسان با نغمه‌های اطراف خود مانوس است.

موسیقی باعث ترشح اندروفین در بدن شده که نشاط و تسکین درد را به دنبال خواهد داشت و همچنین موجب بهبود کارایی مغز می ‌شود.

سیستم شنوایی

گوش های ما مسئول حس حیاتی شنوایی هستند.  صداها را دریافت می کنند و اطلاعات اساسی را درباره محیط خارجی به ما می دهند و به ما اجازه می دهند با روش های پیچیده ای چون گفتار و موسیقی ارتباط برقرار کنیم.

اولین صدا

تکامل سیستم شنوایی جنین از اوایل هفته چهارم شروع می شود و می تواند صداهایی را بشنود.

موسیقی در روند رشد اتصال های مغزی کودک نقشی حیاتی ایفا می کند و موجب بهبود رشد جسمی، هوش، و رفتارش می شود. موسیقی هم چنین می تواند موجب آرامش کودک شود.

برای آگاهی بیشتر فایل های مورد نظر را دانلود کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی