تبیان، دستیار زندگی
توت فرنگی و زغال اخته، از جمله میوه‌هایی هستند که این روزها بازارشان داغ است و مشتریان زیادی دارند که به قصد تهیه آن‌ها به بازار می‌روند. محصولاتی که جدا از رنگ و طعم ویژه‌ای که دارند، خواص زیادی نیز برای شما خواهند داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زغال اخته و توت فرنگی، داروهای طبیعی


توت فرنگی و زغال اخته، از جمله میوه‌هایی هستند که این روزها بازارشان داغ است و مشتریان زیادی دارند که به قصد تهیه آن‌ها به بازار می‌روند. محصولاتی که جدا از رنگ و طعم ویژه‌ای که دارند، خواص زیادی نیز برای شما خواهند داشت.


میوه مورد علاقه‌تان چیست؟ سیب، موز، توت فرنگی یا...؟ این روزها وقتی به بازار می‌روید، چه میوه‌ای نگاه و دل شما را می‌رباید؟ شاید هم دهانتان را آب می‌اندازد تا عزمتان را جزم کنید، آن را بخرید، به خانه ببرید و در کنار اعضای خانواده میل کنید. میوه‌هایی که هم طعم ماه‌های گرم سال را دارند و هم رنگارنگ هستند.

توت فرنگی

توت از نوع فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای بوته‌ای، خوش طعم و خوش رنگ است که در یک لحظه، رنگ سرخ آن نگاه را به سمت خود جلب می‌کند. این میوه، جدا از این محاسن، فواید زیادی برای سلامت بدن نیز دارد. اینکه منبعی غنی از فیبر، ویتامین C، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود. البته توت‌فرنگی در کنار این عناصر دارای املاح مختلفی مانند آهن است که نقش مهمی در خون‌سازی دارد.

اما فهرست عناصر و مواد موجود در آن به همین جا ختم نمی‌شود و در فهرست خواص آن، مواد دیگری مانند قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها، تانن، موسیلاژ و مهم‌تر از آن، اسیدهای میوه دیده می‌شود. وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در این میوه باعث شده است تا متخصصان طب سنتی، از آن به عنوان میوه‌ای که می‌تواند موجب ارتقای سطح سلامت گوی سرخ‌رنگ و تپنده، یا به عبارت دیگر، قلب شود یاد کنند.

سرازیری برای فشار خون

این روزها فشار خون بالا برای خیلی‌ها به مشکل تبدیل شده است، این مشکل در میان افرادی که دوره جوانی را نیز سپری می‌کنند، به وفور دیده می‌شود. این اشخاص می‌توانند در طی روز، این میوه را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند، زیرا گفته می‌شود می‌تواند فشارخون بالا را کاهش دهد. از این موارد که بگذریم، توت فرنگی مانند توت سفید، شاه توت و تمشک، روده و مثانه را تمیز می‌کند و در این زمینه نیز کمک بسیاری به سلامت و ارتقای میزان تندرستی شما خواهد کرد. همچنین برخورداری از مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها مانند آنتوسیانین یا رنگدانه قرمز، موجب می‌شود که پیشگیری از بیماری‌های قلبی هم در فهرست فواید این نوع از توت قرار گیرد.

رشد ناخن‌ها و تقویت چشم

امروزه داشتن رژیم غذایی، به سنتی در میان برخی افراد تبدیل شده است، زنان و مردانی که می‌خواهند اندامی زیبا و متناسب داشته باشند، تلاش می‌کنند تا میزان کالری دریافتی خود را به حداقل برسانند. اینجاست که استفاده از واحدهای غذایی و موادی که کالری کمتری دارند، اهمیت می‌یابد. توت فرنگی نیز یکی از میوه‌هایی است که با توجه به کالری کم می‌تواند در این برنامه جای بگیرد، زیرا که توت فرنگی فاقد چربی اشباع بوده و کالری کمی هم دارد. به عبارتی، هشت عدد توت‌فرنگی یک واحد میوه‌ای تلقی می‌شود که رقم کالری موجود در آن فقط 50 کالری است، علاوه بر این، ویتامین A موجود در آن هم باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم خواهد شد.

توت فرنگی فاقد چربی اشباع بوده و کالری کمی هم دارد. به عبارتی، هشت عدد توت‌فرنگی یک واحد میوه‌ای تلقی می‌شود که رقم کالری موجود در آن فقط 50 کالری است، علاوه بر این، ویتامین A موجود در آن هم باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم خواهد شد.

محافظی برای رگ‌ها

روزانه یک واحد توت‌فرنگی بخورید. این توصیه را جدی بگیرید، زیرا مقدار فولات موجود در خون را افزایش می‌دهد. می‌پرسید این دیگر چه ماده یا عنصری است؟ عجله نکنید، فولات، می‌تواند هموسیستئین موجود در مایع سرخ رنگ بدن شما را کاهش دهد. اسید آمینه‌ای که اگر میزان آن افزایش یابد، رگ‌های خونی مسدود خواهند شد و تندرستی شما به مخاطره خواهد افتاد. ضمن اینکه این میوه خوش‌رنگ، قادر است از ابتلای شما به تصلب شرایین هم جلوگیری کند.

خاصیت‌هایی از جنس دم نوش

بدون مقدمه بگویم که تأثیرگذاری آب توت فرنگی را در درمان تب‌هایی که دلیل آن امراض التهابی است نادیده نگیرید. دیگر اینکه دم کرده برگ یا میوه این محصول بوته‌ای، نقرس و سنگ‌های مثانه را معالجه کرده، ضمن اینکه املاح معدنی موجود در این میوه، خاصیت مسهل دارد و به زبان ساده‌تر موجب می‌شود تا عضلات روده منقبض و منبسط شوند. پس دارویی طبیعی برای افرادی محسوب می‌شود که از یبوست گله‌مند هستند.

کودکان و نوجوانان میل کنند

اگر در خانه فرزندی دارید که در گروه سنی کودک یا نوجوان قرار دارد، توت فرنگی را در برنامه روزانه وی لحاظ کنید، زیرا دارای مقادیر چشمگیر کلسیم و فسفر است که فرایند رشد وی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، موجب استحکام دندان‌ها و ترمیم شکستگی استخوان‌ها هم خواهد شد.

زغال اخته و قره قاط

میوه‌ای زغالی

این میوه در اروپا و مناطقی از آسیا به ویژه ایران و ارمنستان رشد و نمو دارد. اگر گذرتان به جنگل‌های ارسباران افتاد، می‌توانید درختچه‌های زغال اخته را از نزدیک ببینید. البته منطقه الموت، کوه‌های البرز و جنگل‌های مازندران و گیلان هم محل دیگری برای رویش این محصول است. میوه‌ای که رنگ قرمز روشن دارد و خوش مزه و شیرین است که اگر نرسیده آن را بچینید و تناول کنید، بسیار ترش مزه است، زیرا میزان اسید در آن بالاست.

میزبانی از فلاونوئیدهای خوش رنگ

ویتامین‌های E، B1، B2، C، همچنین آهن، کلسیم، اسیدفولیک و فلاوونوئیدها، از مهم‌ترین ترکیبات موجود در این میوه به شمار می‌روند. جالب اینکه آنتوسیانین زغال اخته، رنگدانه‌ای از گروه فلاونوئیدهاست؛ همان رنگدانه‌ای که گوجه فرنگی و گیلاس را قرمز رنگ می‌کند.

دیابتی‌ها نگران نباشند

بیماران مبتلا به دیابت، حتی افرادی که اضافه وزن برای آنان به دغدغه‌ای تبدیل شده تا نتوانند به راحتی از خوردنی‌های مختلف بهره ببرند، خیالشان راحت باشد، زیرا میزان گلوگز و فروکتوز موجود در این محصول درختچه‌ای کم بوده و مصرف آن برای افراد چاق و دیابتی‌ها، دردسری ایجاد نخواهد کرد. این آرامش خیال تا به آنجاست که به گفته حکما، جوشانده برگ زغال اخته با گل توت فرنگی، نقشی چشمگیر و قابل توجه در درمان مرض قند دارد.

راحت بخوابید

زغال اخته بخورید و راحت بخوابید. هورمون ملاتونین موجب می‌شود تا افراد، خوابی راحت و عمیق داشته باشند. زیرا این هورمون، تنظیم ریتم 24 ساعته روز و شب بدن را به عهده دارد و زغال اخته هم حاوی مقادیر زیادی از این هورمون است. پس مصرف آن می‌تواند به شما در داشتن خوابی آسوده کمک کند.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از گروه: خواص خوراکی‌ها