تبیان، دستیار زندگی
سلام من مهسا مومن زده هستم به همراه دیگر اعضای گروه، سارا کهوکر از دبیرستان سیمای نور در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما پرورش قارچ خوراکی است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان سیمای نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پرورش قارچ خوراکی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام من مهسا مومن زاده هستم به همراه دیگر اعضای گروه، سارا کهوکر از دبیرستان سیمای نور در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما پرورش قارچ خوراکی است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید قارچ، موجود زنده ای است که سلول های آن تک هسته ای بوده و فاقد کلروفیل می باشد و از طریق ریسه یا اسپر تکثیر پیدا می کند. با توجه به جالب بودن موضوع پرورش قارچ خوراکی در مدرسه یا منزل، من و هم گروهی ام تصمیم گرفتیم این موضوع را برای تحقیقمان انتخاب کنیم. ما از طریق کمپوست هایی که مدرسه برای ما تهیه کرد توانستیم با رعایت اصول پرورش قارچ خوراکی، آن را در مدرسه و منزل تهیه کردیم. ما با کمک مربی پژوهشمان 5 کمپوست قارچ را در محیط مناسب پرورش دادیم و از هر کدام حداقل 20 قارچ خوراکی را برداشت کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان سیمای نور در نهمین جشنواره پروژه های تبیان، پرورش قارچ خوراکی

تبیان: مراحل پرورش قارچ را چگونه انجام دادید؟

ابتدا 5 کمپوست تهیه کردیم و عملیات بذر پاشی یا کاشت که اولین مرحله تولید قارچ خوراکی می باشد را انجام دادیم.

اصول بذر پاشی یا بذر کاری روی بستر شامل: 1. مخلوط یا درهم  2. لایه به لایه است.

بذر پاشی مخلوط  یا درهم: در این روش بعد از این که کاه و کلش ها را در آب جوشاندیم  و آب اضافی آن را گرفتیم، مقدار 10 الی 12 کیلو گرم، کاه را با مقدار 250 الی 300 گرم مایه قارچ کاملا مخلوط کرده و داخل کیسه ها یا جعبه ها قرار می دهیم و در نهایت درب کیسه را با ریسمان می بندیم.

بذر پاشی لایه لایه: در روش دوم  ابتدا در ته کیسه های پلاستیکی مقداری کاه به ارتفاع 10 الی 15 سانتی متر پر کرده و سپس روی آن مقدار 15 الی 20 گرم مایه قارچ را به صورت تصادفی می پاشیم و مجددا این کار را تکرار کرده تا این که کیسه پر شود و یک کیسه به ارتفاع یک متر و قطر 50 سانت تشکیل می شود که 4 یا 5 لایه بذر پاشی شده است.

تبیان: شما کدام روش را انتخاب کردید؟

ما هر دو روش را امتحان کردیم تا به نتایج بهتر دست پیدا کنیم. در مرحله بعد که عملیات داشت برگزار می باشد، محیطی مناسب جهت رشد قارچ فراهم آوردیم. این عملیات شامل: تنظیم درجه حرارت محیط، رطوبت، نور، تهویه، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری ها می باشد.

پس از آن که کلاهک قارچ به حد کافی رشد کرد، لبه های آن به طرف پایین تمایل پیدا می کند و در حالی که تردی خود را داراست، بهترین زمان برداشت محصول می باشد.

اصولی که هنگام برداشت قارچ باید رعایت شود به شرح زیر می باشد.

با توجه به این که قارچ محصول فوق العاده ظریف و حساسی است و پس از برداشت به تدریج کیفیت خود را از دست می دهد. بنابراین جابه جایی و نگهداری آن باید با کمال دقت و مراقبت اجرا شود. چرا که وارد شدن هرگونه فشار و ضربه به قارچ باعث قهوه ای شدن کلاهک شده و از بازار پسندی آن به شدت کاسته می شود. به منظور حفظ کیفیت محصول موارد اصولی برداشت قارچ خوراکی باید رعایت شود که شامل:

1.        در هنگام چیدن قارچ باید توجه داشت که به کلاهک فشار بیش از حد وارد نشود و از تماس بیش از حد دست به آن نیز خودداری شود.

2.        قارچ ها در هنگام برداشت مستقیما در ظروف بسته بندی قرار گیرد و از تجمع محصول به صورت توده خودداری شود.

3.        قبل از برداشت محصول از آبیاری بستر خودداری شود زیرا این عمل باعث پخش ذرات خاک بستر روی کلاهک قارچ شده و موجب کثیف شدن آن ها می شود.

تبیان: نحوه آشنایی تون با تبیان و جشنواره تبیان چگونه بود؟ 

ما در زنگ پژوهشمان در مدرسه از طریق مربی مان با تبیان آشنا شدیم و بعد از ثبت نام در همایش پروژه های دانش آموزی در نهمین همایش تبیان شرکت کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی